RODA’23 speelt zondag niet alleen een derby tegen Sporting Marinus, maar doet ook, samen met meer dan tweehonderd andere organisaties, me aan de actie Missie 538 voor het Prinses Máxima Centrum voor de behandeling van kinderkanker. Missie 538 gaat zoals alle andere de jaarlijkse decemberacties van de DJ’s. Dag en nacht bepalen luisteraars in ruil voor een donatie welke muziek er wordt gedraaid.

De actie wordt van maandag 19 tot en met vrijdag 23 december gehouden. De dj’s van Radio 538, luisteraars en vrienden van het station proberen daarvoor zoveel mogelijk geld op te halen.

Schone Kamer

Het geld wordt besteed aan de komst van een speciale clean room, waarin afweercellen van kinderen worden geprogrammeerd om kanker aan te vallen. Deze celtherapie, een vorm van immunotherapie, is een nieuwe behandeling voor kinderen met kanker. Het ruimt kankercellen op en laat gezonde cellen met rust. Deze behandeling kan alleen gemaakt worden in speciale ruimtes genaamd ‘clean rooms’. Het Prinses Máxima Centrum heeft daarom een eigen faciliteit met vier clean rooms nodig om deze celtherapie te kunnen maken. Het zijn zeer steriele ruimtes, waarin de afweercellen van het kind worden geprogrammeerd om kanker aan te vallen.

 

Minder schade

 

In de clean rooms wordt ook het wetenschappelijk onderzoek van het Prinses Máxima Centrum toegepast om immunotherapie voor steeds meer kinderen met kanker beschikbaar te maken. Deze nieuwe behandelmethode kan de overlevingskans van kinderen met kanker vergroten met minder schade op de lange termijn, zegt 538. Een fragment uit De 538 Ochtend met Wietze en Klaas waarin kinderoncoloog en medisch directeur Rob Pieters hier meer over uitlegt: https://we.tl/t-Br9o8veKyc

 

Zoveel mogelijk geld
De DJ’s dagen zichzelf en gasten uit, verleggen grenzen en gaan het land in op zoek naar bijzondere verhalen en maken aangrijpende reportages. Luisteraars bepalen dus in ruil voor een donatie welke muziek de zender draait. Onder andere bekende vrienden van het station en toonaangevende bedrijven bieden unieke ervaringen en producten aan waar luisteraars in een veiling ‘live’ op kunnen bieden. Ook kunnen luisteraars, bedrijven en andere organisatieshun eigen actie startenen de opbrengst daarvan doneren, een actie van een ander steunen of een losse donatie doen. Inmiddels zijn er al meer dan200 acties gestart, waaronder dus die van RODA’23. Klikhiervoor de actie.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.