De VVD in de gemeenteraad heeft als enige fractie in de gemeenteraad, naar aanleiding van de berichtgeving van amstelveenblog.nl, de brandbaarheid van elektrische auto’s bij laadpalen, vooral in parkeergarages, bij de Veiligheidsregio aangekaart. Geen van de andere elf fracties reageerde adequaat, al meldde de SP wel in de Bankrastoren te hebben gekeken naar aanleiding van de berichtgeving en de daarop door de redactie gevestigde extra aandacht voor raadsleden.
Een van de fracties liet na enig aandringen weten dat de ’toon’ van amstelveenblog.nl haar niet beviel, waardoor zij zich ontslagen voelde van enige actie ter wille van de veiligheid.
Gevaarlijk
VVD-fractievoorzitter Kees Noomen reageerde daarentegen onmiddellijk met de volgende woorden: “Inderdaad heb je een goed punt wat best gevaarlijk kan zijn. Ik zal onze nieuwe fractie specialist dit eens laten uitzoeken maar ik kan me zo voorstellen dat dit in het bouwbesluit geregeld zou moeten zijn of misschien helemaal niet.”
Raadslid Menno van Leeuwen, zelf een gebruiker van een elektrische auto, belde een paar uur later al met de redactie en is een diepgaand onderzoek gestart ter voorbereiding van schriftelijke vragen aan B&W. De gemeente wil ter wille van het klimaat haar gehele wagenpark elektrisch maken, maar heeft daarbij nog moeite met de grote vrachtwagens. Inmiddels zijn rond de veertig kleineren auto’s elektrisch. Volgens Van Leeuwen heeft de elektrificatie van mobiliteit en stalling daarvan van veel kanten de aandacht. “Ik werd o.a verwezen naar deze informatie van de brandweer. Hierin staat dat het Ministerie van BZK een internet consultatie gedaan heeft om tot aanvullende eisen te komen wat deze problematiek ten opzichte van het bouwbesluit 2012.”
Bouwbesluit
Dat tien jaar oude Bouwbesluit, door de gemeente nog steeds gehanteerd, is op verzoek van de brandweer wel aangepast. Maar ook die komt tot de conclusie dat “het blussen van branden met elektrische voertuigen lastiger” is. “Verder zorgt het opladen van voertuigen in parkeergarages voor andersoortige risico’s: dit is namelijk een extra activiteit ten opzichte van het enkel parkeren van een voertuig.” De te gebruiken oppervlakte van nieuwe parkeergarages is nog maar een derde (1000 vierkante meter) van wat voor bestaande garages geldt.
E-fietsen
Van Leeuwen wijst er op dat steeds meer elektrisch voortgedreven fietsen, scooters en andere tweewielers in zwang komen. Stel je voor dat die in een schuurtje worden gezet of een box onder een flatgebouw en in brand vliegen. Het probleem schuilt er in dat de lithium accu’s sneller branden, een tweede keer in brand kunnen vliegen en de brandweer, zeker als een auto (of fiets) niet bij de uitgang van een parkeergarage staat, er moeilijk bij kan. Doorgaans komt die te laat. De wagen moet worden ondergedompeld in een bad met koud water en daar dagen blijven. Bij de uitgang staan, wordt onmogelijk als iedereen elektrisch rijdt – wat het doel van de overheid is – en er in de garage (vaak onder flat) een eigen oplaadpunt op nahoudt. Melden bij de gemeente is daarvoor niet nodig volgens de bestaande regelgeving.
‘Elke parkeergarage is anders en vraagt daarom om maatwerk per situatie’, wil de brandweer wel kwijt. Om de specifieke situatie van uw eigen (ondergrondse) parkeergarage te beoordelen kan men een brandveiligheidsdeskundige van een ter zake kundig adviesbureau vragen een brandveiligheidsscan uit te voeren.