Van 22 december tot en met 12 mei zijn in het Cobra Museum ruim 200 mode gerelateerde foto’s te zien van de fotograaf en filmmaker Anton Corbijn over mode. In de tentoonstelling ‘MOØDe’ zijn ook portretten te zien die hij maakte van o.a. Kate Moss, Tom Waits, Alexander McQueen en Naomi Campbell.

De tentoonstelling ‘MOØDe’ was eerder in Knokke-Heist in België te zien en een groot succes. Maar er kwamen weinig Nederlanders heen wegens de toen geldende covid-reisrestricties.

Twintig nieuwe werken

Het Cobra Museum biedt het Nederlandse publiek nu de kans om van de bijzondere selectie te genieten. Aan de tentoonstelling worden ruim 20 nieuwe werken van Corbijn toegevoegd, waaronder een portret van Martin Garrix en één van de recente staatsieportretten van koning WillemAlexander en koningin Máxima.

Cross-over

In de tentoonstelling ‘MOØDe’ presenteert Anton Corbijn (Strijen, 1955) foto’s uit zijn oeuvre (tussen 1979 – 2023) waarin hij de cross-over verkent tussen portretfotografie en de modewereld. Hierbij omarmt Corbijn de termen ‘mood’ en ‘mode’ in de meest ruime zin. Corbijn is een bewonderaar van modefotografen zoals Irving Penn, Nick Knight, Peter Lindbergh, Paolo Roversi en Helmut Newton. Waar deze fotografen meestal naast modefoto’s ook wel portretten maken is het bij Corbijn juist andersom: Hij is een portretfotograaf die af en toe een bezoekje brengt aan de modewereld.

Hoofdrol

Fotografie speelt een hoofdrol in de wereldwijde modecultuur en -industrie en bepaalt in grote mate hoe men naar een modeontwerp kijkt. Door ontwerpers wordt die ingezet om hun visie en visuele identiteit kracht bij te zetten. De trendgevoelige en steeds veranderende modewereld werkt samen met fotografen en beeldend kunstenaars die niet alleen de realiteit vastleggen, maar haar ook creëren. Voor de fotografie is het eigen visuele universum van die modewereld dan weer een heel dankbaar onderwerp.

Met ‘MOØDe’ bewijst Anton Corbijn dat mode overal is. “Ik fotografeer vooral persoonlijkheden, maar mode hoort er steeds meer bij. We nemen allemaal ’s ochtends een beslissing over wat we aan zullen trekken, al is het maar een hoed of een zwart T-shirt. Mode is niet altijd met hoofdletters gespeld.”

 Handelsmerk

De foto’s van Corbijn, met het hoge contrast en bijzondere licht als handelsmerk, pakken mensen beet en weten hun aandacht goed vast te houden. Net als zijn bijzondere composities en creatieve manier van fotograferen. Hij beschouwt zichzelf als een mengvorm van een klassieke portretfotograaf en een documentair-fotograaf die de mens vastlegt in zijn eigen omgeving en omstandigheden. Inspiratie voor de dramatische effecten die hij in zijn foto’s aanbrengt haalde hij uit de weerbarstige documentairefotografie van onder anderen Ed van der Elsken, Robert Frank en Koen Wessing.

Muzikanten

Iedere keer weet Corbijn de toeschouwer te verrassen en te vangen met zijn uitzonderlijke kijk op mensen en in het bijzonder muzikanten. Als visual director achter de Britse band Depeche Mode en door zijn decennialange samenwerking met onder meer de Ierse rockband U2 en de Amerikaanse zanger Tom Waits, heeft hij een stempel gedrukt op hoe wij kijken naar een belangrijk stuk hedendaagse cultuur.

Corbijn is naast fotograaf al jaren een bekend regisseur die internationale erkenning kreeg voor zijn muziekvideo’s en speelfilms. Op dit moment maakt Corbijn een nieuwe film “Switzerland”, met de Britse actrice Helen Mirren in de hoofdrol als Patricia Highsmith.

Fotoboek

Engelstalige publicatie ‘MOØDe’ bevat bijna 200 foto’s uit de gelijknamige tentoonstelling en een essay van Karen Van Godtsenhoven, associate curator van The Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art, New York. De publicatie is uitgegeven door Hannibal Books en voor € 64,90 o.a. verkrijgbaar in de museumshop van het Cobra Museum.

Op de eerste dag, vrijdag 22 december om 13.30 uur, is Anton Corbijn aanwezig voor een signeersessie van het boek en de kick off van het Cobra Pakt Uit!-weekend.

Jongeren tot 18 jaar hebben in de kerstvakantie, vanaf 22 december, gratis toegang tot het museum. Het zegt de drempel te willen verlagen voor de jongere bezoeker.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.