Terwijl de gemeente blijkbaar zo snel mogelijk naar een gasloze en groene stad wil, wordt daar blijkbaar in de wijken anders over gedacht. In elk geval in Bankras-Kostverloren, waar donderdag (5 maart) een vergadering van het wijkplatform werd gehouden en voorzitter Ben Jonker (foto) er openlijk zijn twijfel over uitsprak of de Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) wel zo snel aan de energietransitie willen als B&W beweren.

Burgers blijven bezwaar maken, constateerde hij. Onder meer via sociale media. Hoewel de gemeente klakkeloos het nationale beleid volgt werd ter vergadering nog eens gezegd dat aan de groeiende behoefte aan elektriciteit niet is te voldoen via zonnepanelen en windmolens. Om van biomassa, door menigeen een CO2-onvrienlijk en ontbossing stimulerend lachertje (om niet te huilen) genoemd, maar niet te spreken. Inderdaad, als straks iedereen elektrisch moet gaan rijden, zijn er bijvoorbeeld laadpalen tekort, die ook niet gevoed kunnen worden. Geen typisch Amstelveens, maar een wereldwijd probleem, verzuchtte de wijkagent. “Er is gewoon geen stroom genoeg.” Dankzij de nationaal en door de ondemocratische Green Deal van potentaal Frans Timmermans verstrekte oogkleppen, zien B&W dat hun duurzaamheidsoffensief kennelijk niet. De corporatie Eigen Haard gaat voor een deel van haar bezit van de stads verwarming af, zodat er in woningen een verlaagd plafond wordt aangebracht om die elk apart afhankelijk te maken van eigen energie, zoals een warmtepomp. Jonker over het Centraal Planbureau voor de Leefomgeving: “Dat heeft rekenfouten gemaakt. Men weet zelf niet meer hoe het moet.”

Foute volgorde

Volgens hem volgt men in de energiediscussie een foute volgorde. Men is met de uitvoering begonnen, zonder voorliggende planning en bezien van de obstakels die op de weg erheen liggen, betoogde hij.

Intussen barst het van de activiteiten in Bankras-Kostverloren, onder meer in wijkcentrum Alleman, waar de beheerden Ben Voorend dit jaar na een kwart eeuw afscheid neemt, en in restaurant Bij Klaasje. Een Bewoners Initiatief Groep (BIG) is er niet, maar die wordt allerminst gemist. “Wij doen het als wijk niet slecht”, zei Jonker.

Alleman

Er werd gediscussieerd over de geplande nieuwbouw van wijkcentrum Alleman en medisch centrum Bankras, beide in een complex met ook woningen, aan Den Bloeyenden Wijngaerdt. Wethouder Marijn van Ballegooijen (Welzijn) wil het thema ‘ontmoeting’ meer in overeenstemming brengen met internationalisering en een inclusieve samenleving en breder trekken dan de bestaande wijkcentra. Alleman moet zich dus ontwikkelen tot centrum waar niet alleen Participe activiteiten entameert, maar ook wijkbewoners elkaar spreken bij een kop koffie bijvoorbeeld. Met een Jeu de Boules baan, een schaakbord, biljarttafel terras, om maar iets te noemen. Overigens zijn, behalve misschien de Jeu de Boules baan, al die activiteiten al in De Bolder aanwezig.

Buslijn

Het wijkplatform hoopt dat wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer nu snel ernst maakt met de plannen voor de door het wijkplatform voorgestelde fijnmazige buslijn, die ten dele door het bedrijfsleven zou kunnen worden betaald, dat het ook rond het Gelderlandplein in Buitenveldert doet. De route van de door het wijkplatform voorgestelde en ter vergadering opnieuw fel verdedigde buslijn zou zijn: Busstation-Stadshart-Meander-Oranjebaan-WC Bankras-Wijkcentrum Alleman-WC Kostverloren-Saskia van Uilenburgweg (hotels)-WC Rembrandweg- Amsterdamse weg-KLM-gebouw-Raadhuis-Oude DorpBusstation-Stadshart-Meander-Ziekenhuis-WC Groenhof-WC Waardhuizen-WC Middenhoven-WC Westwijk- Bovenkerk-Handweg-Raadhuis-Molenweg-Busstation Stadshart. Gedacht wordt aan een bus elke 30 minuten in beide richtingen. “Er zijn helaas geen ontwikkelingen te melden”, zei Jonker, die overigens wel handen voor het plan op elkaar lijkt te krijgen in de gemeenteraad.

Veiligheid

Hoewel volgens de gemeente, zich baserend op de Veiligheidsmonitor van het CBS, men zich in Amstelveen net iets veiliger voelt dan in andere steden met meer dan 70.000 inwoners (waaronder dus Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag die het gemiddelde sterk beïnvloeden) klaagde de wijkagent moeilijk toe te komen aan andere zaken dan individuele sociale problemen. Volgens hem spelen de krapte, de organisatie van een landelijk politiekorps en de toenemende werkdruk de politie parten. Recent gingen veertien collega’s van hem weg.  “En niet uit luxe”, zei hij. Het ene na het andere politiebureau wordt gesloten, ook in Amstelveen. Volgens hem blijft er veel criminaliteit. “Amstelveen is een ideale dekmantel. Criminelen komen hier met de tram heen.”

Daklozen

Hij waarschuwde tegen twee daklozen, die zich tot nu toe stelselmatig in Amstelveen-Noord ophielden, maar na een gebiedsverbod door de burgemeester, geldend voor Noord en Stadshart, zich in Zuid hebben teruggetrokken. Hij ontraadde burgers geld aan hen de geven, zoals royale wijkbewoners graag deden, refererend aan aanhoudingen, waarbij stelselmatig vele honderden euro’s bij hen waren aangetroffen. “Die mensen willen zo leven, zij kiezen er zelf voor. Er zijn hen al vier woningen aangeboden, zij beledigen de burgemeester, het Leger des Heils heeft zijn best voor hen gedaan. Enzovoort.” Het aantal bedelende mensen, veelal uit Oost-Europa, in de regio Amsterdam schatte hij op 250 tot 400. Van hen kwamen er velen met tramlijn 51 ook naar Amstelveen, zei hij. Duidelijk was dat er onder druk van de te geringe capaciteit de functie van de wijkagent is veranderd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.