Muziek van een Frans Jazz Trio op Station Zuid en in de laatste sneltram 51 die vervolgens naar Westwijk reed, waar het feest werd voortgezet en stadsdichter Matthijs den Hollander een gedicht erover voorlast. “Een memorabel afscheid” noemde communicatieadviseur Wendy van der Meulen van de Amstelveenlijn het in een persbericht.

Die Amstelveenlijn wordt eind 2020 de opvolger van de overvloedig door ongelukken en storingen getroffen lijn 51. Die hield het midden tussen een metro en een tram dat was geen gelukkige combinatie, wist vervoerswethouder Rob Ellermeijer bij het afscheid te melden. Zoals trouwens al voordat die dertig jaar geleden ging rijden experts van het GVB hadden gewaarschuwd. Een levensgevaarlijk vervoermiddel, dat zelfs drie dodelijke ongelukken in één week veroorzaakte. Er werden wel snel hekken gezet, maar alle kruisingen bleven gelijkvloers, zodat de ongelukken eigenlijk nooit verdwenen.

Spitsrit

In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 maart reed lijn 51 dus zijn laatste rit naar Westwijk, door Amstelveen en Buitenveldert. Aan de oproep van Metro en Tram van de gemeente Amsterdam mee te rijden is in groten getale gehoor gegeven. ‘Alsof het een maandagochtend spitsritje betrof, zo druk was het tijdens de laatste Amstelveense rit van de 51’, zegt Van der Meulen, wat betekent dat op maandagmorgen de passagiers ook nauwelijks mee kunnen en als sardines in een blik de toch moeten maken. ‘Dicht tegen elkaar gepakt lieten de reizigers zich naar Westwijk brengen’, heeft ze toe.

Candygirls

Jazz Trio op Station Zuid

Zij werden zaterdagavond rond half 12 op Station Zuid, behalve door het Franse Jazz Trio,  verwelkomd door candygirls en polaroidmakers, om vervolgens met de 51 van 23.41 uur richting Westwijk te rijden. Daar hield wethouder Rob Ellermeijer een korte toespraak en droeg stadsdichter Matthijs den Hollander zijn lijn 51 gedicht voor, waarna de 51 weer richting Amsterdam CS vertrok, voor de allerlaatste keer vanuit Westwijk.

Start bus 55 en 551

Nu lijn 51 niet meer rijdt tussen Station Zuid en Westwijk betekent dit dat per 3 maart alle haltes vanaf Amstelveen Centrum tot en met Westwijk buiten gebruik zijn. De sneltram wordt vervangen door bus 55 en pendelbus 551. Ook is halte Zonnestein per 3 maart buiten gebruik voor lijn 5. Reizigers van lijn 5 kunnen dan gebruik maken van de tijdelijke halte Biesbosch. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek hun reis te plannen op bijvoorbeeld 9292.nl.

Gehele traject

Werd er tot op heden nog alleen op een aantal locaties gewerkt, met het einde van sneltram 51 kan hoofdaannemer VITAL op het gehele traject van De Boelelaan/VU tot en met Westwijk starten met het ombouwen van de Amstelveenlijn tot een ‘nieuwe, hoogwaardige tramverbinding’, meldt het GVB. Haltes die niet meer terugkomen worden verwijderd, blijvende compleet vernieuwd, net als het spoor grotendeels.

In het weekend van 9 en 10 maart is ook lijn 5 tussen Station Zuid en Amstelveen Stadshart buiten gebruik. Ter vervanging rijdt bus 45. VITAL werkt dit weekend 52 uur non stop door bij de haltes Kronenburg en Zonnestein en in Buitenveldert. Meer informatie over de werkzaamheden op www.amstelveenlijn.nl.

6 REACTIES

  1. Wat een feest. Eerst werden alleen bushaltes opgeheven en nu (tijdelijk) een hele tramlijn en (permanent) de directe ov-verbinding tussen Amstelveen en A’dam Centrum en CS en (straks) de halte Stadshart en nog een paar andere haltes van de sneltram die geen metro is.
    Dat vindt het Amstelveense gemeentebestuur wel een feestje waard.

    De ‘overstap’ bij station Zuid is trouwens een wandeling van 250 meter op hobbelige stenen. Feest!

  2. Over die ‘overstap’ op station Zuid moet de Stadsdichter eens een gedicht schrijven, of kost een kritisch geluid hem dat zijn schnabbelbaantje? Wanneer wordt hij opgevolgd en komt er eindelijk eens een hofnar met een onafhankelijke opstelling, een kritische geest en een scherpe tong? In Amstelveen wordt teveel geslijmd en daarom gaat er zo veel fout of althans niet niet zoals zou kunnen en moeten.

Laat een reactie achter op Kees de Groot Annuleer reactie

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.