De tunnel over de A9, die GroenLinks-raadslid Cheimaa Aouni dinsdag in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) prefereerde, is een gepasseerd station. Zij voerde aan volgens de gemeente destijds de toegezegde bijdrage van € 100 miljoen niet haalbaar was, maar er inmiddels andere tijden zijn aangebroken.
Die uitspraak kwam haar op een lesje geschiedenis van VVD-er Paul Feenstra te staan. De gemeenteraad heeft besloten het contract over de € miljoen open te breken en dat is niet te veranderen, zei hij. Aouni: “Onze fractie is er destijds ook niet meer akkoord gegaan.”
Volgens wethouder Herbert Raat waren het niet alleen financiële aspecten die bij nader inzien tot opgeven van de tunnel hadden geleid. “Een van de redenen was dat de afslagen zouden verdwijnen en de infrastructuur binnenstedelijk een drama zou worden.” De kwestie kwam aan de orde omdat verstrekking van bijdragen aan Rijkswaterstaat voor verdiepte aanleg van de overkapping bij het Oude Dorp, de verbreding van die bij Meander en de aanleg van een gemeentelijk watersysteem daar alsmede die van een trap en lift bij de brug voor langzaam verkeer bij het Stadshart.
Risico
Raadslid Van den Bosch (PvdA) vroeg waarom al vast vooraf aan RWS moet worden betaald, maar Raat antwoordde dat het is afgesproken en de gemeente ook uit de risico’s is, als de werkzaamheden duurder uitvallen. Overigens betalen de eigenaren van het voormalige KPMG-gebouw voor het verbreden van de overkapping daar, wat neerkomt op ruim twee miljoen euro. In totaal is met de werkzaamheden ongeveer negen miljoen gemoeid, maar dat bedrag was daarvoor al gereserveerd.
En voor geld dat de gemeente nu overhoudt ten opzichte van de € 100 miljoen die in de tunnel zou gaan zitten, kunnen nu betere huisvesting voor twaalf basisscholen worden bekostigd, om maar iets te noemen, zei Raat. Bij de tunnelbouw was de gemeente contractueel ook mede verantwoordelijk voor overschrijdingen, voegde hij er nog aan toe. “De afwegingen waren veel breder dan de financiële om destijds niet voor een tunnel te kiezen. Maar je kunt geld maar één keer uitgeven.”
Waarom kan een contract dat al een keer opengebroken is, niet nóg een keer worden opengebroken en heroverwogen als daar goede redenen voor zijn zoals:
– beperking van de toename van particulier autoverkeer ivm de klimaatdoelen;
– betere ov-verbindingen tussen het snel groeiende Almere en Schiphol (luchthaven en treinstation) en Randstad;
– groeiend besef van het gevaar van lawaai en luchtvervuiling (fijnstof) voor de gezondheid van omwonenden en de leefbaarheid van de omgeving;
– ingrijpend gewijzigde situatie op de woningmarkt die extra grondgebied in het centrum van de stad aantrekkelijk voor herverkaveling van stedelijke functies;
– de overwinning van gezond verstand;
– de bereidheid om een gemaakte fout toe te geven.
Volgens Raat was de gemeente bij de tunnelbouw ook mede verantwoordelijk voor overschrijdingen.
Wat een onzin. Het gaat om de verbreding van een RIJKSWEG waar Amstelveen geen belang bij heeft en waarom wij niet hadden gevraagd.
Het dorpse Amstelveen heeft zich laten piepelen en chanteren door de VVD-minister van Autoverkeer. Het gemeentebestuur had beter op moeten komen voor de belangen en het welzijn van de inwoners en zou dat alsnog behoren te doen.
Behalve nóg een park bij het Oude Dorp staat er voor Amstelveen niets positiefs tegenover de ruim 40 miljoen euro die wij moeten betalen. Bij het Stadshart komt een kneiterdruk vierdubbel kruispunt met veel stoplichten en de Keizer Karelweg gaat nóg meer belast worden door doorgaand verkeer. Tel uit je winst, na vele jaren bouwput en ellende.
