Het aantal storingen in de liften van de Amstelveenlijn loopt de spuigaten uit en de reizigers worden daarover slecht geïnformeerd. Dat vindt althans de lokale partij Burgerbelangen Amstelveen (bbA), die er schriftelijke vragen over aan B&W heeft gesteld.
De partij in de gemeenteraad ontving over een langere periode verschillende meldingen dat die lift op een van de perrons door storing buiten dienst was, zegt raadslid Ferry van Groeningen (foto). Recentelijk was dat nog zo op de halte Oranjebaan. De lift bleef daar vijf dagen buiten dienst.
Informatie
Een probleem voor mindervalide en oudere reizigers, zegt Van Groeningen. Volgens hem wordt informatie over de storingen ook niet tijdig gecommuniceerd, ook niet via de GVB reisapp. Een sticker op de liftdeur met “excuses, lift is buiten dienst”, is alles. “Uiteraard leidt dit tot onduidelijkheid en ergernis bij de reizigers”, zegt de partij.
Randvoorwaarde
Ferry van Groeningen maakt zich zorgen over de aanhoudende storingen en heeft het College van B&W om opheldering gevraagd. Naast een betrouwbare dienstregeling, is een goede bereikbaarheid van het openbaar vervoer en dus een ongestoorde toegang tot het perron volgens hem een randvoorwaarde voor alle reizigers.
GVB
Er blijken, zegt Van Groenigen, geen duidelijke afspraken te zijn gemaakt tussen de gemeente Amstelveen en de GVB over het bijhouden van het aantal storingen, communicatie naar de reiziger en zeker niet over de termijn waarbinnen een storing opgelost moet worden. BBA vindt dat een onaanvaardbare situatie. De partij wil hier verandering in brengen en roept het College op controleerbare afspraken met de GVB te maken over het melden, oplossen en voorkomen van storingen aan de liften.