De zogeheten ‘Position Paper’ van Amstelveen over Schiphol – een (ook geventileerd) beleid – moet nodig worden aangepast. Daartoe hebben de alle partijen in de gemeenteraad woensdag de wethouder Adam Elzakalai opgeroepen, al onthielden fractieleider Esther Veenboer en raadslid Arnout van den Bosch, beiden van de PvdA, zich van stemming. Een  desbetreffende motie was ingediend door Burgerbelangen Amstelveen (bbA), met steun van de ChristenUnie en GroenLinks.

Overigens werd de motie mede ingediend door D66, VVD, PvdA (waarvan twee van de drie fractieleden zich dus onthielden van stemming), Goed voor Amstelveen, 50Plus en CDA.

Economie

De bestaande Position Paper is volgens Elzakalai wel adequaat, omdat gevraagde elementen als gezondheid, veiligheid en duurzaamheid daarin staan. Maar hij wilde die als de raad er op staat wel aanpassen. Dat kost overigens geld, waarschuwde de wethouder, onder meer gezien de meetpunten die de gemeenteraad in Amstelveen wil hebben en het onderzoek dat nieuwe informatie brengt. “Maar de tijd schrijdt voort”, zei hij.  BBA-raadslid Kitty Huisman was men mening dat het denken over Schiphol is veranderd en de invloed op de leefomgeving van de luchthaven. Toch moet men zich in het aangepaste beleidsstuk niet voor of tegen Schiphol uitspreken, zei Huisman. En VVD-raadslid Menno van Leeuwen herhaalde wat hij in een ‘raadsdebat’ zei: De helft van de bevolking heeft er last van de andere helft is er economisch aan gebonden. Niet voor niets zijn in heel Europa de huizen die dicht bij een luchthaven liggen het duurst.

Ingewikkeld

Er moet, volgens de motie, een gemeentelijk beleid komen waarin de waarden van veiligheid, gezondheid, duurzaamheid, leefbaarheid, welzijn, woon- en werkgelegenheid worden betrokken op de rol die de gemeente op zich kan/wil nemen.  En ‘concrete en meetbare beleidsmaatregelen die op het lokale niveau’ moeten genomen worden, volgens de motie. Die was overigens wat over de top, bleek uit wat hij verder zei.

Op Schiphol zelf heeft de gemeente weinig invloed, constateerde Lennart de Looze van GroenLinks, de altijd het milieu en de natuur voorrang gevende fractie. Hij vond dat Schiphol de luchtkwaliteit beschadigt en veel mensen last hebben van lawaaioverlast. Maar volgens hem staan de neuzen van de raadsleden nu dezelfde kant op. Het is de vraag of dat zo is, want Schiphol is een ingewikkeld dossier, zei Kitty Huisman. En de wethouder was in elk geval dat men haar eens. “Wij zitten op één lijn”, zei hij over de motie. “Maar de informatie waar u om vraagt, is geen kwestie van een druk op de knop.” En Gonnie van Rietschoten van Actief voor Amstelveen had, hoewel haar fractie voor de motie stemde, moeite met het in de motie aangegeven tijdspad. Volgend jaar moet tachtig procent van alle woordvoerders rond Schiphol ‘tijdens het schrijfproces’ bij de Position Paper worden betrokken. Juist in zo’n ingewikkeld speelveld is het van belang dat Amstelveen zowel intern, als extern een positie inneemt die doordacht, overtuigend en breed gedragen is, meent Huisman.

Discussie

Al meer dan een halve eeuw wordt door elkaar opvolgende stichtingen en andere organisaties geklaagd over de geluidhinder, maar Schiphol is steeds gegroeid en de besluiten worden primair in Den Haag genomen, ver weg van de regio die er zowel over klaagt als er economisch profijt van heeft. De discussie is zinloos, vindt Huisman. Men is tegen of vóór de luchthaven, maar zo zwart-wit is het allemaal niet. Maar de gemeenteraad wil intussen wel een beleidsstuk over waar Amstelveen in de discussie staat, ook al is het één van  de vele gemeenten die Schiphol omringen en wier invloed toch in wezen gering is. Een document waarin beweringen worden gestaafd met brononderzoek. Hoewel een partij als GroenLinks er totaal anders over denkt dan de VVD, moeten in de nieuwe position paper ter wille van de objectiviteit al die geluiden aan bod komen. De gemeenteraad gelooft dat er een nieuw stuk moet komen. Maar het lijkt niet de bedoeling te zijn ‘dat een succesvolle aanpak in Amstelveen leidt tot verplaatsing van de overlast naar buurgemeenten.’

Verkiezingen

Het nieuwe beleidsstuk zal volgens de indieners van de motie moeten focussen op wat Amstelveen wél zou kunnen doen. Dat lijkt toch per saldo weinig. “Na de verkiezingen krijgen we een nieuwe minister op het Schipholdossier. Het is onzeker hoe deze nieuwe regering zich gaat opstellen naar de luchtvaart. De Amstelveense raad kiest ervoor toch nu actie te ondernemen en hier niet op te wachten. In tijden van formatie kan ook de Amstelveense lobby invloed hebben”, menen de indieners van de motie in een inmiddels verschenen persbericht. Die fracties denken dus, anders dan de in Amstelveen gevestigde KLM, toch wel aan krimpen van Schiphol.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.