Zogenaamd de belastingdienst vertegenwoordigende criminelen sluizen steeds vaker geld van consumenten door naar rekeningen die niets met de dienst te maken hebben. Zij waarschuwt Noord-Hollanders voor valse berichten via e-mail, whatsapp en sms.
Ook in Noord-Holland proberen zij via valse berichten geld van slachtoffers afhandig te maken, meldt de belastingdienst. Deze vorm van internetfraude wordt ook wel ‘phishing’ genoemd. Om een vuist te maken tegen deze internetcriminelen werkt de Belastingdienst samen met bijvoorbeeld politie, banken en burgers.
Gestegen
Er is steeds meer sprake van internetcriminaliteit, blijkt uit recente cijfers van onder andere de politie en Betaalvereniging Nederland. Ook de Belastingdienst merkt dit. Vorig jaar ontving die ruim 160.000 meldingen over frauduleuze phishingmails. In 2017 waren dit er nog geen 8.000.
“Door corona spenderen mensen meer tijd achter hun computer dan normaal. Internetcriminelen spelen daar op in en halen in hun dreigende berichten ook de coronapandemie aan,” zegt de voor technische ontwikkelingen binnen de Belastingdienst verantwoordelijke CTO Jan Polkerman.
Nep
Voorbeeld van een nepbericht is dit: “Geachte meneer of mevrouw, uw openstaande schuld met kenmerk BJM9020 is na meerdere herinneringen nog niet voldaan. Op 19 oktober zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot executoriale beslaglegging. U kunt beslaglegging voorkomen door het gehele bedrag direct te voldoen.”
Deze mail, met als onderwerp ‘Aanmaning van de Belastingdienst in uw Berichtendienst op Mijn Overheid’, troffen duizenden Nederlanders onlangs in hun mailbox aan. Inclusief een linkje die leidde naar een iDeal-pagina waarop men in enkele klikken de schuld kon betalen. De pagina was nep, er zat geen bericht in de Berichtenbox op Mijn Overheid. Toch werden veel mensen misleid.
De Belastingdienst benadrukt nooit sms’jes, WhatsAppberichten of e-mails te versturen waarin wordt gedreigd met inbeslagname of een deurwaarder als niet onmiddellijk via overboeking wordt betaald. Polkerman: “Ook zal de Belastingdienst je nooit bellen om te vragen direct te betalen.”
Zo herkent men nepbericht
Internetcriminelen gaan steeds geraffineerder te werk, erkent ook de Belastingdienst, maar met een beetje goede wil zijn phishingmails, -sms’jes en WhatsAppberichten – wel te herkennen. Tips: Check het e-mailadres (veelal is dat de eerste manier waaraan men herkent of de afzender echt is),
klik niet direct op links, maar check eerst of de informatie klopt (geldt ook voor het downloaden en openen van bijlagen, want het bestand kan malware bevatten), geef geen informatie weg en bel met de Belastingdienst als men twijfelt (via 0800 0543). Of check Berichteninbox op MijnBelastingdienst.
Persoonlijk
De dienst vraagt nooit naar persoonlijke gegevens en voegt ook geen inloglinks toe. Controleer ook op de website van de Belastingdienst of het bankrekeningnummer van de dienst is. Check het taalgebruik. Komt het overeen met eerdere berichtgeving die men van de Belastingdienst heeft ontvangen?
Check op belastingdienst.nl/security hoe men onveilige situaties kan melden met betrekking tot internetcriminaliteit uit naam van de Belastingdienst.
Wie een phishingbericht uit naam van de Belastingdienst ontvangt, wordt dringend verzocht die dat te laten weten en het bericht door te sturen, bijvoorbeeld met een screenshot, door naar valse-email@belastingdienst.nl. Zo helpt men de Belastingdienst om internetcriminelen een stap voor te blijven.