Terwijl de gemeenteraad er nog over moet beslissen, geven B&W de opdracht voor een kunstwerk op het Keizer Karelplein aan kunstenares Margot Berkman. Die maakt vanmiddag (donderdag 21 maart om 17.00 uur) kennis op het raadhuis met omwonenden, om zich door hen te laten inspireren. Het voorbereidingstraject van de creatie, waar ook scholen bij worden betrokken, kost 10 mille extra, hebben B&W de gemeenteraad laten weten. In politieke kring, in elk geval bij de oppositie, denkt met buiten spel te zijn gezet en dat de keuze voor de kunstenares in strijd is met de democratie.
Vermoedelijk krijgt het college overigens de coalitie waarop het steunt, en dus de meerderheid in de gemeenteraad wel mee. Hoewel ook daar sommigen vinden dat de voortijdige keuze niet bepaald de schoonheidsprijs verdient. GroenLinks is het in elk geval met de gang van zaken ‘hartgrondig oneens”.
Fait accompli
Fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Of dat kunstwerk er op deze manier komt, staat nog ter discussie in de gemeenteraad, die pas op 27 maart daarover beslist. Het college loopt nu vooruit op de besluitvorming en probeert de gemeenteraad daarmee voor een fait accompli te stellen.”
85 mille
Het kunstwerk op zich kost € 75.000 (waar nu volgens B&W € 10.000 bij komt voor de voorbereiding). Maar de kunstenares die het gaat maken is al gekozen. En vooral dáár verzet vooral de oppositie zich tegen. Die voelde eigenlijk meer voor een lokale kunstenaar. Overigens worden in één van hun ateliers wel lessen voor scholen gehouden, schrijven B&W, Kennelijk is ook over het complete participatieproces, dat B&W uit de hoed toveren na kritiek in een raadscommissie over gebrek daaraan. Maar ook dat wordt begeleidt door Berkman, die zegt al een opdracht van de gemeente te hebben, hoewel in een brief aan de bewoners staat dat die nog gegeven moet worden.
Inventarisatie
Zij zal een aantal gesprekken met omwonenden voeren, waarbij hun wensen
worden geïnventariseerd en zij op zoek is naar stads- of wijkverhalen, schrijven B&W aan de gemeenteraad. Uit die participatie komt een eerst ontwerp voort en dat wordt weer voorgelegd aan de bewoners. Los daarvan wordt ook een groep leerlingen samengesteld, die inzicht krijgt “in alle werkzaamheden die nodig zijn om een kunstwerk te ontwerpen, realiseren en plaatsen’. Na drie kunstlessen in het ateliergebouw aan de Van Weerden Poelmanlaan en bestaan onder meer uit het zelf ontwerpen van een kunstwerk. Al hun kunstwerken worden tenslotte geëxposeerd.
Kritiek
Blijkbaar hebben B&W gereageerd op de forse kritiek die over gebrek aan participatie in de raadscommissie klonk. Maar die betrof ook de keuze van de kunstenares, aan wiens capaciteiten overigens niet werd getwijfeld. Het gaat om het democratische principe, zei de SP in de raadscommissie. Waarom geen Amstelveense kunstenaar, vroeg Jacqueline Höcker van Actief voor Amstelveen (AVA) daar. Overigens was cultuurwethouder Herbert Raat er niet bij, wat ergernis leidde bij GroenLinks. Maar verkeerswethouder (en VVD-partijgenoot) Rob Ellermeijer verving hem en betoogde dat het om de totale inrichting van het plein gaat.
Blok
En Marina Casadei van de SP kreeg in de raadscommissie naar haar zeggen
een déja vu-gevoel, omdat het aan het beeld Der Bogen van Armando, op het Stadsplein, de gemeenteraad en bewoners naar haar mening buiten spel zijn gezet. Ook CDA-raadslid Sandra van Engelen was allerminst overtuigd dat niemand anders dan Berkman het beeld had kunnen maken. “En Amstelveense kunstenaars hebben geen enkele kans gehad. Wij worden nu voor het blok gezet.” Volgens diverse politieke partijen gebeurt dat telkens opnieuw. Raadslid Stieneke Kruijer van GroenLinks wil nog steeds weten wat er gebeurt als bewoners voor een andere kunstenares kiezen.
Coalitie en democratie blijken twee tegenstrijdige begrippen. Wie eenmaal in de coalitie en het gemeentebestuur zit, hoeft zich van democratie niets meer aan te trekken.
En waarom een kunstwerk voor passerende automobilisten die hun ogen beter op de weg kunnen houden?