In museum JAN aan de Dorpsstraat starten binnenkort twee nieuwe tentoonstellingen. Op 30 september tot en met 12 februari is de expositie ‘Wim Oepts en de schilders van het zonnige Zuiden’ te zien en van 5 oktober tot en met 29 januari ‘Barbara Nanning – Bewogen verstilling’.

Wim Oepts (1904-1998) is naar zijn zeggen echt aangestoken door het Zuiden. Een schilder die in 1939 zich vestigde in Parijs, nadat de geboren Amsterdammer eerder in het pittoreske Zuid-Franse vissersdorp Collioure had gewoond en daar het magische mediterrane licht had ontdekt dat de wereld doet tintelen en stralen van kleur.

 Bevrijd

Eenmaal in Parijs kwam hij onder invloed van pure coloristen als Pierre Bonnard en zijn Franse leermeester Othon Friesz en ontwikkelde zich zijn kunst tot een ode aan de kleur. De tentoonstelling biedt de kijker een uitgebreid overzicht van het oeuvre van kunstenaar Wim Oepts en van zijn Nederlandse tijdgenoten. Oepts is volgens experts een geliefd kunstschilder, bekend van zijn geabstraheerde kleurrijke landschappen. In het zonovergoten zuiden van Frankrijk vond hij inspiratie voor zijn typerende schilderijen vol contrasterende kleurvlakken. Tot zijn dood bleef hij wonen, waar hij zich “bevrijd” in de lichtstad voelde. ’s Zomers reisde hij de zon achterna, vooral naar Saint-Tropez. ’s Winters werkte hij zijn schetsen thuis uit tot schilderijen. Het landschap, waaronder ook dorps- en havengezichten, werd vanaf eind jaren veertig zijn exclusieve onderwerp. Typerend zijn de grote vlakken en de felle, vaak onrealistische kleuren. Blauwe bomen en groene luchten zijn niet ongewoon bij Oepts.

Bewogen verstilling 

Museum JAN presenteert, ter ere van het UN International Year of Glass, ook de tentoonstelling ‘Barbara Nanning – Bewogen verstilling’. Die toont het meest recente werk van glaskunstenaar Barbara Nanning (1957). In haar driedimensionale sculpturen combineert zij traditie en innovatie. Nieuwe, vindingrijke technieken komen tot stand in samenwerking met de meest ervaren glasblazers uit Tsjechië. Het innovatieve architectuur en ruimtelijk designbureau Atelier Tomas Dirrix levert een verfrissend 3D tentoonstellingsdesign. De expositie past in museum JAN, met een glascollectie die centraal in Nederland staat.

 Traditie en experiment

Naast de traditionele technieken die aan de basis staan van de kunstpraktijk van Nanning, is het experiment voor de kunstenaar van groot belang. Ze probeert kleur en licht telkens op een nieuwe manier te vangen in het glas. Zo ook in haar nieuwe serie Chimaera, een co-productie met de Tsjechische slijper Aleš Zvěřina, waarin ze werkt met annagroen glas. Dit groen gekleurde glas fluoresceert in het donker onder UV licht. De gezaagde en gesneden facetten in het annagroen glas zorgen voor talloze optische effecten en geven diepte aan het werk. Voor haar nieuwste serie Byzantium experimenteert Nanning met vergulde glasdraden die ze smelt tot patronen geïnspireerd op de Byzantijnse cultuur.

Keramiek

Na het afronden van de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie werd Barbara Nanning bekend om haar keramische werken. In Leerdam ging ze voor het eerst aan de slag met glas, een tot dan toe onbekend materiaal voor haar. Glas werd daarna het materiaal waar ze zich exclusief op richtte. In de glaskunst wist zij al snel internationale roem te vergaren en kwam zij vooral in glasland Tsjechië in aanraking met geraffineerde technieken. Haar veelzijdige oeuvre is in talloze museale en privécollecties in binnen- en buitenland vertegenwoordigd. 

Foto: Glaskunst van Barbara Nanning

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.