Terwijl de coalitie en bijvoorbeeld vooral de nieuwe partner daarvan, de lokale partij Goed voor Amstelveen (GVA), doet alsof het gesloten politieke akkoord zo’n beetje het geweldigste is dat er ooit kwam, melden tegenstanders er weinig tot geen nieuws in te hebben gelezen. Er ontbreekt veel, maar voorstanders kunnen altijd zeggen dat het een akkoord op hoofdlijnen is, dat geen verdieping in details toeliet. Afgezien van het feit dat de totstandkoming van een document dat de hoofdzaken slechts aangaf toch vrij lang duurde, veronachtzamen de samenstellers blijkbaar onder meer het volslagen ondemocratische regionale netwerk.

Maar ja, Metropole Regio Amsterdam (MRA) is zoiets als in VVD kringen Europa werd genoemd. In Brussel vaardigt men de ene na de andere wet uit, waaraan de lidstaten zich moeten houden. Volstrekt zonder het volk te raadplegen en met Nederland als Volgeling nummer 1.

Europa

“Europa is de baas”, verzuchtte VVD-wethouder Herbert Raat onlangs. Als dat nog niet in alles zo is, gaat het met D66 aan het roer rap die kant op. Doel van die partij is Verenigde Staten van Europa, waarin Nederland – en zeker Amstelveen – naar de pijpen van Brussel dansen.

In het coalitieakkoord wordt met geen woord gesproken over regionale netwerken. Amstelveen heeft daar een uiterst beperkte invloed op, en zeker geen enkele politieke, ook al worden één of twee raadsleden (uit heel het politieke arsenaal) er geregeld heen gestuurd. Nou nou, wat een invloed heeft Amstelveen op het de dienst uitmaken door Amsterdam. Logisch dat het akkoord geen enkele aandacht besteedt aan de biomassacentrale in achtertuin Diemen. We weten niet eens hoe de diverse fracties erover denken.

Duurzaamheid

Sprekend over duurzaamheid komt het akkoord niet verder dan de afgekloven onderwerpen zonnepanelen en isolatie. Dat voor windmolens door de geringe ruimte, die trouwens voor woningbouw moet worden gebruikt, geen plaats is kan als een geluk bij een ongeluk worden beschouwd. De gemeente wil dat we allemaal van gas los komen en gaan rijden in elektrische auto’s, hoewel die brandbommen in parkeergarages schijnen te zijn. Maar het beleid is blijkbaar gericht op méér van die bommen en de burger die daar vragen over stelt krijgt gewoon geen antwoord. Dat heet blijkbaar transparantie.

De fractie van de ChristenUnie vertelde onlangs een film te hebben gezien over de brandbaarheid van die auto’s. Toen had het raadslid pas aan wat hij er in stukken op amstelveenblog.nl over had gelezen. “Het komt er op neer dat wij het best Donald Duck strips aan de gemeenteraad kunnen voorschotelen, anders begrijpen de leden het niet”, verzuchtte laatst iemand in VVD-kring. Die fractie maakt overigens, naar aanleiding van de berichtgeving, een studie over wat de elektrische auto’s voor de veiligheid betekenen. Als enige van de twaalf overigens. Men kan daar blijkbaar ook lezen…

11 REACTIES

  1. Amstelveen doet ook geen enkele moeite meer invloed te verkrijgen in bijvoorbeeld de vervoerregio die over openbaar vervoer en wegen gaat.

    Al jaren is een wethouder uit haarlemmermeer de amstelland meerlanden vertegenwoordiger in het dagelijks bestuur.

    Op 5 juli staat ook nu weer de voordracht in de regioraad van Marja Ruigrok namens amstelland meerlanden in het dagelijks bestuur van de vervoerregio op de agenda en heeft Amstelveen weer geen dagelijks bestuurder aldaar! Niet vreemd dus dat Amstelveen mbt openbaar vervoer telkens gepasseerd wordt…en Amsterdam bepaalt dan!

    • Wij hebben toch 5 leden in de regioraad? Weliswaar nog te weinig om echt invloed uit te oefenen.
      Ook begint Raat over Europa, maar dat is een probleem waar alle landen die lid zijn van de Brusselse kermis mee hebben te maken en waar weinig aan valt te doen, maar hij begint totaal niet over de regioraad, waar heel wat besluiten worden genomen die van belang zijn voor onze gemeente. Door zijn kont eens financieel goed tegen de krib te gooien zou daar toch veel meer uit te slepen zijn?

  2. Wat is het verschil tussen een ‘volslagen ondemocratisch regionaal netwerk’ en een ‘ondemocratisch regionaal netwerk’?

    Overdrijving is ongeloofwaardig.

    • Wethouder Raat (VVD) heeft zelf ruim 20 jaar geleden scooters verboden in het Stadshart. Eigenlijk was dat niet nodig, want het is een voetgangersgebied.

      Raat hing echter alleen halfzachte borden met ‘Stadspleinregels’ op en verzuimde om handhaafbare verbodsborden te plaatsen. De politie kan dus niets doen om het ‘verbod’ te helpen handhaven, tot grote jarenlange frustratie van de wijkagent.

      Het resultaat is dat scooters tussen spelende kinderen en winkelend publiek scheuren en dat voetgangers op het voetpad bij bieb/Venstra opzij moeten voor ongeduldige scooteraars die geen zin hebben om te lopen.

      Ik overdrijf niet. Kijk maar:

      https://goo.gl/photos/mZgMC6SKz56Ddpwc9

    • Je hebt gelijk. Dat was een typfout. Ook op mijn mobiel staat de 1 vlak naast de 2.

      De borden met Stadspleinregels (1: Veboden voor scooters en snorfietsen) hangen er ook pas 10 jaar.

      Dat verbod betekent dat er ook geen scooters etc. mogen worden geparkeerd. Jeugdige scooterrijders moeten dus gewoon – net als iedereen – lopen naar de winkels.

  3. Amstelveen is het sulletje van de regio: Zij laat 8-baans over zich heen rijden en laat zich afschepen met afdankertjes en schijnoplossingen.

    • 1. Ik kan niet heksen.
      2. Omdat u de laffe gewoonte er op nahoudt slechts een schuilnaam te gebruiken, kon ik u niet bereiken.
      3. Vandaag staat het verslag op de site, nadat overigens alle coalitiepartijen hun lof over die coalitie hebben uitgesproken.

  4. Wethouder Herbert Raat (VVD) begint na 12 jaar wethouderschap aan zijn vierde termijn. Premier Mark Rutte (VVD) leidt zijn vierde Kabinet.

    Hoeveel crises zijn er nodig om kiezers duidelijk te maken dat zij hun oogkleppen eens moeten afdoen?

Laat een antwoord achter aan App Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.