Eigenlijk zijn zogenaamde heidagen overbodig, was de conclusie van fractievoorzitter Kees Noomen van de VVD in de gemeenteraad. Hij is ook ondernemer en bezocht de bijeenkomst van Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) in de schouwburg, waar filosoof en psychologische cabaretier Paul Smit (foto onder) optrad. Zijn programma ‘Anders Kijken’ had hem en andere ondernemers wel aan het denken gezet.

Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken zei totaal niet de bekende 100 dagen te hebben nodig gehad om te constateren dat in Amstelveen de ondernemers het goed doen. Hij had dezelfde functie gehad in Lelystad en daar werd Amstelveen als voorbeeld genoemd.

Opleiding

“Ik kan wel beleid maken, maar jullie meten het doen,” zei hij tegen de verzamelde ondernemers, die met elkaar volgens directeur Darshan Sloot ruim honderd bedrijven vertegenwoordigden. “Als goed gaat met ondernemers, gaat het goed met Amstelveen”, constateerde Elzakalai.

De OA had de avond samen met Koninklijke Horeca en het door de gemeente gefinancierde trainingsprogramma Back in Track georganiseerd. OA-voorzitter Rob van den Helder was niet aanwezig wegens een corona-besmetting, maar ex-voorzitter Alphons Böggemann was er wel. Paul Smit is een cabaretier die zich specifiek op bedrijven richt. Hij combineert humor, aan de hand van een presentatie op beeldscherm, met inhoud. Noomen zei na afloop te overwegen hem ook in te huren voor zijn bedrijf. Hij haakte in op thema’s als samenwerking binnen een bedrijf, beïnvloeding van zowel de omgeving als het karakter en het denken van het management. Paul Smit studeerde af op ‘de evolutie van het menselijk bewustzijn’, schreef dertien boeken over filosofie, psychologie en neurowetenschap en werkt samen met neurowetenschapper Ayca Szapora wat betreft het ondersteunen van hersenonderzoek aan de Universiteit Leiden en Dresden.

Routine

Ondernemers blijken, als elk ander mens, voornamelijk beslissingen te nemen op basis van aannames. Bij de beelden van sollicitanten koos vrijwel de gehele zaal voor een seriemoordenaar boven een hoogleraar in de psychologie. “Negenennegentig procent doen wij uit routine”, zei Smit, die om de verschillen in muzieksoorten der generaties zijn gitaar bespeelde en zong, terwijl de gecoverde artiesten op het scherm werden getoond. Verschillende generaties groeien niet alleen op met diverse soorten muziek, maar met verschillen in gewoonten en leefstijl. Tegenwoordig grijpt het digitale tijdperk om zich heen en kan men beroemd worden zonder iets te kunnen. Smit toonde de beelden van een zangeres die zelf niet kan zingen, maar door sturing van digitale technieken schijnbaar tot verbluffende vocale prestaties komt en die via websites vertoont. Intussen zeggen mensen iets anders dan waar is, bijvoorbeeld in interviews. Zij liegen gewoon. En cognitieve resonantie met veel mensen op de tafel noemen we tegenwoordig vergaderen, zei Smit. Netwerken is gewoon met een glas in de hand zoveel mogelijk mensen spreken. Dat schijnt vooral de opzet van de OA te zijn. Maar volgens Smit met men bij een persoonlijk gesprek elkaar in de ogen kijken….

Back on Track is een programma voor ondernemers. Inmiddels zijn meer dan honderd ondernemers geïnspireerd en verder op weg geholpen, zegt de OA. Zij kregen tips over social media, sales, hospitality en leiderschap. Kosteloos kan elke ondernemer aan het programma deelnemen.

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.