Net als een fors deel van de bewoners zijn CDA en Burgerbelangen Amstelveen (bbA) in de gemeenteraad tegen het gevreesde sluipverkeer in Bovenkerk. Zij zijn geen tegenstanders van een bussluis bij de Urbanuskerk, maar wel tegen gemotoriseerd verkeer in de kinderrijke zijstraten van de Noorddammerlaan. Verbaasd is daarover raadslid Michel Becker van AVA. Samen met GroenLinks stelde die fractie namelijk in een raadscommissie al vragen waaruit de onwenselijkheid van sluipverkeer bleek. Wethouder kondigde toen al aan “dit te monitoren en indien nodig de verkeersmaatregelen met spoed aan te passen”, zegt Becker.

Door de verkeerskundige knip bij de Urbanuskerk neemt het doorgaande autoverkeer op de Noorddammerlaan (naar en van de Legmeerdijk) sterk af, maar die mag niet leiden meer sluipverkeer in andere delen van de wijk, zeggen nu ook fractievoorzitter Pier Rienks van de CDA-fractie en Pieter Monkelbaan van bbA.

Geen motie

De twee zijn overigens nog niet van plan een motie bij de komende vergadering van de gemeenteraad in te dienen, maar geven de 400 ondertekenaars van de (tweede) petitie gelijk dat door gelijktijdige opheffing van de bussluis in de woonstraten een sluiproute ontstaat.

‘De bussluis zal er voor zorgen dat automobilisten een sluiproute kiezen via de Noorddammerweg en de Vierlingsbeeklaan’, zeggen beide fracties. Die wijzen op een rapport van Royal HaskoningDHV, waarin staat dat het aantal voertuigen in de zijstraten per etmaal zal toenemen van 900 naar circa 2700: een verdrievoudiging. “Dat is een ander beeld dan eerder aan de bewoners is geschetst. Bewoners hebben daarom bezwaar gemaakt en wethouder Rob Ellermeijer verzocht om opnieuw in gesprek te gaan”, zeggen Rienks en Monkelbaan.

Waardering

Zij melden overigens te waarderen het dat Ellermeijer liet weten opnieuw met bewoners te willen praten over het sluipverkeer door de nauwe straten van Bovenkerk. Maar die gesprekken moet de gemeente binnenkort wel plannen en zij moeten tot concrete toezeggingen leiden en niet beperkt blijven tot vage beloftes, vinden zij. Sluipverkeer moet volgens hen hoe dan ook worden geweerd. Dat kan worden bereikt met een combinatie van maatregelen, zoals de doorgaande route via de Handweg-Bovenkerkerweg – Beneluxbaan aantrekkelijker maken, zeggen beide partijen.  “En tegelijkertijd de route door Bovenkerk nog onaantrekkelijker.”

Stoplichten
De doorgaande route via Bovenkerkerweg en Beneluxbaan kan volgens hem bijvoorbeeld aantrekkelijker worden door de stoplichten beter af te stellen. Als de die in de richting Bovenkerk zo worden afgesteld dat ze langer op rood staan, wordt het een stuk onaantrekkelijker om de route door Bovenkerk te nemen.

Verder moet de gemeente werken aan een ‘slim verkeersbesluit’, zodat automobilisten niet meer via de navigatie van Google of TomTom door Bovenkerk worden geleid, benadrukken de twee.

Reguleren
Rienks en Monkelbaan denken dat het in de eerste weken na invoering van de verkeerswijzigingen wennen is voor automobilisten. Daarom zullen politie en boa’s naar hun smaak het verkeer in die weken moeten reguleren en twijfelende verkeersdeelnemers de weg wijzen. Bovendien kan de gemeente de route door Bovenkerk verder ontmoedigen door het plaatsen van borden (‘Alleen bestemmingsverkeer’), aangevuld met een gerichte voorlichtingscampagne in de media en door het verspreiden van folders aan automobilisten, vinden zij.

Vierlingsbeeklaan
Daarnaast zijn er verkeersbelemmerende maatregelen noodzakelijk in de Vierlingsbeeklaan en Noorddammerweg, die overigens een 30-kilometergebied is, maar nog niet als zodanig ingericht. Bovendien valt het ’30-km-bord’ amper op, zeggen CDA en bbA.

Voor de Vierlingsbeeklaan geldt éénrichtingsverkeer, maar dit wordt nu al enige tientallen keren per dag genegeerd. In overleg met de bewoners moet volgens Rienks en Montelbaan worden gekeken naar de best passende maatregelen om veiligheid te borgen en extra verkeer tegen te gaan.

“We moeten niet afwachten totdat alles klaar is. Veel  maatregelen  en aanpassingen kunnen nu al worden uitgevoerd”, zeggen zij. “Met het nemen van al deze beslissingen is verdrievoudiging van het sluipverkeer te voorkomen en wordt heel Bovenkerk een veilig gebied zonder overlast voor bewoners.”

Foto van Pieter Monkelbaan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.