“We zijn er nog lang niet”, zei wethouder Herbert Raat maandag. Zijn woorden sloegen op de verbreding van de A9 in Amstelveen, waarvoor demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) het startsein gaf.

Officieel heet het te gaan om de rijksweg tussen Badhoevedorp en Holendrecht, die in Amstelveen verdiept wordt aangelegd. Nadat in AnnA (de voormalige Annakerk), met weer een enorm slechte akoestiek, de sleutel ervan aan haar was overhandigd opende de minister een hoge uitkijktoren naast de weg (foto boven).

Verdiepte aanleg

Rijkswaterstaat verbreedt de weg naar vier rijstroken per rijrichting. Omdat de weg behalve door Amsterdam ook dwars door Ouder-Amstel loopt was ook wethouder Rineke Korrel van die gemeente aanwezig. Naast de volgens een vernieuwd tracébesluit verdiepte aanleg met die overkappingen in Amstelveen komen er in Ouder-Amstel hogere geluidschermen. Dit zorgt voor minder geluid in de omliggende woonwijken. Zegt Rijkswaterstaat. “Het project moet de doorstroming verbeteren en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke randstad.”

Laatste

Het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Het werk is eind 2026 klaar.

Ondanks dat de lockdown blijft het erg druk op de snelweg, zei Van Nieuwenhuizen. “Thuiswerken biedt kansen maar de mobiliteit zal hoe dan ook groeien. We willen weer deels naar kantoor, we willen reizen. Onze bevolking groeit en de economie trekt straks weer aan. Dat betekent dat we moeten blijven investeren in onze wegen. Zeker hier, één van onze belangrijkste economische gebieden van het land.”

Volgens de minister doet haar ministerie dat niet voor niks. “Bij de A1 tussen Muiderberg en Diemen zijn de files na de verbreding met maar liefst 80% verminderd. Ik ben blij dat we vandaag beginnen aan het sluitstuk van het grootste en meest complexe wegenbouwproject van de afgelopen 15 jaar.” https://www.youtube.com/watch?v=GOEj0xhIxaE

Trots

Raat vertelde ‘supertrots’ te zijn al bleek in de loop der jaren de A9 een heel lastig dossier. De gemeente is er eigenlijk bijna veertien jaar mee bezig. Het was voor Raat als wethouder één van de eerste klussen van het minimaal € 100 miljoen kostende eerste tracé af te komen, waarvoor de gemeente een contract had getekend en dat voorzag in een tunnel waardoor de weg zou lopen. Dankzij medewerking van het ministerie en andere partner brak de gemeente de eerder gesloten overeenkomst open, om voor € 40 miljoen drie overkappingen en verdieping van de weg te krijgen. Raat gaf de minister een reep Urbanus chocolade.

Wisselbaan
De weguitbreiding betreft een lengte van in totaal elf kilometer, van drie naar vier rijstroken per rijrichting plus een wisselbaan. In Amstelveen komt over 1,6 kilometer lengte dus een verdiepte ligging en de overkappingen zorgen er volgens Rijkswaterstaat en de gemeente voor dat het noordelijke en zuidelijke deel van de gemeente meer met elkaar worden verbonden. Alle bruggen en viaducten, waaronder de Schipholbrug over de Ringvaart, worden verbreed of vernieuwd en in Ouder-Amstel komt een zonnepanelenveld bij knooppunt Holendrecht. Volgens de minister wordt wdaardoor dit project energieneutraal wordt.

Leefbaarheid
De verdiepte ligging zorgt voor minder geluid in de woonwijken langs de weg, zeggen gemeente en RWS. Er zijn 14 kilometer aan geluidschermen bij Amstelveen en Ouder-Amstel gepland. Ook het dubbellaagse ZOAB (fijn) in Amstelveen en buurgemeente Ouder-Amstel zou voor een stillere weg zorgen.
De gemeente is van plan parken aan te leggen op de overkappingen en er komen zes ecologische verbindingen.

