GroenLinks en PvdA in de gemeenteraad willen met de fietsroute langs het Kazernepad (‘Zwarte Pad’) terug naar veertien jaar geleden. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die zij aan verkeerswethouder Herbert Raat stelden.

Destijds besloot de gemeente aan fietsers voorrang te geven op die belangrijke doorgaande fietsroute.

Teruggedraaid

Maar dat werd razendsnel teruggedraaid toen auto’s bleken die voorrang niet te zien en fietsers verongelukten bij het ene na de andere aanrijding. Overigens kostte die voorrangsregeling de gemeente 6,5 ton. Maar voor het woon-werkverkeer is het prettig om te kunnen doorrijden zonder bij kruisingen te moeten stoppen, redeneren de raadsleden Arnout van den Bosch (PvdA) en Lennart de Looze (GroenLinks). Volgens hen geven veel andere steden doorgaande fietsroutes voorrang op kruisingen met andere wegen. Dat gold in Amstelveen destijds op de Molenweg.

Fietsersbond

Er zou nu weer voorrang in Amstelveen voor het Kazernepad moeten gelden, vinden de raadsleden. Zij vragen of het college dat niet met hen eens is voor een doorgaande fietsroute.  De raadsleden geven toe dat er destijds klachten waren over onveilige situaties, maar het terugdraaien van het verkeersbesluit ging ten koste van de fietsers, vinden zij. “Een keuze waar destijds de nodige kritiek op is gekomen, onder meer van de kant van de Fietsersbond,” zeggen de vragenstellers.

Alternatief

Volgens de raadsleden is de wereld in veertien jaar niet stil blijven staan. “De aandacht voor de fiets als alternatief voor de auto is sterk gegroeid en ook beleidsmatig wordt er sterker ingezet op het realiseren van snelle fietsroutes”, zeggen de raadsleden. Ze verwijzen onder meer naar het besluit van Amsterdam het verlengde van het Kazernepad, de sportas-route, ‘een flinke upgrade te geven.’

PvdA en GroenLinks vragen het college of het er mee eens is dat snelle doorfietsroutes belangrijk zijn voor het bieden van een aantrekkelijk alternatief voor de auto en willen wel eens weten hoe B&W kijken naar de veranderingen in de laatste veertien jaar, wat kruisingen betreft. En zij willen voorrang voor fietsers op de Noorddammerlaan, Molenweg en de Amsterdamseweg. Al moet dan wel de veiligheid worden gegarandeerd voor hen.

19 REACTIES

  1. Het lerend vermogen van GL/PvdA blijkt nul te zijn. Concreet gaat dit betekenen dat menig fietser blijkbaar eerst het slachtoffer van dit linkse gedram moet worden alvorens er wederom zal moeten worden ingegrepen om erger te voorkomen. Deze locatie leent zich nu eenmaal niet om fietsers voorrang te verlenen.

  2. Op 19 november 2009 publiceerde het Amstelveens Nieuwsblad: “De onder grote politieke en publieke druk teruggedraaide fiets voorrangsituatie op het Zwarte Pad heeft zo’n 6,5 ton euro gekost: 6 ton voor het aanleggen en maximaal 50.000 euro voor het deels verwijderen.
    Wethouder Joss Tabak (verkeer, VVD) zegde woensdag op 11 november 2009 tijdens de raadsvergadering toe de voorrangssituatie in een week terug te zullen draaien ten faveure van de automobilist.
    „Van de 6 ton voor de aanleg wordt een substantieel deel gefinancierd door de provincie,” aldus een gemeentelijk woordvoerder. „Er wordt nog onderhandeld over de precieze hoogte.” In het bedrag van 6 ton zit ook de herinrichting van de parkeerplaats bij restaurant ‘Aan de Poel’. De verkeersborden langs de weg en de haaientanden op het wegdek zullen verdwijnen (rijweg), maar ook worden aangebracht (fietspad). Middengeleiders, verhogingen in de weg en de lichtbakken boven de kruisingen blijven gehandhaafd.”

    Dit politiebericht was de aanleiding van de gemeentelijke actie: “Bij een aanrijding op de kruising Zwarte Pad met de Molenweg is vrijdagmorgen 6 november 2009, rond negen uur 25-jarige fietster uit Amstelveen gewond geraakt. De 30-jarige automobiliste is overgebracht naar een politiebureau voor verhoor. De vrouw reed op haar rijwiel over het Zwarte Pad, komende uit de richting van de Rijksweg A9. De bestuurster van de auto heeft haar mogelijk niet opgemerkt en reed haar aan. Wat het letsel van het slachtoffer is, is nog niet duidelijk.”

