Net als wethouder Herbert Raat ziet cabaretier Freek de Jonge wel wat in een luchthaven n zee, die Schiphol (in elk geval ten dele) kan vervangen. De laatste zei dat tijdens een zogenoemde vrijdagmiddagborrel in La Gare aan de Dorpsstraat, waar raadsleden, ondernemers en andere Amstelveners elkaar plegen te ontmoeten.

In zekere zin gaat het met Schiphol zoals het met de provincie Groningen is gegaan, betoogde De Jonge eigenlijk. Hij voert een strijd voor de Groningers, die dupe zijn geworden van aardsgaswinning. De provincie is leeggeroofd en voor de instortende huizen bleek keer op keer geen geld. Terwijl men best een deel van de winsten had kunnen reserveren voor rampen die stonden te gebeuren. ‘Sparen vooraf” dus eigenlijk, een reservering die het Amstelveense college van B&W er op nahoudt.

Vervangen

Net als wethouder Herbert Raat ziet cabaretier Freek de Jonge wel wat in een luchthaven in zee, die Schiphol (in elk geval ten dele) kan vervangen. De laatste zei dat tijdens een zogenoemde vrijdagmiddagborrel in La Gare aan de Dorpsstraat, waar raadsleden, ondernemers en andere Amstelveners elkaar plegen te ontmoeten.

In zekere zin gaat het met Schiphol zoals het met de provincie Groningen is gegaan, betoogde De Jonge eigenlijk. Hij voert een strijd voor de Groningers, die dupe zijn geworden van aardsgaswinning. De provincie is leeggeroofd en voor de instortende huizen bleek keer op keer geen geld. Terwijl men best een deel van de winsten had kunnen reserveren voor rampen die stonden te gebeuren. ‘Sparen vooraf” dus eigenlijk, een reservering die het Amstelveense college van B&W er op nahoudt.

Onoplosbaar

Wat Schiphol en Groningen gemeen hebben is dat Hans Alders de praatgroepen er over leidde. “Als je een onoplosbaar probleem hebt, moet je Hans Alders vragen”, zei Freek de Jonge, die vond dat politiek en overheid nooit verder kijken dan een paar jaar vooruit. Waarbij hij kritiek had op zowel linkse als rechtste partijen. En hij hekelde wat hij de kneuterigheid van links noemde, hoewel de VVD ook niks deed voor de problemen waarin bijvoorbeeld Groningers zijn beland. “Bewustwording alleen is niet voldoende, het water moet eerst tot de lippen komen, voordat er beslissingen vallen”, betoogde hij.

VVD-raadslid Hans Bulsing merkte op dat je wel achteraf kunt zeggen wat er allemaal is mis gegaan, maar vooruit kijken is lastiger.

 

9 REACTIES

  1. “VVD-raadslid Hans Bulsing merkte op dat je wel achteraf kunt zeggen wat er allemaal is mis gegaan, maar vooruit kijken is lastiger.”

    Hoezo, achteraf?!

    Meer dan vijftig jasr lang hebben talloze mensen, van gewone burgers tot hooggeleerde deskundigen, gewaarschuwd dat de mensheid op de verkeerde weg is met de uitputting van onvervangbare grondstoffen, met de opwarming van het klimaat, met de vervuiling van water, lucht en bodem, met de afbraak van biodiversiteit en met ongeremde toename van de bevolking. Niet achteraf maar tijdig hebben zij gezegd dat het onvermijdelijk mis zal gaan als men niet tijdig kiest voor duurzaamheid en natuurlijk evenwicht.

    Vijftig jaar lang hebben politici als Bulsing, journalisten als Johan Bos en door opzwepende reclame tot verblinde en verdwaasde consumenten gedegradeerde mensen niet willen luisteren naar al die waarschuwingen en voorspellingen omdat zij alleen geloofden in de heilige koe van de economische groei.

    Markteconomie werd verheven van middel tot doel, waarbij men uit het oog verloor dat deze schijnwetenschap slechts een uiterst beperkte blik op de natuurlijke werkelijkheid biedt.

    Het laatste nieuws is dat Schiphol nog verder mag groeien..

  2. Het is geen amateurisme maar onwil om verder te denken dan aan het eigen voordeel op korte termijn. Telkens als wegen of vliegvelden vol raakten, kozen zij voor groei ipv zich af te vragen wat de oorzaken en de gevolgen waren.

    Er wordt nu paniekerig gedaan over allerlei dingen die op korte termijn moeten veranderen (energiebesparing en -transitie bijvoorbeeld), terwijl de noodzaak daartoe al ruim vijftig jaar bekend was en er al die tijd ook verstandige keuzen gemaakt hadden kunnen worden.

  3. In dit geval denk ik dat je wel gelijk hebt. Maar er zitten vele mensen in de raad, die relatief maar kort in de gemeente wonen.

  4. Het gaat niet alleen om Amstelveen en het gaat niet alleen om nu.

    Politici als Bulsing, journalisten als Bos en gewone burgers klagen dat veel dingen nu opeens zo snel moeten veranderen ivm klimaat, biodiversiteit, grondstoffen, voedsel, water, lucht (fijnstof) etc., maar dat komt omdat men vijftig jaar lang niet heeft willen luisteren naar deskundigen die wÊl vooruit konden en wilden kijken.

  5. Dat vliegveld in de Noordzee komt er natuurlijk nooit. Te ver, te duur en te veel (internationale) bezwaren. Zonde van de tijd, energie en aandacht van onze wethouder. Hij kan beter verzet plegen tegen de plannen van de minister die Schiphol nog verder wil laten groeien. Laat de opstand kraaien.

  6. Tja wethouder Raat en Schiphol ………..

    Wat hij wil is de overlast (voor zover die er is) verplaatsen naar de kustplaatsen als Bergen, Egmond, Castricum, Zandvoort, Bloemendaal, Noordwijk en/of Katwijk.
    Daarnaast heeft hij blijkbaar geen idee welk een ruimtebeslag een vliegveld (ook op zee) vergt en welk een probleem reeds bestaande windparken vormen, dit in verband met internationaal afgesproken veiligheid criteria. Ook ben ik zeer benieuwd welke oplossingen hij in gedachten heeft voor o.a.:
    1) nog te bouwen en reeds geplande windparken
    2) huidige vaarroutes
    3) aanslag op bestaande visgronden
    4) transport (goederen en personen) van en naar een luchthaven op zee

    Kortom de stellingname van wethouder Raat heeft alles weg van 100% NIMBY gedrag en dit terwijl het dorp Amstelveen, al bijna een eeuw lang, is meegegroeid volledig in samenhang met de ontwikkeling van diezelfde internationale luchthaven Schiphol.
    De vraag lijkt gerechtvaardigd of wethouder Raat nog wel de belangen van Amstelveen voor ogen heeft of bezig is met een persoonlijke kruistocht.

Laat een antwoord achter aan Olaf Oomes Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.