Niet van dat benauwde. Kom in opstand.
Amstelveen wordt hiermee een tweede Badhoevedorp.
Uiteindelijk heeft men daar na heel, heel veel jaren hun omissie uiteindelijk ingezien en erkend en is de onoverdekte snelweg A9 die het dorp in tweeën sneed uiteindelijk om het dorp heen gelegd.
Politiek Amstelveen is blijkbaar zo ver nog niet.
“De geplande A9-tunnel van meer dan twee kilometer komt er niet. Dat schrijft wethouder Herbert Raat in antwoord op een brief van drie burgers, onder wie secretaris O. Modderman van de belangenvereniging van Meanderbewoners. Welke oplossing wel wordt gevonden om de situatie rond de te verbreden rijksweg leefbaar te houden omwonenden is nog niet duidelijk. Maar als die volgens Amstelveen niet voldoet, stapt de gemeente naar de rechter. Aan de eerder geplande tunnel zou zij een bijdrage van € 100 miljoen leveren, maar dat geld heeft zij niet, meldde Raat onmiddellijk na zijn aantreden als wethouder. [..]
Een tunnel komt er vrijwel zeker niet. “Natuurlijk is de minister gebonden aan wetgeving inzake milieu en leefbaarheid, maar zij zou kunnen kiezen voor de goedkoopste variant: Een goot met 2 x4 rijstroken plus vluchtstroken en meters hoge geluidsschermen aan weerszijden. Die inpassing voldoet aan de wettelijke eisen”, schrijft Raat. Maar die oplossing vindt de gemeente qua leefbaarheid niet aanvaardbaar. Daarom werd destijds die tunnel geëist, waaraan Amstelveen € 100 miljoen zou bijdragen.
“In het vorige college, toen er nog geen crisis in het vastgoed was, werd het als haalbaar beoordeeld dit bedrag te betalen uit de gebiedsontwikkeling: woningen en kantoren. Vervolgens brak de economische crisis uit en bleek de ontwikkeling en verkoop van 200.000 m kantoorruimte een illusie. [..]
Intussen voelen B&W niets voor een brede goot door de stad. Raat: “Daarom zet ik me tot het uiterste in een goed onderhandelingsresultaat te behalen. Hierbij houd ik het belang van al onze inwoners in de gaten. Als wethouder ben ik er namelijk niet alleen voor de bewoners van Meander en het Oude Dorp, maar ook voor de mensen in Westwijk, Elsrijk, Waardhuizen, Middenhoven en alle andere wijken in Amstelveen.”
De oorspronkelijk geplande lange tunnel er niet komt, maar volgens Raat wel een oplossing die het college “uit leefbaarheidoogpunt aanvaardbaar” vindt voor de bewoners langs de snelweg.
Als de onderhandelingen niet tot een voor Amstelveen goed resultaat leiden, stapt de gemeente naar de rechter, maar dat probeert zij te voorkomen. “Daar wordt niemand beter van.” [..]
De briefschrijvers – behalve Gerard Groters uit de SP-kerngroen en Frans Sam – lieten weten alleen met een gesloten tunnel in de stemmen en volop actie te gaan voeren als die er niet komt. Evenals de SP in de gemeenteraad wil zij overigens dat het college aftreedt, na de drama’s in het Stadshart en met de A9. Het vertrouwen van burgers in bestuur en politiek is volgens hen tot een minimum gedaald.”
Bron: ‘Ooit geplande A9-tunnel komt er niet’, Amstelveen.blog, Door Johan Bos op 2 juli 2013,
http://amstelveen.blog.nl/a9/2013/07/02/ooit-geplande-a9-tunnel-komt-er-niet#more-14016
Opmerking: Raat is niet naar de rechter gestapt, zoals hij had beloofd als het een open verkeersgoot zou worden We zijn voor de gek gehouden. Dankzij kroniekschrijver Johan Bos zijn oude leugens nog te achterhalen, maar niemand doet er wat mee. Hoog tijd voor diepgaand onderzoek door onafhankelijke journalisten ‘van buiten’, zoals Follow The Money.