Met de in Amstelveen te vinden deelscooters, aangeboden door de bedrijven Felyx en Check, moet worden gestopt. Dat vindt de plaatselijke partij Actief voor Amstelveen (AVA), die er schriftelijke vragen over aan B&W heeft gesteld.

Er komen steeds meer elektrische fietsen en de gebruikers van scooters zorgen voor overlast, door die hinderlijk te parkeren, ook op trottoirs en andere wandelroutes, vindt fractievoorzitter Michel Becker

Ongeorganiseerd

De in 2019 door de gemeente omarmde ‘deelscooter’ als alternatief voor de auto en aanvulling op openbaar vervoer os eigenlijk alweer uit de tijd, vindt hij. “Het is beter om over te gaan naar deel(elektrische) fietsen of gewoon te lopen.” Het zit Becker verder dwars dat resultaten over het gebruik van deelscooters wel met de gemeente maar niet met de gemeenteraad worden gedeeld. In elk geval vindt hij het noodzakelijk dat B&W de overeenkomsten met aanbieders Felyx en Check heroverwegen. “Zo langzamerhand kantelt het eerdere positieve beeld van het gebruik van deelscooters”, vindt de fractie, die de gebruikers ongeorganiseerd gedrag verwijt. “Die overlast is al eerder bij u aan de orde gesteld”, meldt zij aan B&W.

Fietsenrekken

De fractie wijst er op dat enkele gemeenten op grond van dergelijke overwegingen de samenwerking met aanbieders al hebben beëindigd. “Bijvoorbeeld de gemeente Utrecht die lokaal geen meerwaarde meer ziet in dit vervoersmiddel. Daar blijkt uit evaluatie dat gebruikers van deel scooters ongeveer evenveel kilometers rijden als met een deelfiets, 3,7 kilometer”, zegt Becker. “Ook gebruiken ze beide vervoermiddelen even lang. Daarbij komt als voordeel dat deelfietsen makkelijker te plaatsen zijn in de stad omdat ze in gewone fietsenrekken passen.”

Duurzaamheid

Actief voor Amstelveen van het college van B&W weten of dat voldoende op de hoogte is van de jaarlijkse resultaten gebruik deelscooters en of het de tot nu toe verzamelde resultaten bekend wil maken aan de gemeenteraad. Daarnaast vraagt Becker of B&W het met Actief voor Amstelveen eens is dat het duurzamer en gezonder is gebruik te maken van actieve vervoersmiddelen als (elektrische) fietsen in plaats van deelscooters. “Mensen krijgen meer affiniteit met elektrische fietsen in relatie tot duurzaamheid en gezondheid.”

1 REACTIE

  1. Weg met álle scooters (dus incl de geparkeerde) uit álle voetgangersgebieden (dus niet alleen in Westwijk waar wethouder(?) Raat woont).

    Het is de vraag of zgn fatbikes en electrische fietsen toegestaan moeten worden in voetgangersgebieden.

Laat een antwoord achter aan Robert van Waning Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.