“Die gymzaal kwam net op tijd”, zei vrijdag directeur Ronald Bouwman van de basisschool voor speciaal onderwijs SBO ‘De Bloeiwijzer’ aan Den Bloeyenden Wijngaert, een van de leukste – zo niet de leukste – scholen van Amstelveen. Samen met enkele leerlingen en onderwijswethouder Frank Berkhout opende hij vrijdag officieel de gymzaal door op een grote knop te drukken, waardoor een regen van confetti ontstond.
De € 1,4 miljoen kostende zaal, die een oud gymzaaltje vervangt, is uniek in het land, wegens onder meer de interactieve vloer, waarmee de gymleraar zelf bepaalt welke lijnen (voor welke sport) door verlichting zichtbaar zijn. Maar ook bleek tijdens de opening dat op techniek is bespaart. Behalve een trampoline zijn er verlichte muren waarop leerlingen bijvoorbeeld met ballen vierkanten kunnen wegschieten.
Bewegen
Inbegrepen bij de door de gemeenteraad graag beschikbaar gestelde kostprijs is rond de 56 duizend euro die werd gespendeerd aan technische extra’s, zoals die innovatieve en interactieve muren. De nieuwe gymzaal was propvol met ouders en andere belangstellenden tijdens de opening, maar daarna stroomde het publiek uit over de andere lokalen van de school waar ook uit bleek dat leerlingen van De Bloeiwijzer zich veel beter op activiteit dan alleen op schoolse boekjes focussen. Op dat ‘bewegend leren’ sluit niet alleen de gymzaal aan, waarover gymdocent Paul Weijer laaiend enthousiast is, maar ook wat docenten in andere delen van de school proberen aan het verstand van de leerlingen te brengen, op hun eigen niveau.
Een van de noviteiten was de bij de opening voor de directiekamer getoonde ‘sprekende koe’ Iris. Het beest zelf is ontworpen door kunstenaar Lefki Merissen, maar er kwam hulp voor de techniek van het Technasium van het KKC. Op de kunstkoe zijn talloze buttons bevestigd waarop men kan drukken om een verhaal te horen over een onderwerp dat met burgerschap heeft te maken. Ook kan men een boekje of kaart voor een in de kop van de koe aangebracht piepklein oogje houden, met hetzelfde resultaat. De koe, die zelf ook bewegende ogen heeft, ‘leest’ dan als het ware hardop wat er zoal in staat.
Burgerschap
Burgerschap en de wijk Bankras, waarin de school staat, zijn kennelijk geliefkoosde onderwerpen van Bouwman. Burgerschap richt zich primair op kansarme kinderen in de wijk. Die horen net zo goed als de leerlingen bij de gemeenschap, vinden Bouwman en zijn team, die inclusie hoog in het vaandel hebben. Er is dan ook met de gemeente afgesproken dat De Bloeiwijzer men de nieuwe gymzaal via AmstelveenSport ook openstelt buiten schooltijd, zodat andere groepen daarvan gebruik kunnen maken (en van de expertise van de school). Specialiteit van De Bloeiwijzer is begeleiding van kinderen die minder goed kunnen leren, mentale achterstand hebben, gebrekkig Nederlands praten dan wel een ‘lastige’ thuissituatie hebben. En daarmee is niet eens alles gezegd, over de kinderen waarop ‘De Bloeiwijzer’ zich richt. Inclusief onderwijs, heet dat volgens het team. Daarom stelt het ook contacten met andere scholen in Amstelveen op prijs.
Veiligheid
“Eigenlijk heb ik altijd met veiligheid te maken gehad in mijn beroep”, zegt Bouwman, die ooit directeur van een gevangenis was, maar later voor het onderwijs koos en bij onder meer De Schakel terecht kwam. Uit een fusie tussen de scholen voor speciaal onderwijs De Wending en De Schakel kwam de Bloeiwijzer tot stand. Die heeft een aantal gespecialiseerde lokalen, waar de kinderen leren met hun handen te werken. Bijvoorbeeld in de met lego en modelbanen voor treinen uitgeruste zaal waar twee dagen per week leraar Roel van der Linden is te vinden, die enthousiast spreekt over wat kinderen bij hem doen. Maar de bij de opening aanwezige ouders en andere gasten stuitten ook op een lokaal waarin een robot was te zien. En natuurlijk op ‘de mooiste gymzaal van Nederland’, het werkgebied van onder meer Paul Weijer. “Fantastisch voor onze doelgroep”, noemde die de nieuwe zaal.
Prikkels
Volgens Frank Berkhout lag een motie in de gemeenteraad van zijn D66-partijgenote Saloua Chaara ten grondslag aan de beslissing daarvoor het benodigde geld uit te trekken. Hij is het volledig er mee eens dat vooral kinderen met bepaalde ‘prikkels’ in de nieuwe gymzaal intensiever kunnen sporten. “Vooral de vloer is belangrijk, waarvan de belijning door lichtstrepen wordt geregeld en die dus voor diverse sporten kan worden gebruikt.” Hij heeft wel oog voor de kwetsbaarheid van de leerlingen. “Zij zijn vaak niet op hun plek bij sportverenigingen omdat ze een andere aanpak nodig hebben die trainers niet of onvoldoende beheersen. Ook krijgen ze geen of lastiger aansluiting met andere kinderen omdat zij op een andere school zitten. De Bloeiwijzer is vaak de enige plek waar ze bewegen. Terwijl dat zo belangrijk is. Deze nieuwe gymzaal gaat hen echt helpen want het sporten wordt makkelijker en leuker.”
Wat burgerschap betreft proberen de docenten (onder meer via de kunstkoe) de onderdelen democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, relatie en seksualiteit, autonomie, talentontwikkeling, betrokkenheid bij de maatschappij, duurzaamheid, diversiteit en mediawijsheid onder de aandacht van de leerlingen te brengen.
Burgerschapsonderwijs richt zich niet primair op kansarme kinderen. Het is ueberhaupt belangrijk voor elk kind.