De nieuwe tijdelijke pendelbus 551 gaat – als proef –  op werkzagen van 11 maart af vaker rijden tussen het zuidelijke deel van de Westwijk en buslijn 55, die sneltram 51 tijdens de werkzaamheden aan de zogenoemde Amstelveenlijn vervangt. Tijdens de proef rijdt de pendelbus om de twintig in plaats van om de veertig minuten.

Rob Ellermeijer

De gemeente bereikte over de wijziging  deze week overeenstemming met de Vervoerregio en Connexxion. De 551 komt overigens 3 maart af al in dienst, omdat dan 51 wordt opgeheven.

Verdubbeling

De proef duurt twee maanden. De frequentieverhoging van lijn 551 op werkdagen is een initiatief van de gemeente, zegt zij. Tijdens de proef wordt volgens haar zorgvuldig gekeken naar het gebruik van de lijn en of de verdubbeling van de frequentie op werkdagen het gewenste resultaat heeft.

Tram 51 wordt van zondag (3 maart) af vervangen door bus 55, maar die eindigt al bij de halte Sacharovlaan. De lijn 551 zorgt ervoor dat ook het zuidelijke deel van Westwijk wordt ontsloten. De lijn bus ook de gezondheidscentra Duizendblad, Marne en het ziekenhuis aan. Verder zorgt hij voor de verbinding tussen eindhalte Westwijk en Westwijkplein, waar op de R-Net-lijnen kan worden overgestapt.

Blij

Wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer zegt blij te zijn met de verhoogde frequentie vanaf 11 maart. “Wij denken dat rijden om de veertig minuten niet voldoende zal zijn. Zeker niet in de spits en voor de bereikbaarheid van de gezondheidscentra.” De gemeente heeft geld vrij  gemaakt voor de proef.

De bus 551 gaat van 3 maart af zeven dagen per week rijden, in de eerste week dus om de veertig minuten. Op werkdagen rijdt de bus tussen 07.00 uur en 19.00 uur om de twintig minuten. ’s Avonds tot 23.00 uur en in het weekend blijft het veertig minuten. Reizigers kunnen betalen met de OV-chipkaart bij de chauffeur en de bus is rolstoelvriendelijk.

 

 

 

2 REACTIES

  1. “Amstelveen heeft zaterdagavond feestelijk afscheid genomen van sneltram 51. Vanaf vandaag rijden er geen sneltrams meer in Amstelveen, maar worden er tijdelijk bussen ingezet totdat eind 2020 regiotrams gaan rijden over het tracé. Om dat mogelijk te maken wordt de spoorlijn de komende tijd omgebouwd. (Amstelveens Nieuwsblad, 2 maart 2019; reageren niet meer mogelijk.)

    Reactie: Waarom feestelijk? Er viel immers niets te vieren bij de verdere verslechtering van de bereikbaarheid van Amstelveen per openbaar vervoer. Het is onbegrijpelijk en onvergeeflijk dat onze ‘suburb’ niet werd aangesloten op het metronet van Amsterdam. Die houdt op bij Station Zuid. Daarbuiten is de rimboe.

    “Wie straks vanuit Amstelveen naar CS wil, dient over te stappen op Station Zuid,” schrijft het officieuze gemeenteblad laconiek. Die ‘overstap’ is een wandeling van 250 meter over hobbelige keien en een trap.

  2. Dat er niet gereageerd kan worden op artikelen in het officieuze gemeenteblad ‘Amstelveens Nieuwsblad, is typerend voor het (on)democratische gehalte van de Amstelveense politiek en journalistiek.

    AmstelveenBlog vermeldt sinds kort weer recente reacties bij de artikelen maar nog steeds niet op de voorpagina. Reageren en discussiëren wordt nog steeds als iets onfatsoenlijks beschouwd, en kritiek al helemaal. Toch is kritiek de motor en de brandstof van (lokale) democratie. Democratie lééft niet in Amstelveen. Daarom gaan er zo veel dingen fout, bij voorbeeld op het gebied van openbaar vervoer, zorg, huisvesting, handhaving, Stadshart, afvalinzameling, veiligheid, verkeer, ..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.