Gebrek aan luchtvrachtcapaciteit en hogere tarieven duperen de internationale handel in sierteeltproducten. Dat meldt Greenport Aalsmeer. De capaciteit moet snel groter worden, zegt Coronacrisis Tuinbouw. Volgens die organisatie moet de Nederlandse overheid het proces van internationale handel weer op gang  brengen door daarin meer te investeren.

Behalve financiële steun zou er extra vrachtcapaciteit op belangrijke routes voor de tuinbouw moeten komen. Plus extra toegang tot Schiphol (slots) voor (vracht) vliegtuigen. “Luchtvracht was een motor van de Nederlandse economie, nu is het de handrem”, zegt de organisatie.

Capaciteit is te beperkt
Die vindt het overigens juist dat transport van medische goederen nu voorrang krijgt. Maar tuinbouwproducten liften daar doorgaans efficiënt op mee (als ‘lowerdeck’ vracht). Op essentiële routes viel meer dan 40% van de luchtvrachtcapaciteit weg. Daardoor is die voor tuinbouwproducten te duur, want de luchtvrachttarieven stegen fors. Bovendien worden de prijsstijgingen en of er wel een vliegtuig is kort van tevoren gemeld. “Daar valt niet op te plannen. We hebben heldere en stabiele prognoses nodig. Gaan we bloemen vernietigen of loont het om te oogsten?”, zegt Eline van den Berg van Royal FloraHolland. “Onze Afrikaanse leden vragen zich dat elke dag af.”

Komende weken cruciaal
Nu de meeste landen hun coronamaatregelen versoepelen worden de komende weken cruciaal om product op plaats van bestemming te krijgen, zegt de taskforce. “Gaan handelsrelaties verloren, of zijn ze te bestendigen? Daar draait het om. KLM, overheid: het is nú tijd voor actie! Start de exportmotor weer op.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.