Het ontwerp ‘Via Amstelveen’ van kunstenaar AlexP is gekozen voor de wanden van het toekomstige A9-viaduct over de Beneluxbaan. Het ontwerp kreeg ruim 36% van de stemmen en kwam daarbij als winnaar uit de bus van de zes ingediende ontwerpen. Het kunstwerk is vanaf 2026 te zien onder het viaduct. Het ontwerp bestaat uit kleine fotootjes die samen een groter ontwerp vormen. enige afstand is een collage te zien van plaatsen en situaties in Amstelveen. Van dichtbij wordt duidelijk dat de collage is opgebouwd uit kleine fotootjes.
Werkwijze
De kunstenaar vraagt inwoners van Amstelveen op een later moment foto’s in te sturen. Van Amstelveen, maar ook persoonlijke beelden van zichzelf, hun kinderen of huisdieren.
In totaal werden er veertig ontwerpen ingediend. Een jury – bestaande uit de gemeentelijke stadsbouwmeester, een lid van de Adviescommissie Beeldende Kunst Amstelveen en afgevaardigden vanuit Rijkswaterstaat, VeenIX en de gemeente – beoordeelde die. De jury keek onder andere naar (technische) haalbaarheid, inpasbaarheid binnen het A9 project en de ontwerpkwaliteit. Op de overgebleven zes ontwerpen kon heel Amstelveen de afgelopen weken stemmen via het participatieplatform ‘Denk mee’.
Wethouder Herbert Raat (A9 en Kunst en Cultuur) feliciteerde de kunstenaar vrijdag met zijn overwinning bij belevingscentrum Amstelveen InZicht. Hij noemde het ontwerp ‘uniek’, omdat de inbreng van Amstelveners centraal staat. “We moeten nog even geduld hebben, maar over een paar jaar kunnen we het kunstwerk allemaal aanschouwen onder de A9,” zei hij.
“Over een paar jaar kunnen we het kunstwerk allemaal aanschouwen onder de A9,” zegt de naamgever van het toekomstige massale verkeersplein in het centrum van onze woonplaats.
Onder de A9?! Die man weet niet wat hij heeft aangericht maar de naam van dat enorme verkeersplein zal de Amstelveners daarvan bewust houden.
De Beneluxbaan wordt niet aangesloten aan de A9. Dat is een voortzetting van een traditie van infrastructurele blunders in Amstelveen, zoals een wethouder van erfgoed betaamt.
Het nieuws begrijpen is erg lastig voor meneer Robert:
https://goo.gl/maps/zXzPycnLPdiMoUAU7
De verbrede A9 gaat inderdaad ook straks nog steeds over de Beneluxbaan en niet eronder. Mijn vergissing ontstond door wat Johan Bos in de eerste zin van dit artikel had geschreven:
“Het ontwerp ‘Via Amstelveen’ van kunstenaar AlexP is gekozen voor de wanden van het toekomstige A9-viaduct ONDER de Beneluxbaan.”
Voor de rest sta ik achter mijn commentaar.
Mijn poging om ook een link naar foto’s te plaatsen werd geblokkeerd.
U heeft het over de naamgever van het massale verkeersplein en doelt daarbij op Herbert Raat. Ik heb niet gehoord dat een dergelijk besluit genomen is. Vernoemen van een weg, plein of straat is in Amstelveen alleen aan de orde als betrokkene het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld. Het plein zal in 2025 in gebruik komen en zal waarschijnlijk gewoon Keizer Karelweg blijven heten. Of is uw wens de vader van de gedachte en wenst u Herbert Raat niet het beste?
En overigens maakte het viaduct bij de Beneluxbaan ook in het oorspronkelijke tunnelplan geen deel uit van de tunnel.
Ook Herbert Raat zal ooit het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen. Mijn voorstel is om dat enorme verkeersplein dan zijn naam te geven opdat niemand zal vergeten waaraan Amstelveen dat te danken heeft.
Vwb uw laatste zin: Dat heb ik ook niet beweerd. Mijn vergissing betrof de lengte van de brede open verkeersgoot die Amstelveen aan wethouder Raat (VVD) te danken heeft.
Waarom wees u als factchecker Johan Bos niet op diens vergissing in zijn eerste zin waarin hij het heeft over ‘het toekomstige A9-viaduct onder de Beneluxbaan’?
U zou toch nog eens naar het oorspronkelijke tunnelplan moeten kijken . Ook daarin was een in uw woorden “enorm” verkeersplein ter hoogte van de Keizer Karelweg voorzien. Je wil tenslotte ook wel op en af de snelweg kunnen.
Ik begrijp nu dat het uw voorstel is. Neem van mij aan: dat komt niet verder dan de borreltafel maar die teleurstelling zal u waarschijnlijk wel bespaard blijven tenzij u circa 110 denkt te worden.
Ik check facts, ik ben geen mierenneukende corrector.
Elsje, dat zal waarschijnlijk over een jaar of twee zijn.
