Nestlé, waarvan het hoofdkantoor in Amstelveen is gevestigd (Van Heuven Goedhartlaan),  onthult vandaag Milkybar Wowsomes, volgens de onderneming het eerste chocoladeproduct waarin de nieuwe ‘gestructureerde suiker’ van Nestlé is toegepast. Dankzij de innovatie zou dat  product 30% minder suiker bevatten in vergelijking met vergelijkbare chocoladerepen. Milkybar Wowsomes wordt de komende weken geïntroduceerd in winkels in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Wetenschappers van Nestlé hebben de structuur van suiker veranderd door uitsluitend natuurlijke ingrediënten te gebruiken. Ze creëerden een luchtige, poreuze suiker, die sneller in de mond oplost. Daardoor neemt iemand dezelfde zoetigheid waar als bij producten met conventionele suikers, terwijl hij minder suiker consumeert.

Nestlé kondigde de wetenschappelijke doorbraak van de gestructureerde suiker in 2016 voor het eerst aan. Teams van de voedingsmiddelenproducent in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië hadden iets meer dan een jaar nodig om van de ‘gestructureerde suiker’-innovatie een nieuw product te maken. Milkybar bleek geschikt voor de toepassing van de innovatie.

 Reductie

Nestlé heeft de suikerreductie in de nieuwe Milkybar Wowsomes bereikt door uitsluitend gebruik te maken van natuurlijke ingrediënten. Daarnaast bevat de chocoladereep geen zoetstoffen. Het product heeft melk als belangrijkste ingrediënt, bevat knapperige havergranen en is een bron van vezels.

De innovatie is in lijn met Nestlé’s doelstelling om de levenskwaliteit te verbeteren en bij te dragen aan een gezondere toekomst. Nestlé startte haar suikerreductiereis in 2000. Het bedrijf deed destijds een publieke toezegging om de hoeveelheid suikers in verschillende producten tussen 2014 en 2016 met 10% te verminderen. In 2017 heeft Nestlé beloofd om de hoeveelheid suikers in haar producten verder terug te dringen met gemiddeld 5% als onderdeel van een reeks doelstellingen voor 2020. Wanneer de gestructureerde suiker-innovatie in een Nederlands Nestlé-product wordt toegepast, is nog niet bekend.

Milkybar

Milkybar, gelanceerd in 1936, is een van Nestlé’s meest iconische chocolademerken. In 2017 stapte het merk over op het gebruik van volledig natuurlijke ingrediënten. In 2017 werd melk het belangrijkste ingrediënt in het recept. In 2018, met de lancering van Milkybar Wowsomes, biedt het merk een nieuw alternatief met 30% suiker.

Lees hier meer over gestructureerde suikers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here