De grootste coalitiepartijen, D66 en VVD, opheldering te willen hebben over een door de gemeente aangestelde ‘onafhankelijke’ onderwijsadviseur. Ongetwijfeld zijn de schriftelijke vragen daarover allang in het geheime coalitieoverleg beantwoord, maar nu komen de fracties ermee naar buiten.

De vorig jaar op voorstel van dezelfde partijen aangestelde onderwijsadviseur moet ouders en leraren (op basis- en middelbare scholen) helpen bij vraagstukken rondom ‘inclusief’ onderwijs.

Samenwerkingsverband

Het kan zowel om informatie als advies aan ouders en leraren gaan. En de adviseur zou zo nodig worden ingezet voor bemiddeling, herinneren de VVD en D66 zich. Elke regio heeft samenwerkingsverbanden, die verantwoordelijk zijn voor passend onderwijs, bestaan uit de gezamenlijke schoolbesturen en waaraan elke school verplicht is verbonden, zeggen zij. In Amstelveen gaat het om twee samenwerkingsverbanden: Amstelronde voor het primair onderwijs én Amstelland en de Meerlanden voor het voortgezet onderwijs.

Ouder- en Jeugdsteunpunt

Een paar maanden nadat de gemeenteraad het voorstel van D66 en VVD had aangenomen over de onafhankelijke onderwijsadviseur, maakte het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekend dat ook de samenwerkingsverbanden in speciale Ouder- en Jeugdsteunpunten moeten zorgen voor praktisch advies, ondersteuning en begeleiding bij passend onderwijs. Om nu te voorkomen dat er twee separate informatie- en adviesfuncties zouden komen voor ouders en leraren, kozen burgemeester en wethouders ervoor de onafhankelijke functie uit de motie van D66 en VVD onder te brengen bij het steunpunt van de samenwerkingsverbanden.

Tegenstrijdige signalen

“Wij krijgen veel tegenstrijdige signalen over de wijze waarop de onafhankelijke functie voor informatie, advies en bemiddeling wordt ingebed in het Ouder- en Jeugdverbandensteunpunt van de samenwerkingsverbanden”, schrijven de raadsleden Saloua Chaara (D66) en Elisa de Marco (VVD) in de inleiding bij hun vragen aan het college. Volgens hen zijn ouders bezorgd over de zeer beperkte mogelijkheden om vanuit het steunpunt aanspraak te maken op onafhankelijke informatie, advies en bemiddeling. “Ook melden ouders sterk te betwijfelen of de samenwerkingsverbanden (die bestaan uit gezamenlijke schoolbesturen) voldoende in staat zijn om de in de motie gevraagde onafhankelijkheid te organiseren. De samenwerkingsverbanden geven op hun beurt aan dat in het Ouder- en Jeugdsteunpunt onafhankelijk advies en bemiddeling beschikbaar komt voor situaties die daar duidelijk om vragen.”

Opheldering

Er is opheldering gewenst, vinden beide partijen. Zij zeggen bijvoorbeeld te willen weten hoe de functie van onafhankelijke advies, informatie en bemiddeling feitelijk wordt vormgegeven, hoe ouders en leraren hierbij betrokken zijn en hoe wordt geborgd dat ouders en leraren zélf – dus zonder toestemming van anderen- kunnen bepalen of zij een daarop beroep doen. Saloua Chaara en Elisa de Marco zeggen op basis van de antwoorden van B&W te bezien of zij aanvullende voorstellen doen.

Op de foto: Links Chaara, rechts De Marco

1 REACTIE

  1. Op de basisschool is het vaak zo, dat kinderen van ouders die het hoogst opgeleid zijn de hoogste adviezen krijgen, niet omdat ze persé beter presteren , betere werkhouding enz. hebben, maar omdat die ouders direct verhaal gaan halen bij de school, inspectie of politiek. Leerkrachten& directies gaan daar vaak nog in mee ook.
    Vb. Zo is bij mij een geval bekend die CITO 543 scoorde ( nu weliswaar vaak andere testen). Dit is niveau HAVO en daar kwam als advies VMBO kader uitrollen. Kijk één stapje lager kan ik me nog voorstellen maar dit is een heel groot verschil. Dat kan niet.
    Maar wat bleek ; Het kind was van Marokkaanse afkomst. Dit komt voor bij Nederlandse kinderen als de ouders wat lager op de maatschappelijke ladder staan.

    Dit is maar één voorbeeld, maar dit speelt gewoon landelijk en bij elkaar zijn het er een heleboel. Hier moet men eens iets aan doen, want men laat zo een heleboel maatschappelijk potentieel liggen. Dit probleem is ook niet nieuw. Het speelt al decennia.

    Dus nog steeds blijft het oude spreekwoord gelden; Ben je voor een dubbeltje geboren, dan wordt je nooit een kwartje. Althans voor nog steeds grote groepen in onze samenleving.

    En voor politici die ook lokaal eens echt iets willen weten en geen politieke spelletjes willen spelen . Ga eens onder 4 ogen onaangekondigd& anoniem met een leerkracht praten. Dan zult u na een stel gesprekjes vaak iets anders horen dan de gelikte verhaaltjes. Officieel kunt u er niets aan veranderen, maar door het stellen van de juiste vragen maak je toch veel mensen wakker.

Laat een antwoord achter aan 40jaaronderwijservaring. Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.