Op veel fronten laat wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid zich nu horen over dat onderwerp. Woensdag sprak zij in een besloten bijeenkomst in het Jan van der Togt museum zogenoemde beleidsmakers (ambtenaren dus, want politici maken dat niet zelf) van gemeenten, Rijkswaterstaat en de Ministeries van Binnenlandse Zaken en van Infrastructuur en Waterstaat toe. Om te vertellen hoe goed men in Amstelveen met het gegeven duurzaamheid omspringt.

De (lokale) pers mocht er niet bij, maar de gemeente laat zich de kans niet ontnemen zoveel mogelijk reclame voor B&W te maken via een persbericht. Daarin werd onder meer trots gemeld dat Amstelveen wel mooi de vierde stad in het land is wat aantal openbare laadpalen betreft in relatie tot dat van de inwoners. De kennelijk geheime meeting was georganiseerd door City Deal en ging over elektrische deelmobiliteit. De elektrische auto dus.

CO2

Zoals eerder gemeld omvat City Deal zes steden, waaronder Amstelveen, waarmee staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft afgesproken dat de komende drie jaar innovatieve woningbouwprojecten worden opgeleverd met een grote rol voor elektrische deelauto’s. En dat moet – komt ie weer – tot minder CO2-uitstoot leiden. Net als tot goedkopere woningen en een slimmer energiesysteem.

“We willen de openbare ruimte zo min mogelijk gebruiken voor parkeren”, zei Gordon, die er overigens niet om heen kon dat Amstelveen hoog autobezit heeft. En verder zei ze dingen iedereen aan weet. Zoals dat de woningnood in de stad en de regio enorm groot is, wat men in Amstelveen nu wil oplossen door te verdichten, waar de VVD overigens in het verleden altijd tegen was. Terwijl betaalbaar wonen in Amstelveen vrijwel onmogelijk is, dreig dat in gevaar te komen doordat parkeerplaatsen steeds duurder worden.

Groen

“We willen een groene stad blijven, de polders niet vol bouwen en we kunnen ook niet overal bouwen wegens Schiphol”, zei Gordon. Hoewel er tot nu toe weinig van terecht is gekomen herhaalde zij dat B&W betaalbare woningen willen. Plus ruimte voor groen en ook elektrisch rijden stimuleren.

Zij herhaalde aan het einde van de meeting nog maar eens wat, naar men mag aannemen, alle deelnemers al wisten, namelijk het doel van Citydeal:ervaring op te doen met het delen van elektrische auto’s, in combinatie met door woningen opgewekte zonne-energie.

 

4 REACTIES

  1. Een volstrekte blamage dat bij zo’n belangrijk onderwerp, zowel de politici als de pers niet bij mogen zijn. Ik heb altijd gedacht dat de meerderheid in het democratisch bestel kiest hoe het beleid gaat worden en dat mogen die beleidsmakers dan doen en daarna worden ze weer gecontroleerd door de politiek en de pers.
    In de praktijk blijkt dus dat B&W samen met beleidsmakers stiekem in het geheim hun plannetjes kunnen uitvoeren en vervolgens in een eigen persbericht mogen inkleuren!
    Open democratie en transparantie anno 2019 gepredikt door onze burgervader!

    • Is het ooit anders geweest? Vanuit de ‘pers’ Amstelveen? Welke pers? Welke controle op dat onderonsjesgedoe? Is overigens in de landelijke pers niet anders hoor, iedere ‘journalist’ staat in dienst van. Onafhankelijke pers wordt namelijk gezien als een ondermijning van de MSM. Een aantal uitgezonderd. Maar Amstelveen is toch één grote farce? Met wat persberichtjes over de VVD en daar blijft het bij.

  2. Amstelveen heeft een hoog autobezit en dat wordt niet minder als B&W ov-haltes blijven opheffen. Wethouder Gordon van Duurzaamheid zou hieraan iets meer moeten doen dan alleen erkennen.

    Het combineren van straatlantaarns met oplaadmogelijkheid voor electrische auto’s schijnt een Nederlandse vinding te zijn die in voornamelijk in het buitenland veel succes heeft.

Laat een antwoord achter aan Kritische Burger Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.