In de week van de alfabetisering introduceerde wethouder Marijn van Ballegooijen woensdag in de Buurtkamer van Keizer Karelpark het door de gemeente betaalde Taalhuis voor werkende volwassenen. Daarvoor is een docent aangetrokken en het is volgens de wethouder terecht dat die in Buurtkamer (MOC) aan de Lindenlaan kwam, waar Dorien Mijksenaar al jaren mensen met 25 nationaliteiten taalvaardiger te maken. De nieuwe cursus is er trouwens niet alleen voor mensen met een immigratie achtergrond. Er zijn 2,5 miljoen laaggeletterden in het land, dus ook een deel in Amstelveen.
Die spreken de taal wel, maar kunnen niet of nauwelijks Nederlands lezen of schrijven. Daarvoor kunnen zij weg naar een ROC (Regionaal Opleidingscentrum), maar aan de lessen die zij daar krijgen ontbreekt iets, vertelde Mijksenaar. “Wij zitten mensen te begeleiden bij hun huiswerk. En sommigen zeggen: Dat examen na de opleiding bij het ROC haal ik niet.” Het door Den Haag bepaalde tempo is er te hoog en met gaat te weinig in op de echte behoeften die de leerlingen hebben. “Het ROC met er wel zijn, maar er ontbrak iets aan de lessen. Het is te theoretisch een laat mensen teveel aan hun lot over.”
Lessen
De lessen van het Taalhuis zijn speciaal op werkende volwassenen gericht, die het Nederlands wel spreken, maar moeite hebben met lezen en schrijven. Daar schamen zijn zich vaak voor. In de Taalgroep voor werkende volwassenen gaat men samen met andere deelnemers in een kleine groep twee avonden per week (maandag en woensdag) drie uren lang Nederlandse lessen volgen, om eindelijk bijvoorbeeld formulieren te kunnen invullen. “Maar we hebben nog wel wat te doen”, zei Mijksenaar, die voor de aspirant deelnemers de term ‘uit de boekenkast komen’ bedacht. Men betaald zelf, inclusief koffie / thee, twee euro per les.
Lezen
Alfabetisering is enorm belangrijk en gaat verder dan taal alleen. Zij heeft met heel de cultuur van een land te maken, betoogde Van Ballegooijen, die met een verwijzing naar Confucius betere beheersing van de taal essentieel noemde. Intussen zijn in diverse taalgroepen er al ruim 300 deelnemers, veelal immigranten, geweest die in de Buurtkamer de taal leerden. Feresthe getuigde ervan in een vraaggesprek met Mijksenaar. Taal leren is onderdeel van het inburgeringsproject, wist Van Ballegooijen. “Maar er zijn ook veel Nederlanders zonder immigratie achtergrond, die – bijvoorbeeld omdat zij de basisschool niet konden afmaken – niet goed Nederlands kunnen lezen en schrijven.”
Doorgeven
Een probleem is nog wel die te bereiken. Want ook advertenties en folders kunnen zijn niet lezen. Het doorgeven van informatie over de opleiding is daarom een vruchtbaar kanaal. “We hebben een geweldige docente gevonden”, zei de wethouder, die de honderden vrijwilligers bedankte die zich in de loop der jaren hebben ingezet voor de taalvaardigheden van velen. In de gemeenteraad zijn vooral Victor Frequin (VVD) en Stieneke Kruijer (GroenLinks) bij de zaak betrokken. Die waren ook beiden bij de avond van de oud-leerlingen de ‘taalvaardig lessen’.
Mooi initiatief.
Beste Johan,
Ik moet het toegeven, dat koekenkast klinkt inderdaad leuker dan een boekenkast, maar wij blijven bij het feit!