Voor Amstelveen blijft de auto heel belangrijk. Dat zei een ambtenaar woensdag, maar in het zogeheten ‘raadsgesprek’ waren ook sommige politieke partijen ervan overtuigd. Van het openbaar vervoer ontbreekt de ‘fijnmazigheid’ in de wijken. De Vervoerregio Amsterdam (VRA) was er ook met een paar vertegenwoordigers, die een presentatie hielden over het nieuwe beleid in de regio.

Dat is gericht op een nieuw uitgangspunt en wordt eind oktober door de zogenoemde regioraad vastgesteld. Tot dan kunnen gemeenten – in de zomermaanden – nog op het door het bestuur van de regio voorgestelde reageren en het wordt, samen met de ‘nota van antwoord’ naar alle gemeenten en insprekers toegezonden.

Stapje

De fiets 2.0 (inclusief de e-bikes) wordt in het voorstel gepromoot. “Wij willen een stapje daar bovenop zetten”, zeiden vertegenwoordigers van de Vervoerregio. Men ontkomt er niet aan dat die een plan heeft dat sterk de sporen draagt van het door GroenLinks in het bestuur gedomineerde hoofdstad. In Amstelveen tracht men het gebrek aan een fijnmazig openbaar vervoer onder meer op te lossen door vrijwilligers van ANWB Automaatje, die á € 0,35 per kilometer in eigen auto iedere slecht ter been zijnde inwoner van deur tot deur brengen.

Mensgericht

Er moeten keuzes worden gemaakt  die beter bij het doel ven de ‘mensgerichtheid’ passen, vindt de Vervoerregio. De ‘mensgerichtheid’ is een van de vier principes, waarop het nieuwe beleid is gericht. Maar het tweede laat zich het best vertalen door het woord STOMP, een afkorting van de theorie Stappen (lopen dus), Trappen (fietsen), Openbaar Vervoer, Mobiliteitsdiensten en (als laatste) de Privé Auto. Maar men moet wel kijken wat er in elk gebied nodig is, vertelde de VRA-vertegenwoordigster. Tenslotte is ook een principe om bij de mobiliteit rekening te houden met de ruimte. Ofwel: Waar gaat men woningen bouwen? In Amstelveen benut men eigenlijk alle daarvoor beschikbaar komende gronden, maar het openbaar verfvoer is hier toch geenszins ‘fijnmazig’.

Verscheidenheid

Het motto van het nieuwe beleid is ‘verbinden in verscheidenheid’. Het betekent in feite dat de auto in Amstelveen favoriet blijft bij gebrek aan die fijnmazigheid van het OV. Overigens meldde een gemeenteambtenaar dat het gebruik van de fiets in de stad toeneemt, vooral onder invloed van de e-bikes. “Wij willen van een systeemgerichte naar een mensgerichte mobiliteit”, zegt de Vervoerregio. Het betekent in feite dat meer dan in het verleden in elke gemeente wordt toegepast wat daar het beste is voor de inwoners en Amsterdam de binnenstad steeds meer afsluit. Intussen heeft voor Amstelveen ook het nieuwe regionale beleid, gevolgen voor de lokale begroting, zei een plaatselijke ambtenaar, sprekend over wat het nu voor de stad betekent.  Misschien is toch STOMP als uitgangspunt niet voor elke gemeente in de regio hetzelfde, zei raadslid.

21 REACTIES

  1. STOMP:
    Stappen (lopen dus),
    Trappen (fietsen),
    Openbaar Vervoer,
    Mobiliteitsdiensten en
    Privé Auto.

    De liberale lobby sinds de 60-er jaren voor het primaat van de auto komt ons in tijden van energieschaarste en opwarming nog duur te staan. STOM.

    • Zoals gezegd: Het vooral door GroenLinks geregeerde Amsterdam, dat in de Vervoerregio toch de scepter zwaait, heeft een fijnmazig openbaar vervoernet in Amstelveen voorkomen, waardoor mensen die slecht ter been zijn op ANWB Automaatje blijven aan gewezen. Wat daar liberaal aan is, blijft voor mij onduidelijk. Maar ja, je moet ergens de schuld leggen.

      • Ook geklets eerste klas Johan! Jij weet als de beste dat al die bezuinigingen op het ov uit Den Haag kwamen en dan vervolgens de regio of gemeente mocht uitmaken waarin gesneden werd. Taferelen die jij ook genoeg hebt beschreven in andere artikeltjes over bezuinigingen op andere zaken. Maw gemeentelijk beleid is heel vaak uitvoerend beleid vanuit Den Haag en is dus op lokaal niveau a-politiek.

  2. ‘Auto blijft favoriet in Amstelveen,’ schrijft u. Komt dat ook door GroenLinks?

    In de afgelopen jaren waren het toch Amstelveense wethouders die bushaltes ophieven? Het maakt mij niet uit van welke partij zij waren. Het is gewoon stom.

