Het heette maandagavond in P60 een ‘stadsgesprek’ en er waren dan ook enkele tientallen daartoe uitgenodigde burgers. Die spraken voornamelijk over de bestaande woningnood. De nieuwe Omgevingswet, die 26 andere wetten vervangt en na voortdurend uitstel eindelijk in januari van kracht wordt, maakt ook voor Amstelveen een zogeheten ‘omgevingsvisie’ noodzakelijk.
Dat bij een ‘stadsgesprek’ de gemeenteraad blonk door afwezigheid was min of meer logisch. Raadsleden bemoeien zich alleen in verkiezingstijd met gewone burgers. Alleen de fracties van ChristenUnie en 50Plus werden vertegenwoordigd door de respectieve fractievoorzitters Henk Stoffels en Emiel Sjaardema, alsmede burgerraadslid Philip Bodenstaff (ook 50Plus).
Betaalbare woningen
“We hebben niet veel ruimte”, zei wethouder Floor Gordon, nadat dagvoorzitter Darshan Sloot, die haar functie van directeur van de ondernemersvereniging opgeeft, had uitgelegd waar het om ging. En op die beperkte ruimte moeten, kantoren en woningen worden gebouwd, alsmede sportparken aangelegd.
De gemeente wil de kwaliteiten en de voorzieningen van Amstelveen behouden, zei Gordon. Maar anderzijds blijven bouwen. Dat laatste moet vooral betaalbaar zijn, zeiden de burgers. Uit de opmerkingen van de wethouder bleek dat dáár het probleem ligt. De corporatie Eigen Haard heeft bijvoorbeeld weinig grondposities, waarop sociale huurwoningen kunnen verrijzen, zei ze. En projectontwikkelaars willen zoveel mogelijk geld verdienen. Door de gestegen bouwkosten worden sommige projecten volgens Gordon niet uitgevoerd. Het is trouwens de vraag, zei ze, hoe met de bestaande bouw wordt omgegaan.
Tevreden
Vooral de ouderen (boven 65 jaar) waren over het wonen in Amstelveen tevreden, bleek uit een digitale meting. “Ik woonde in Amsterdam, maar ben naar Amstelveen gekomen, omdat je daar bijvoorbeeld je auto voor de deur kunt parkeren”, zei iemand. Hij moet dan wel in een vrije sector woning zijn getrokken, want sociale huisvesting valt hier tegen. Ruim driekwart van de aanwezigen, woont trouwens langer dan tien jaar in Amstelveen. Het is de bedoeling van de gemeente te bouwen, zonder kwaliteit te verliezen, bleek uit wat Gordon geregeld zei. Daartoe dient onder meer het op de toekomst gerichte omgevingsplan., dat (fysieke) leefbaarheid moet inhouden. Een kwestie van vergezichten, gaf de wethouder toe. Er worden plannen gemaakt voor de komende dertig tot veertig jaar, hoewel die tussentijds worden bijgesteld, zei Gordon. Intussen wil zij als wethouder Duurzaamheid wel dat alle huizen in 2040 van het gas af zijn. Maar die strategie kwam nauwelijks ter sprake.
Parkeren
De omgevingsvisie gaat niet over betaald parkeren, zei de wethouder. Dat was een tegenvaller voor een der aanwezigen die zich boos had gemaakt over dat onderwerp. Maar los daarvan kwam het gesprek telkens op de betaalbaarheid van wonen en het immense tekort een sociale huurwoningen. Ouderen en jonge starters zijn ook daarin belangrijk, maar zij vissen vaak achter het net. Moet Amstelveen wel blijven doorgroeien? Dat was ook een vraag. De gemeente wil niet alle grote kantoren van internationals huisvesten, maar ziet daarin wel werkgelegenheid voor de inwoners, hoewel die vaak van buiten komen en het aantal werkenden dat de stad verlaat even groot is als degenen die er in komen.
Men leek het erover eens dat niet aparte wijken voor jongeren, ouderen en andere doelgroepen moeten ontstaan. In een mengeling zag men meer. Dat heeft ook met de omvang van woningen te maken. Twee-, drie- en vierkamerwoningen zouden door elkaar heen gebouwd moeten worden, om jong en ouder te laten samen wonen. Niet alleen maar een gemeenschap vol verzorgingshuizen, noemde Gordon dat.
Stadshart
Het zat kennelijk Gordon wel dwars, uit een oogpunt van duurzaamheid en groen (waar zij ook verantwoordelijk voor is) dat duizenden bomen langs de A9 zijn gekapt. “Die snelweg is over ons gekomen”, zei ze. De bomen verdwenen als onderdeel van de prijs die Amstelveen moest betalen. Maar Gordon beloofde dat er nieuwe bomen en groen in aanplant al zijn en de bomen, die voorheen langs de rijksweg stonden, vervangen zullen.
Intussen heeft het Stadshart een regionale functie. In elk geval boven gemeentelijk, vond de wethouder. Overigens komen naar het winkelcentrum niet dichte drommen Amstelveners.
Wat is volgens u het belangrijkste voor toekomstbestendigheid? Ook die vraag kregen de burgers voor hun kiezen. Zij konden kiezen uit vier antwoorden, die in zekere zin allemaal met het milieu hadden te maken. Gezondheid, klimaatadaptatie, duurzame energie en groen in de bebouwde kom en het buitengebied. Maar het uitbreiden van het warmtenet heeft veel voeten in de aarde, gaf de wethouder van Duurzaamheid toe. En de vraag is wie en hoe betaalt men dat. In elk geval de ouderen hadden niet zoveel met duurzaamheid. Zij voelden meer voor de groene gemeente waar zij ooit waren neergestreken of geboren en getogen. Maar dat heeft weinig met de toekomst te maken. Eigenlijk waren de meesten meer met het hier en nu bezig. Vandaar dat de woningnood steeds ter sprake kwam.
“Die snelweg A9 is over ons gekomen”, zei wethouder Gordon.
Alsof die rijksweg daar plotseling lag, dwars door Amstelveen. En alsof die plotseling verbreed moest worden. En alsof dat geheel onverwacht toch niet door een tunnel ónder ons door zou gaan, hetgeen in alle opzichten natuurlijk de beste oplossing was geweest. En, tenslotte, alsof wij die brede open verkeersgoot dwars door onze door luchtvervuiling aangetaste woonplaats niet te danken hebben aan een ééntweetje tussen een minister en een wethouder, beiden van de VVD.
Met een slecht geheugen kom je heel ver in de politiek.
Verkeersgoot A9 ten koste van de eenheid en leefbaarheid van A9veen:
https://photos.app.goo.gl/ZVZrQ9pzu12ch3k19