Een ‘onding’ vond wethouder Herbert Raat het, kijkend naar de bussluis voor de Urbanuskerk. Hij heeft sinds kort ook Verkeer in zijn portefeuille en bezoekt uit dien hoofde problemen in de stad. De donderdag door hem bezochte bussluis in Bovenkerk is daar één van.
Voorzitter Rob van den Helder van het bewonersplatform was het met de opvatting van de wethouder eens, maar constateerde wel dat er sinds de komst van de sluis en duizenden auto’s minder over de Noorddammerlaan komen. Dat dient dus de verkeersveiligheid, maar daar staat tegenover dat die weer minder werd in de zijstraten van Bovenkerk; gewone woonstaten met vaak jonge kinderen, die door sommige automobilisten als sluiproute wordt genomen.
Politiek
“Daar staan we weer”, verzuchtte Raat bij de bussluis, die volgens een deskundige van de gemeente ook te hoog is uitgevallen, terwijl voor de bussen ook de betonnen constructie niet echt meewerkt. Van den Helder wil graag een oplossing voor de verontruste Bovenkerkers, al weet hij met Herbert Raat me dat men het nu eenmaal niet iedereen naar de zin kan maken. “Dat is ook in de politiek zo”, wist die.
Maar de sluis, waar velen op het laatste moment omkeren en anderen in vliegende vaart van de Legmeerdijk komend een aanrijding met het obstakel in de bocht niet meer kunnen voorkomen, blijkt dat niet. Raadslid Michel Becker van Actief voor Amstelveen, donderdag als enige raadslid ook ter plaatse aanwezig, suggereerde nog een dertig kilometer snelheid van beide kanten, maar dat zag met name Van der Helder niet zitten. Er staan aan het begin van de Noorddammerkaan en bij het inrijden in Bovenkerk van de Legmeerdijk af al borden, die melden dat het verkeer is afgesloten. Maar kennelijk storen sommigen zich daar niet aan. Een bewoner van Bovenkerker zei te weten dat met een rapport van een door de opstandige commissie ingehuurd verkeersbureau door de gemeente niets is gedaan.
Feiten
Nieuwe verkeersmetingen door de gemeente staan voor de deur. En de metingen die tot nu toe er al waren, bewijzen dat het veiliger op de Noorddammerlaan is geworden. Maar in de zijstraten, zoals gezegd, drukker. En ook dáár wonen Bovenkerkers, is Van den Helder zich bewust.
Eigenlijk zou Herbert Raat op de plek tussen restaurant Silversant en de daar liggende tegenover Urbanuskerk het liefst een soort dorpsachtig pleintje zien, maar dat geeft weer hinder voor de lijnbussen die ervoor zorgen dat men ook in Bovenkerk kan opstappen. “Ik weet gewoon niet of dit de beste oplossing is, maar ik geloof het niet”, zei Van den Helder. Bovendien zorgen de plotseling remmende en de ongelukken bij de bussluis voor veel lawaai, wist een Bovenkerker. En velen draaien om. “Dit werkt niet”, wist de voorzitter van het bewonersplatform. Maar over hoe het wel moet. Heeft hij ook geen kant en klare oplossing. In elk geval moet de bestaande bussluis weg, vinden hij en Raat. Al vindenbeiden dat er nu veel minder ongelukken op de Noorddammerlaan gebeuren dan voordat die voorziening er was. “Die werd vroeger als doorgaande weg naar Aalsmeer gebruikt en dat is nu voor de meesten niet meer het geval. Dat moeten we zo houden”, zei Herbert Raat.
Van den Helder: “Iedereen heeft een mening, maar we moeten wel naar de feiten, de getallen, blijven kijken.” Beslissingen moet op grond daarvan worden genomen, vindt hij. Raat beloofde dat er eind september een voorstel van de gemeente is voor een oplossing die voor de verkeersveiligheid beter is.
Foto: Herbert Raat bij bussluis in Bovenkerk
Er staat een bekend silhouet die het fietsverkeer hindert. Foei!