  3. Hoe de gemeente denkt over fatbikes is wel duidelijk: In het Stadshart mogen zij hetzelfde als fietsen, ook al scheuren zij er net zo hard en hinderlijk als scooters tussen de voetgangers en spelende kinderen. Geluidloos, dat wel, maar dat maakt ze bloedlink.

    • Je moet eens stoppen om alleen zeer egoïstisch over dat klote Stadshart te kletsen . Dit gaat over geheel Amstelveen, maar u als egoïstische old fart weet weer de aandacht op zichzelf te vestigen zoals gewoonlijk.

    • Waarom schrijf jij niet over wat jij ziet in jouw buurt? Mogen scooters en fatbikes daar ook scheuren tussen voetgangers en spelende kinderen?

      Anoniem beledigen is trouwens laf en oneerlijk, maar van Johan Bos mag het.

  4. Is ons gemeente opgekomen voor de belangen van gedupeerde bewoners en hebben zij dus fel geprotesterd tegen verdere verslechtering van het openbaar vervoer in onze woonplaats?

  5. De heer Van Waning heeft volkomen gelijk. Het is een bende in het stadshart. Het ontbreekt daar ten ene male aan handhaving. Dit allemaal dankzij onze liberale vrinden in het gemeentebestuur.

      • Inderdaad, het loopt uit de hand, maar is dit altijd de schuld van de fietser en brommer? Er zijn veel te weinig goede stallingsmogelijkheden. Ook kan ik de bezitter van een dure (e)bike niet verwijten dat hij zijn eigendom op een achterafplaats zet, waar dieven hun gang kunnen gaan. Dat zou ik ook niet willen.

  6. Mijn vermoeden is dat het bewust VVD-beleid is om het gebruik van de auto te stimuleren. Daarom is het openbaar vervoer zo slecht geworden en zijn er veel te weinig plekken om je fiets netjes te stallen.

    • De waarheid ligt een beetje in het midden. Over het ov gaat de regio . Daarin is Amsterdam vertegenwoordigd door 45 mensen en Amstelveen door 5. Allemaal naar ratio van de hoeveelheid inwoners van de desbetreffende gemeente. Die regioraadsleden komen allemaal uit de diverse gemeenteraden en aangezien Amsterdam de meeste inwoners heeft zal zij altijd de boventoon kunnen voeren. Vandaar dat de omliggende gemeentes er meestal wat bekaaid afkomen. Zo moet je in mijn wijk als je pech hebt een flink kwartier flink doorstiefelen voordat je bij de dichtstbijzijnde bushalte bent in tegenstelling tot een aantal jaren geleden toen het de helft was. Daarbij komt dat je ook vaker moet overstappen waarvoor je ook minstens 5 minuten kan rekenen.

      Vroeger was er ook een bewaakte fietsenstalling met een kleine reparatieplaats. Ook verdwenen. De bedrijven die het Stadshart exploiteren schijnen niet zo goed te beseffen, dat dit hun ook klanten scheelt. Tenslotte is dit Nederland waar veel op de fiets gebeurt. Dat is nu net het verschil met het buitenland. Je gaat nu daar niet meer naar toe als je iets kleins gaat kopen of afhankelijk bent van de fiets. Dit heet gewoon service verlenen in de hoop dat je er graag komt en bovendien mensen trekken mensen. Dat maakt het gezellig. Dat moet de gemeente ook maar eens onder de aandacht brengen van die buitenlandse eigenaren van het Stadshart.

  7. Het enige waarvan VVD-ers zich bewust zijn, is dat zij dol zijn op auto’s en alles wat daarmee samenhangt zoals autowegen, parkeerterreinen en – garages en ‘sportief’ autorijden.

    Het bevorderen van autoverkeer en -bezit is in de 70-er jaren goed op gang gekomen onder druk van de invloedrijke autolobby (ANWB, BOVAG, RAI, Stichting Weg etc en opeenvolgende ministers van Verkeer. Het Rijk subsidieerde met 100% recreatiegebieden die op grote afstand van stedelijke gebieden lagen en die alleen per auto bereikbaar waren. Mensen móesten wel een auto kopen!

  8. Als het gemeentehuis in het stadscentrum had gestaan (waar het thuishoort), was het Stadshart er heel wat beter aan toe geweest. Gemeentehuizen zorgen goed voor hun omgeving. Nu krijgt het Oude Dorp alle aandacht, zorg en goodies. Zelfs nog een park erbij. Het kan daar niet op.

    • Nou, nou, ik zit liever in de lunchpauze in de oeverlanden dan in een lullig parkje boven een snelweg in de benzinedampen.
      Overigens ben ik het wel met je eens dat een gemeentehuis zo centraal mogelijk moet liggen. Nu is het zelfs moeilijk met het ov te bereiken. Hetgeen natuurlijk een gotspe is.

  9. Frank, in de titel van dit artikel staat de reden waarom er veel te weinig goede stallingsmogelijkheden voor fietsen zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.