Bypass
Uitvoerder is aannemerscombinatie VeenIX. De minister prees in de Annakerk het vakmanschap van de bouwers. In Amstelveen legt Veenix de weg verdiept aan, in een ‘bak’ per rijrichting. Aan de zuidzijde van de weg komt een ‘bypass’ in de vorm van tijdelijke rijstroken, ter wille van een goede verkeersdoorstroming tijdens de bouw van die twee bakken voor de verdiepte ligging. Tijdens de bouw van de noordelijke bak (begin 2022) gaat al het verkeer over de bypass. Als die klaar is begint (in 2024) de aanleg van de zuidelijke bak. Vanaf dat moment rijdt tijdelijk al het verkeer door de noordelijke bak.

Last beperken
Om de bouwoverlast voor de omgeving te beperken zegt VeenIX de funderingspalen voor de verdiepte ligging te schroeven, in plaats van te heien, om op die manier minder trilling- en geluidhinder te veroorzaken. Andere maatregelen zijn het zoveel als mogelijk overdag werken, het voorboren van damwanden van de verdiepte ligging, geen hinderlijke achteruitrij piepjes van bouwverkeer en rubberen noppen op de klep van de kiepwagens, meldt de aannemer. Het aan- en afvoeren van bouwmateriaal gebeurt zoveel mogelijk over de A9, om bouwverkeer binnen de bebouwde kom te beperken.

Uitkijkpunten
In Amstelveen is naast de snelweg dis een uitkijkpunt gebouwd, dat door de minister maandag werd ontsloten.  Bezoekers kunnen er ‘live’ de bouw van de verdiepte ligging bekijken. Via ‘virtual reality’ kan iedereen straks ook met behulp van een QR-code bekijken hoe de omgeving er uit komt te zien als het werk klaar is. In samenwerking met ‘Buurbouw’ is het uitkijkpunt aangekleed met bouwdoeken waarop afbeeldingen van foto’s te zien zijn uit het nabijgelegen Cobra museum. Hierdoor ontstaat tijdelijk een gratis openlucht expositie. In Ouderkerk aan de Amstel komt ook een uitkijkpunt. Wegens de coronamaatregelen kon maar een beperkt aantal genodigden bij de happening zijn.

7 REACTIES

  1. Verbreding van de rijksweg #A9 die straks
    in een brede open verkeersgoot
    DWARS DOOR AMSTELVEEN RAAST
    is de grootste ramp die deze gemeente in haar lange geschiedenis treft.

    Met ‘dank’ aan de VVD.
    Laat niemand dit vergeten.

  2. Even een zijstapje.

    De akoestiek in de Annakerk is inderdaad meer dan beroerd en echt iedereen klaagt er (terecht) over. Misschien is het een idee dat de gemeente een akoestisch adviesbureau inhuurt die enkele maatregelen kan voorstellen om het te verbeteren. Het hoeft niet perfect, maar met een paar stappen moeten we toch een eind komen lijkt me.

    • Ik heb de uitbater eens geopperd om een frame met een soort van kaasdoek of geluidsabsorberend doek op te hangen. In elk geval zodanig doek dat het plafond/dak zichtbaar blijft, want de fraaie belichting moet wel zichtbaar blijven vind ik. Meer een idee op het gevoel geef ik toe, want ik weet helemaal niet of zoiets werkt of althans dat de akoestiek daardoor enigszins verbetert. Vandaar de suggestie aan de gemeente om een adviesbureau in te schakelen, al dan niet in samenspraak met de uitbater.

  3. Jongens, het gaat over verbreding van de A9 die dwars door onze woonplaats blijft razen, straks in een brede open verkeersgoot (Riool van Raat) en jullie hebben het over de akoustiek van de Annakerk.. Dat mag off-topic heten.

    De A9 is overal in het Stadshart dag en nacht goed te horen. De akoustiek is dus uitstekend en die zal door die diepe geluidskast ook niet minder worden, evenmin als de uitlaatgassen en fijnstof. VVD bedankt.

    • Volgens mij werd de slechte akoestiek van de Annakerk ook in het stuk genoemd. Maar uiteraard gaat uw aandacht naar iets anders uit. Er staat ook in dat de weg in de toekomst volgens Rijkswaterstaat voor minder geluid zorgt. Maar u baseert zich op de huidige situatie, die er natuurlijk al was toen u er kwam wonen. En toen waren er nog geen plannen voor een tunnel…..

