Schiphol erkent dat men de ogen niet kan sluiten voor de maatschappelijke noodzaak van de bouw van studentenwoningen in het aan Uilenstede grenzende Kronenburg. De luchthaven wil verder met Amstelveen samen een programma uitwerken voor hinderbeperking en een beter milieu. Dat is in lijn met de door de gemeenteraad vastgestelde Position Paper Schiphol. Met CEO Dick Benschop van de Royal Schiphol Group spraken de wethouders Herbert Raat en Floor Gordon maandag. Zij stuurden die dag ook een brief naar hem.

De gemeente blijkt overigens al maanden in gesprek met de Schipholleiding te zijn. Volgens de wethouders zet Benschop al in op een aantal maatregelen ter beperking van de overlast door vliegtuigen, zoals het beperken van de nachtelijke starts op de Kaagbaan richting Amstelveen en minder gebruik van de vierde baan.

In zee

Afgesproken is dat op korte termijn de Buitenveldertbaan minder wordt gebruikt, inzet van de Aalsmeerbaan opnieuw wordt bekeken en Schiphol probeert minder overlast door onderhoud van banen te genereren, onder meer door nieuwe technieken en ’s nachts die werkzaamheden te verrichten. Ook zouden de effecten voor Amstelveen van de op minder geluidshinder door startprocedures in kaart worden gebracht.

Op langere termijn moet ook volgens Benschop gedacht worden aan een luchthaven in zee, zoals ook de gemeente vindt. Verder moet worden ingezet, vindt Benschop, op het nemen van de trein voor kortere afstanden.

Minister

Ook de recente brief aan de Tweede Kamer van de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Luchtvaatnota bieden mogelijkheden voor samenwerking van Schiphol, Amstelveen en andere regio- en sectorpartijen, vinden Raat en Gordon. Daaruit kan bijvoorbeeld aanpak van CO2-, stikstof- en ultra fijnstof-uitstoot uit voortvloeien, menen zij. “Dat is een onderwerp dat de leefbaarheid in Amstelveen en de gezondheid van de Amstelveners rechtstreeks raakt”,  schrijven de wethouders in hun brief aan Benschop. Zij zeggen mee te willen denken over de inrichting van het omgevingsfonds voor onder meer ‘schrijnende gevallen, isolatie van huizen en de ontwikkeling van gebieden waar nu nog een bouwbeperking geldt, zoals Kronenburg. “We bouwen voort op de prettige samenwerking die wij op dut gebied hebben met Schiphol en de Stichting Leefomgeving Schiphol.”

 

 

 

 

4 REACTIES

  1. “Op langere termijn moet ook volgens Benschop gedacht worden aan een luchthaven in zee, zoals ook de gemeente vindt.”

    Quatsch. Dat vliegveld in de Noordzee komt er nooit: Te ver, te duur, te veel conflicterende belangen. Die fantasie dient louter om de aandacht af te leiden van de giftige en lawaaiige werkelijkheid dat Amstelveen een slaaf is van Schiphol. Het is de belofte van een snoepje om Amstelveen ‘voorlopig’ in te laten stemmen met verdere groei van Schiphol. ‘A little bit of sugar makes the medicin go down.’

    Wij moeten de verdere groei van Schiphol slikken en er – wat Benschop betreft – er verder in stikken. Aan Herbert Raat (VVD) heeft Benschop een goeie. Die liet zich ook de verbreding van de A9 in de maag splitsen door een VVD-minister.

  2. De PR van Schiphol is nog beter dan die van Israël: Omstreden kwesties worden ontweken door aandacht te vestigen op bijzaken en onaanvaardbare situaties worden verkocht als onvermijdelijk of zelfs wenselijk. Wat bij Israël ‘feiten op de grond’ zijn, zijn bij Schiphol ‘feiten in de lucht’.

    Amstelveense bestuurders vinden het heerlijk om met grote dames en heren te praten en te worden gefotografeerd, maar zij bereiken niets meer dan wat symptoombestrijding en zoethoudertjes. Dankzij de ‘overwinning’ van woningbouw in Kronenburg zullen de inwoners van Amstelveen de toenemende overlast van een groeiend aantal vluchten over hun hoofden moeten accepteren.

    Wij worden zoet gehouden met één decibel minder per vlucht, maar zullen moeten de overige decibellen moeten blijven verdragen. Als je iedere twee minuten zo’n vliegende feestzaal vol vakantiegangers over je heen krijgt, maakt het geen verschil of de herrie daarvan 76 of 77 dB bedraagt.

  3. Er wordt enkel gesproken over vliegen. Waarom wordt er niet eens groots gedacht , bijvoorbeeld ook met de NS en verschillende busmaatschappijen over het vervoer op de middellange afstand. De belastingbetaler zou daar nu al voordeel bij hebben. Over het milieu zullen we dan nog maar zwijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.