U bent een bevoordeelde en dus selectieve corrector die bovendien niet goed leest. Ik heb u Johan Bos nooit zien corrigeren.
In mijn voorstel aan de gemeente dd 9 sept 1998 was natuurlijk geen sprake van een groot verkeersplein in het centrum van Amstelveen.
Als er een tunnel was gekomen, had de toegang tot het Stadshart ten oosten van Amstelveen ter hoogte van de burgemeester Boersweg (de helaas niet gerealiseerde A3) aangelegd kunnen worden.
Aansluiting van de Beneluxbaan op de A9 in combinatie met de toegang tot het Stadshart was natuurlijk nog beter geweest, maar ik weet niet of dat te combineren was geweest met een tunnel.
U maakte drie opmerkingen in mijn richting, die ik alle drie beantwoordde. Waar ik het had over uw voorstel ging ik in op uw voorstel om het verkeersplein naar een wethouder te vernoemen. Niet alles meteen op uzelf betrekken!
Ik lees uitstekend ook zonder bril, dank u.
U schreef dat oorspronkelijke tunnelplan mijn voorstel was (deels waar) en dat daarin ook een “enorm” verkeersplein ter hoogte van de Keizer Karelweg voorzien was (onwaar).
Kijk eens naar de foto’s van de A9-plannen. Het verkeersplein waarop A9 en Keizer Karelweg elkaar op vier plaatsen kruisen, is te groot voor een rotonde maar (helaas voor Herbert Raat) kleiner dan het Prins Clausplein. Qua oppervlakte is het niettemin enorm, en dat in het centrum van Amstelveen..
htt ps://photos .app.goo. gl/ZVZrQ9pzu12ch3k19
(Spaties weghalen; zij dienen om blokkade te voorkomen.)
Dat schreef ik geenszins. Ik had het over uw voorstel om het plein te vernoemen. Vandaar ook mijn oipmerking over 110 jaar want helaas voor u is de levensverwachting van de wethouder normaliter een stuk langer dan de uwe. Maar u zit gevangen in uw eigen gelijk. En kennelijk bent u ook de vader van vele briljante niet uitgevoerde plannen in deze stad. Daar laat ik het bij
U noemt zich factchecker maar u komt met smalende opinies die nergens op slaan. Ik had geen datum genoemd. Mijn leeftijd doet niet terzake.
Net als een paar anderen verwijst u telkens naar mijn leeftijd. Als ik iets schrijf wat onwaar of onfatsoenlijk is, dan kunt u mij gewoon op een behoorlijke manier tegenspreken. U bent kennelijk niet van plan om zelf ook zo oud te worden.
Inderdaad zijn mijn voorstellen mbt A9 (tunnel), gemeentehuis (verkeerde locatie; maak er een hotel annex congrescentrum van), fietsbaan (op het traject van de trambaan), winkelcentrum Stadshart (uitbreiding, optimalisering, optimalisering toelevering), Stadshart (binnenring), Stadsplein (handhaving, verlevendiging, verlichting, vergroening, meer klimtoestellen), bushaltes, sneltramviaduct op poten boven de Beneluxbaan, handhaving scooterverbod, fietsenstalling, openbaar forum voor publiek debat, etc. niet uitgevoerd. Dat betekent niet dat het slechte voorstellen zijn.
U leest niet alleen slecht maar u schrijft ook onduidelijk. Toen u schreef “Ik begrijp nu dat het uw voorstel is” sloeg dat op het oorspronkelijke tunnelplan en niet op mijn voorstel om het megaverkeersplein naar Herbert Raat te vernoemen. Lees uw tekst van May 8, 2022 At 9:07 am nog maar eens na.
Als we u als bestuurder hadden was het natuurlijk allemaal veel beter gegaan en zaten we nu niet met die volgens u wanhopige erfenis van Raat. Maar ja, hij besluit in een democratische structuur niet alleen. Kennelijk zijn alle partijen het met B&W eens geweest. want de score is nog altijd daarvan 95%. Als u zelf bestuurder was geweest zou dat heel anders zijn gelopen. Maar u was niet beschikbaar…..
Ik zie dat u uw fout mbt de locatie van het viaduct hebt gecorrigeerd. Goed zo.
Amstelveen heeft de brede verkeersgoot A9 en het enorme verkeersplein in het midden van de stad te danken aan wethouder Herbert Raat (VVD). Daarom is het passend dat het ooit naar hem wordt vernoemd. Dat is alles wat ik schreef. Daarna kreeg ik de gebruikelijke persoonsgerichte shit naar mijn hoofd.
Baggerforum. Amstelveen verdient beter.
Meerderheidsbesluiten zijn inderdaad democratisch gelegitimeerde besluiten maar daarmee niet per definitie de beste.
De democratische functie van de pers is het kritisch volgen van de politieke en bestuurlijke macht. In Amstelveen is de lokale pers echter de promotor en verdediger daarvan. Als je iets kritisch schrijft over een bestuurder word je genegeerd of je wordt gebeten door een lokale journalist.