Het wordt nooit wat met ambtelijke taal. Nadat er al tientallen jaren pogingen zijn gedaan die te verbeteren, wil de gemeente nu Wereldalfabetiseringsdag gebruiken om het, zeker voor vreemdelingen, allemaal wat eenvoudiger te maken.

“Wij grijpen dit aan om bewustzijn onder onze medewerkers te vergroten,” belooft wethouder  Marijn van Ballegooijen. In het Raadhuis konden ambtenaren van relevante afdelingen donderdag zelf ervaren hoe het is om laaggeletterd te zijn, door middel van een zogenoemde ‘escapekoffer’.

Laaggeletterden

Volgens de wethouder is de gemeente zich in contacten met bewoners er goed van bewust dat kunnen lezen, schrijven en rekenen niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Maar ook wie in Nederland is opgeleid, begrijpt soms niet wat de overheid precies bedoelt. Maar de gemeente lijkt zich nu primair op de laaggeletterden te richten. “Het is ook waardevol om dat zelf te ervaren,” zegt Van Ballegooijen.

2,5 miljoen

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Zij hebben vaak ook moeite met een computer of een smartphone. In Amstelveen gaat het om zo’n 6.200 mensen. “Voor hen wordt het steeds lastiger]om mee te komen in de huidige samenleving”, zegt Van Ballegooijen. “En het heeft bijvoorbeeld ook gevolgen voor kinderen die geen goede hulp krijgen van hun ouders bij hun huiswerk.”

Het Taalhuis

Mensen die beter Nederlands willen leren kunnen terecht bij het Taalhuis in de bibliotheek in Amstelveen. Daar leren bezoekers beter lezen, schrijven en / of spreken. Ook kunnen ze er terecht voor advies.

Vrijwilligers gezocht

Het Taalhuis is afhankelijk van vrijwilligers. Man kan zich aanmelden om een steentje bij te dragen. Vrijwilligers kunnen zich aanmelden voor de een-op-een taalcoaching, voor het taalcafé of de leeskring. Meer informatie: dnagelhout@vrijwilligerscentrale-amstelland.nl. Of bel met het Taalhuis 020-5455578 op dinsdag- en donderdagmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur.

Voorstelling

Samen met de bibliotheek organiseert het Taalhuis een event op zaterdag 9 september in de bibliotheek. Voor meer informatie zie Voorstelling: Saleh Hassan Faris – Mijn Story | zaterdag 9 september

1 REACTIE

  1. Natuurlijk moet een gemeente er voor zorgen dat ze in contacten met haar burgers een toegankelijk taalgebruik bezigt. Dat hoeft heus niet alleen op het gemeentehuis te gebeuren. Ook die digitale overheid werkt niet goed. Ik zie het aan mijzelf. Ik hoef er maar een paar x / jaar echt gebruik van te maken en dan zit ik vaak van hoe ging het ook al weer. Komt ook omdat ik computers niet interessant vind.
    Daarnaast zal er altijd een groep moeite mee blijven houden, zoals mensen met lage cognitieve vermogens, lichtdementerende ouderen of mensen die heel lang nooit met brieven en formulieren te maken hebben gehad en tot slot een stel vreemdelingen die voor hun functioneren Nederlands moeten spreken. Daar helpt niet een cursusje tegen. Dat is een doekje voor het bloeden.
    Ook het Taalhuis is geen echte oplossing voor deze mensen. De meeste van die vrijwilligers zijn goedwillende amateurs. Zelf ben ik al zo’n 8 jaar taalvrijwilliger bij oa het Taalhuis. Het enige wat ik deze mensen heb kunnen leren is het overwinnen van hun spreekangst, een wat grotere woordenschat, betere uitspraak( soms) en wat meer kennis over Nederland. Meer kan ook niet in die 1 1/2 uur/ week. Of het moet heel intensief zijn, wat ik 1 keer gedaan heb 3 weken lang elke dag 5 á 6 uur en meteen daarna het examen.
    Wat dat betreft denk ik dat het beter is, dat de gemeente naast Taalhuis ook andere dingen moet doen. Namelijk bedrijven waar statushouders moeten werken ( tegen lager loon en wat ook weer gedeeltelijk in de gemeentekas vloeit) te verplichten dat zij samen op moeten werken met een Nederlander, niet zelfstandig vakken laten vullen dus. ( en niet met een stel Polen op de veiling). Tenslotte heeft elke betrokken partij daar voordeel van.

    Tot slot de wethouder zal het wel goed bedoeld hebben met zijn opmerking over hulp met huiswerk maken, maar 😀dat kan in 90% van de gevallen niet eens. Onze didactiek/pedagogiek is zo anders vergeleken met de landen van herkomst dat de meeste ouders daar al niets van snappen, hoewel ze vaak best van goede wil zijn. Misschien heeft hij op dat punt ook nog een cursus nodig. 😂
    Aldus een oude schoolmeester die 30 jaar les heeft gegeven in buurten met klassen van bijna 100% kinderen van niet Nederlandse afkomst.

    Volgens mij is dit bij de betrokken ambtenaren en bestuurders in grote lijnen wel bekend, maar het probleem schuilt in hoge mate daarin dat niemand eigenlijk op dit vlak zijn nek durft uit steken of er is geen echte interesse in.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.