    Maar in 2009 zaten de PvdA- en de GroenLinks-Amstelveen politici nog op de crèche en ze wisten niets van de soms gevaarlijke situaties op het Zwarte Pad. Na al die jaren hebben de verkeerdeelnemers eindelijk door, wie voorrang heeft en als de gemeente deze regels weer terugdraait, kunnen wij opnieuw beginnen en de ambulancedienst vooraf bellen…

  3. Er rijden ook steeds meer ‘fatbikes’ hard op het rijwielpad én natuurlijk ook over het Stadsplein. Op beide zijn scooters verboden, maar ja, handhaving..

  4. Bij de kruising van het fietspad en de Molenweg zijn zelfs geen drempels die automobilisten dwingen om hun vaak te hoge snelheid te verminderen. De weg is onlangs voor hen zelfs vereffend.

    Amstelveen is een autostad.

        • En voordat we weer een paar honderd van die mensen hebben die we hun hele leven lang onnodig mogen voeren, omdat bepaalde partijen het verbod op fat bikes betutteling vinden. Over het menselijk leed zullen we het dan maar niet hebben.
          Zie hier weer een voorbeeld van dat een overheid op afstand niet werkt.

  5. Ik ben nog eens gaan kijken naar die kruising van fietspad met Molenweg, want de vorige keer geloofde ik niet wat ik zag: Maar het is toch heus waar: Nieuw asfalt in plaats van drempels en ribbels in het wegdek! De VVD-gemeente heeft het automobilisten dus juist nóg gemakkelijker gemaakt om het kruispunt met hoge snelheid te passeren, fietsers of geen fietsers.

    Dat kruispunt is voor fietsers toch al gevaarlijk, want door een bushokje en een heg zien automobilisten ze niet van rechts aankomen.

    Je kunt in een gemeente altijd duidelijk zien of en waar bestuurders en hoge ambtenaren (of hun kinderen) zelf vaak fietsen. Duidelijk niet over het Zwarte Pad..
    https://photos.app.goo.gl/Sbtd4XZr1AbHhK7o9

  6. De veiligheid zou hier toch echt boven alles moeten gaan. Veilig fietsen moet gesteund worden, en ik ben van mening dat dat vaak ook goed gedaan wordt door de gemeente Amstelveen. Het is er door o.a. technologische ontwikkelingen na 14 jaar m.i. alleen niet makkelijker op geworden om wegen veiliger te maken. 14 jaar geleden leek ditzelfde idee doorgedrukt binnen de gemeente zonder dat er bij stilgestaan werd dat fietsers daardoor juist in gevaar gebracht worden(Met gezond verstand had je dit toen ook kunnen bedenken). Je kan niet iets dat decennia lang is ingezet veranderen en verwachten dat alle automobilisten zich op de (menselijke) automatische piloot aanpassen. Dat zit bij veel mensen zo ingebakken en ik merkte toen 14 jaar geleden aan mijzelf ook dat ik mij er niet steeds bewust van was. Ik ben echt blij dat ik toen geen fietsers aangereden heb.
    Het grote verschil van 14 jaar geleden met nu is alleen:
    * dat fietsen veelal elektrisch zijn en gaan daardoor vaak sneller.
    * er veel meer fietsers in het verkeer zijn dan 14 jaar geleden.
    * deze elektrische fietsen zonder leeftijdsbeperking bereden kunnen worden en m.i. jonge bestuurders het gevaar minder goed in kunnen schatten.
    * de mobiele telefoon op de fiets en in de auto voor heel veel afleiding zorgen.
    Er is nog meer te benoemen. Maar denk dat deze punten toch echt het recept zijn voor dodelijke ongelukken. Zeker als je beseft dat deze aanpassing 14 jaar geleden vrij snel teruggedraaid werd om deze helaas dodelijke reden.
    Wat mij betreft hebben de personen die dit doordrukken bij voorbaat al bloed aan hun handen, geen respect voor het leed van nabestaande van 14 jaar geleden en zouden deze ambtenaren ook de gevolgen van hun daden moeten aanvaarden in de vorm van een celstraf. Want reken maar dat dit mis gaat, daar hoef je geen Albert Einstein voor te zijn.
    Dit is inderdaad een behoorlijke harde uitlating, maar het is ook echt een super stom idee!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.