Evenals andere fracties is Lijst Höcker, genoemd naar de eenlingfractie van het vroegere AVA-raadslid Jacqueline Höcker, voor verbetering van het zogenoemde ‘passend onderwijs’. De door VVD en D66 voorgestelde gemeentelijke onderwijsadviseur is weliswaar een stap op de goede weg, maar de kwaliteit van het onderwijs laat door tot de in oneindige doorgedreven decentralisatie volgens haar veel te wensen over.

Dat zei Höcker woensdag in haar algemene beschouwing in de gemeenteraad over de perspectiefnota, waarin het financiële beleid van B&W voor volgend jaar wordt uitgelegd.

Kansen

Hoewel in Amstelveen over het algemeen het onderwijs goed is, heeft de gemeente daarop maar een uiterst beperkte invloed op het systeem. Zij is eigenlijk alleen verantwoordelijk voor de huisvesting. Het systeem valt of staat naar haar mening bij het lerarenteam. De verschillen in kwaliteit tussen scholen zijn volgens de onderwijsinspectie enorm groot. “Dat betekent dat niet alle kinderen dezelfde kansen krijgen. En die kansenongelijkheid is alleen maar groter geworden”, zei Höcker. Op goede scholen werken leraren volgens haar in hechte teams elke dag samen om het onderwijs een beetje beter maken, op minder goede scholen ontbreekt de cultuur van leren en verbeteren.

D66 en VVD vinden dat een onderwijsadviseur ouders en leraren kan begeleiden naar passend onderwijs op vooral reguliere scholen. Te snel wordt voor lastige leerlingen de keuze gemaakt voor een gespecialiseerde vorm van onderwijs. En als die niet wordt gevonden, komen zij thuis te zitten.

Passend onderwijs

En er is meer aan de hand. Volgens Höcker komt nooit een andere leraar of schooldirecteur in de les kijken van een collega. “Feedback vragen aan leerlingen of studenten over de les is al helemaal een unicum. Hoe worden die docenten dan beter?” citeerde zij het FD. Höcker: “Het wordt tijd dat de aandacht naar leerkrachten gaat.”

Zij vond het een mythe dat onderwijs overal goed is. “Kijk maar naar de problematiek binnen passend onderwijs.”

Corona

Zij verwees ook naar een artikel in het Financieel Dagblad om te zeggen dat de corona steunmaatregelen zzp-ers nog dieper in de problemen werken, wegens daaraan verbonden hoge eisen en niet op maat gesneden steun. En veel jongeren zijn volgens haar door Corona passief, depressief, onzeker en eenzaam geworden. “Er is tijdens de lockdown meer gedronken, gerookt en gegamed, want als een zinvolle invulling in je bestaan ontbreekt”, zei ze. “Het kan zomaar zo zijn dat je de intimiteit met jezelf zoekt; in drank, drugs en gamen.”

Zij juichte toe dat er een kwartiermaker maatschappelijk herstel komt en vroeg B&W in zijn takenpakket jongerenorganisaties te betrekken.

Jazz in het Dorp

Höcker was het met wethouder Herbert Raat eens dat de manifestatie ‘Jazz in het Dorp’, waarvan de op vrijwilligers steunende organisatie heeft gezegd dat het te omvangrijk werd om ermee door te gaan, moet blijven. Ook de Kerst samenzang moet er wat haar betreft weer komen.

Inwoners moeten van de gemeente het gevoel krijgen dat er naar hen wordt geluisterd, zei ze verder. De gemeente wil nu hun participatie wel naar voren schuiven, zodat zij eerder bij plannen worden betrokken bij plannen, maar dan is het volgens H Höcker ook belangrijk aan te geven met welke regelgeving, factoren en wetten rekening gehouden moet worden. “Ook als het betekent dat men niet altijd gelijk kan krijgen, is juist die informatie essentieel. We leven in een democratische maatschappij”, zei ze. “De meeste inwoners willen gehoord en gezien worden als er een plan komt dat hun vertrouwde omgeving raakt. Daarom moet er veel meer ingezet worden op participatiemotivatie en intrinsieke participatie en niet alleen op veel participatie. Maak van tevoren een overzicht met welke regels en wetten, factoren en beperkingen men te maken krijgt en welke vragen vanuit de inwoners verwacht kunnen worden en anticipeer daarop. Presenteer niet alleen een plan met daarna de vraag “heeft u nog vragen?”

1 REACTIE

  1. Passend onderwijs is voor het grootste gedeelte een ordinaire bezuinigingsmaatregel, waarbij een leerkracht in een groep van 30 kinderen, grofweg ingedeeld in 3 niveaus ook nog eens een paar kinderen met problemen dient te begeleiden.
    Mensen die beweren dat dit kan, hebben zelf nooit voor de klas gestaan.
    Daarbij collegiale consultatie en observeren gebeurde op alle scholen waar ik heb gewerkt vanaf zo’n 2000. Lijkt mij sterk dat er nog scholen zijn waar dit niet gebeurt.
    En oh ja, van GL t/m VVD. U meent het misschien wel goed, maar u redeneert alleen vanuit de theorie. Ga eens praten met het veld en stel de juiste vragen en vraag ook door. Kijk ook eens verder dan de directiekamer en loop willekeurige groepen binnen. (Zonder directie)
    Een oud-leerkracht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.