“Je maakt wat mee bij de SP Hulpdienst”, zegt Wil Roode. Zij maakt behalve van de lokale SP-fractie ook deel uit van de hulpdienst van de partij. Die heeft een eigen hulpdienst in Amstelveen. VVD-wethouder Herbert Raat moest ooit toegeven dat de politieke partij in de nerven van de samenleving zit.

De Roode heeft eens een weekje bijgehouden waar de mee te maken krijgt. Een praktijk die vaak niet direct op het raadhuis wordt gevoeld. “Een blik in de email van de SP Hulpdienst maakt dat we goed weten wat er allemaal deze week passeerde”, zegt ze.

Belasting

Een man meldde volgens haar bijvoorbeeld zijn ongenoegen over de lokale belastingdienst van Amstelveen. Het vindt het belachelijk eerst vijf telefoontjes te moeten plegen voordat hij antwoord krijgt of de gemeente zijn aanvraag voor kwijtschelding heeft ontvangen. Of hij die dan maar opnieuw wil insturen, om vervolgens tweemaal de mededeling te krijgen dat het verzoek binnen was, maar dat hij veertien dagen heeft om te reageren, omdat er wat stukken ontbreken (die hij al had gestuurd, maar waarschijnlijk in de ambtelijke molen zijn weggeraakt).

Geen adres

Roode: “Dan hebben we de afgelopen drie weken een man van 63 bijgestaan die nu al drie jaar niet meer staat ingeschreven in de gemeente Amstelveen maar er toch al meer dan 50 jaar woont. Hij huurt een kamer omdat de bank zijn woning verkocht na een faillissement. Het lukt hem niet een briefadres te krijgen. De gemeente zegt dat huh zich maar moet inschrijven op het adres waar hij een kamer huurt. Maar als hij dat doet zet de verhuurder hem direct op straat. Het gemeentelijke Sociaal team, waar we de man aanmelden, blijkt er een terugbelverzoek van te hebben gemaakt. Drie weken later heeft het tot heden één keer met hem gesproken, belafspraken worden niet meer nagekomen. Afgelopen week \ stonden we hem bij met het aanvragen van bijstand, een briefadres en een aanvraag voor een woonurgentie.”

Analfabeet

Wil Roode (SP)

Ze zegt zaterdag een telefoontje te hebben gekregen van een man op leeftijd die onder bewind staat, maar al een maand geen leefgeld krijgt. De gemeentelijke klantmanager blijkt hem wel te hebben gezegd dat hij moet gaan werken en dat daarom zijn uitkering is stopgezet. “Maar meneer kan niet lezen en schrijven en de ambtelijke brief is doorgestuurd naar zijn woning door de bewindvoerder. “We hebben meneer aangemeld bij de Voedselbank en maandag ga ik op huisbezoek”, zegt ze. “Als je 62 bent, zullen de banen voor het opscheppen liggen in Coronatijd, zal zijn klantmanager gedacht hebben. We gaan maar beginnen met het opvragen van zijn dossier bij de gemeente en wat telefoontjes plegen.”

Aalsmeer

Roode bracht ook een middag in Aalsmeer door, waar een gezin sinds 3 oktober in de kou zat wegens een lekkage in de meterkast, wat al drie jaar elk jaar schijnt voor te komen. En dat met vier kinderen en een moeder met een aandoening waardoor haar gewrichten waren opgezwollen door de kou, meldt Roode.

“Die middag heb ik verscheidene mails en telefoontjes gepleegd en aan het einde van de middag zat het gezin op kosten van Eigen Haard in een hotel.” De hulpdienst zegt de zaak te blijven volgen. ‘Bijvoorbeeld om te kijken of er compensatie komt voor de tropische vissen die het niet hebben overleefd, het woongenot wat er niet meer was en de inhoud van de vriezer die weggegooid kon worden.’

De hulpdienst stond ook onder meer twee vrouwen bij, van wie er aan één de ondersteuner werd geweigerd bij gaan gang naar het Werkplein in et raadhuis. En van de andere vrouw was haar uitkering stopgezet, wat door de dienst terug gedraaid kon worden. “En er lopen nog wat zaken waar we al langere tijd mee bezig zijn”, zegt Roode. Ze heeft het er druk mee. Maar het helpt wel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.