  4. Aan Burgemeester en Wethouders
    van de Gemeente Amstelveen
    Laan Nieuwer-Amstel 1
    1182 JR AMSTELVEEN

    Amstelveen, 9 september 1998

    Betreft: Overkapping A9 en Beneluxbaan

    Geacht College,

    Gaarne zou ik hierbij willen pleiten voor een studie naar de mogelijkheden van het overkappen van gedeelten van de Burgemeester Van Sonweg (de A9) en de Beneluxbaan.
    Tegenover de ongetwijfeld hoge kosten zouden overkappingen een aantal aanmerkelijke voordelen kunnen bieden:

    Verbinden in plaats van scheiden
    De rijksweg A9 en de Beneluxbaan delen onze woonplaats in stukken, terwijl het doel van een
    woonplaats juist binding van de gemeenschap is. De overkapte gedeelten kunnen worden aangewend ten behoeve van wonen, werken en recreëren. In plaats van hun verdelende werking zouden deze wegen een bindende functie krijgen.

    Geluidswering
    Geluidshinder is een onderschatte factor in het geheel van schadelijke neveneffecten van de
    economische groei. Groei die niet leidt tot een evenredige toename in geluksbeleving is vrij zinloos.
    Uit de onlangs gepresenteerde Milieubalans van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
    Milieuhygiëne (RIVM) kwam naar voren dat geluidswerende maatregelen in de Randstad vaak teleurstellende resultaten opleveren. Dit geldt naar mijn ervaring ook voor de geluidswal langs de A9.
    Die harde en rechte wanden voldoen zo slecht aan hun doel dat de verkeersherrie in onze overigens prettige wijk soms hoogst storend is. Overkapping van het stuk A9 dat langs het Oude Dorp voert, zou een enorme verbetering kunnen betekenen. Ook in het Amsterdamse Bos zou het een stuk stiller worden…

    Ruimtewinst
    Dit argument is zo voor de hand liggend dat het geen toelichting behoeft. Het is zonde om zoveel van zulke kostbare ruimte alleen voor autoverkeer te benutten.

    Minder fijn stof in de Amstelveense lucht
    Uit de Milieubalans van het RIVM kwam tevens naar voren dat circa 80% van de bewoners van grote steden wordt blootgesteld aan een te grote hoeveelheid fijn stof uit industrie en verkeer. Dit kan de luchtwegen aantasten en andere gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

    Amstelveen is weliswaar geen grote stad, maar de nabijheid van Schiphol en wegen als de A9 zorgen voor een vergelijkbare mate van luchtvervuiling. Ook de Beneluxbaan en de Keizer Karelweg zorgen met hun talrijke stoplichten en het dus telkens weer optrekkende autoverkeer (er is nauwelijks een ‘groene golf’) voor veel fijn stof en uitlaatgassen. Het verdiepen en overkappen van autowegen is
    een manier om met name verspreiding van fijn stof te verminderen. Zuivering van uitlaatgassen is helaas alleen in tunnels mogelijk.

    A-as: concurrentie met Zuidas
    Het economische succes van de Amsterdamse Zuidas (A10) heeft u ongetwijfeld op de gedachte gebracht om iets dergelijks ook in Amstelveen te realiseren. Schiphol en aanverwante zaken zijn nóg dichterbij en ook het nieuwe Stadshart van Amstelveen maakt het vestigen van een bedrijf aan of boven de A9 aantrekkelijker dan aan de Zuidas. Aorta zou een geschikte naam voor de overkapte A9
    zijn, ware het niet dat een met files dichtgeslibde A9 aanleiding kan geven tot cynische grappen.

    A-as, A-sprong, A-locatie zijn ook mogelijke namen.

    Vestiging van bedrijven aan/op de A9 en de Beneluxbaan kan verhinderen dat Amstelveen zich voornamelijk ontwikkelt tot slaapstad, doorgeefluik en sluiproute voor bedrijvigheid elders.

    Amstelveen heeft de unieke kans om midden in haar goed bereikbare centrum ruimte te bieden aan hoogwaardige economische activiteiten.

    Natuurbehoud
    Overkapping van A9 en Beneluxbaan zou de druk om polders en natuurgebieden buiten Amstelveen te bebouwen, kunnen verminderen.

    Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.

    Hoogachtend,
    R.Ch. van Waning

    [Uiteraard kreeg ik nooit een reactie van het gemeentebestuur. Dat was meteen een goede les over de kloof tussen enerzijds bestuur/ politiek /ambtenarij en anderzijds de burgers.]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.