Omdat de scholen weer aan het nieuwe leerjaar zijn begonnen, dringt de gemeente er op aan in hun omgeving zacht te rijden. Niet alleen daar overigens, want leerlingen storten zich ook te voet of fietsend in het verkeer. Dat betekent meer verkeersdrukte en doorgaans een ongevalspiek onder fietsende scholieren, meldt de gemeente.
“Ieder jaar is het weer even wennen aan de toegenomen drukte als het schooljaar weer begint”, zegt wethouder Rob Ellermeijer, die wijst op de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ van Veilig Verkeer Nederland (VVN). “Een ongeluk zit in een klein hoekje.”
Oefenen
Volgens VVN wordt naar schatting een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer is daarmee één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten.
Naast het met gepaste snelheid door schoolzones rijden, kunnen ook scholieren zelf en hun ouders een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid, vindt de gemeente. “Het is belangrijk dat de fiets op mogelijke gebreken is gecontroleerd. Daarnaast helpt het ook om voorafgaand aan de eerste schooldag samen met een verzorger of ouder de schoolroute alvast te hebben geoefend.”
Smartphone
In het verkeer is ook nog belangrijke winst te behalen door altijd ongestoord en mobielvrij te rijden (MONO). Volgens VVN is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel voor. Fietsende jongeren gebruiken die ook veelal.
En van alle automobilisten gebruikt een kwart (26%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 16% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 9% zelfs letterlijk berichtjes terug. Ook vergroot 7% van hen de kans op een ongeval aanzienlijk door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen. De sociale omgeving van mensen keurt deze risicovolle handelingen volgens Veilig Verkeer Nederland steeds vaker af.
Misschien weer eens verscherpte handhaving op automobilisten en scholieren, want die laatsten kunnen er ook wat van als ik zo die vo scholen uit zie gaan.
Bij alle autotests wordt de acceleratie van 0 tot 100 km/u vermeld: 8 seconden of (veel) minder. Dat kan alleen bij stoplichten en in woonwijken.
Dit zogenaamd ‘sportieve’ maar in werkelijkheid gevaarlijke, ascociale, energieverspillende, lawaaiige en luchtvervuilende rijgedrag wordt aangemoedigd door autoindustrie en media.
De gemeente en ouders vragen: Rij voorzichtig. Auto-advertenties, -tests en -rubrieken zeggen: Rij sportief!
Zo te zien winnen laatstgenoemden.
Dit artikeltje gebruikt de hr. Van Waanzin om weer eens zijn stokpaardjes te berijden. Die kinderen in de schoolgaande leeftijd interesseren hem geen bal, omdat hij ze zelf niet heeft.
Wat is het verschil? Of wilt suggereren dat sportief rijden per definitie onzorgvuldig en gevaarlijk is?
‘Sportief’ autorijden betekent:
– (te) hard optrekken (0 naar 100 in 6 sec),
– (te) hard rijden,
– (te) weinig afstand houden,
– (te) snel bochten nemen (‘als een kart de bocht omsmijten’),
– (te) laat remmen.
Het rijgedrag dat gemeenten, ouders en andere verstandige mensen graag willen ontmoedigen, wordt juist de gepropageerd in auto-tests, – advertenties, -bladen en -rubrieken.
Franks reactie is onnodig onfatsoenlijk.
Uw interpretatie van wat sportief is. Nergens gelezen, maar ook daar weet de allesweter natuurlijk weer de juiste definitie van. Sportief betekent volgens hem misdadig en constante overtreding van de verkeersregels. Advertenties zijn daartoe blijkbaar een uitnodiging, dus in wezen ook misdadig en verbodswaardig ofwel strafbaar.
De aanbeveling om van 0 naar 100 km/u te acceleren is inderdaad misdadig en dus verbodswaardig. Nergens anders dan in een woonwijk kan je vanuit stilstand optrekken tot hoge snelheid.
Dat is precies het rijgedrag dat de gemeente en ouders terecht ergert en bezorgd maakt.
Johan Bos en Frank Bikker vinden het kennelijk wel prima. De vrijheid van de automobilist mag slachtoffers kosten, vinden zij, ook onder spelende kinderen.
Hoe weet u wat wij prima vinden? U zegt dat sportieve rijders per definitie ook in een woonwijk geen enkele beschaving kennen. Onzinnig oordeel, maar de allesweter kent weer ons hart. Aan uw onzin zijn wij overigens wel gewend, maar soms gaat u te ver.
Misschien zou de gemeente eens kunnen gaan handhaven bij scholen, waar ook sommige ouders die hun kroost komen/halen voor zeer onveilige situaties zorgen, want handhaven kan de gemeente best zoals ik in Dorpsstraat heb gezien. ( kwade tongen beweren nu al dat dit is gekomen omdat diverse gemeenteraadsleden of hun vriendjes daar zakelijke belangen hebben.)
JB, vertel dan maar eens wat het verschil is tussen ‘sportief’ rijgedrag en normaal autorijden om van A naar B te gaan.
Autorijden is geen sport en de openbare weg is geen sportterrein. Zogenaamd sportief rijden is alleen mogelijk in de bebouwde kom (stoplichtsprintjes, fel de bocht om) en op binnenwegen, dus daar waar het gevaarlijk is voor medeweggebruikers en kinderen.
Soms is ‘normaal’ autorijden gewoon sportief. Heeft niets met snelheid in de bebouwde kom te maken. Weer zo’n onzinnige constatering uwerzijds.
Waarom dan steeds vermelding van de acceleratie van 0 naar 100 km/u in luttele seconden, iets wat alleen in de bebouwde kom mogelijk is? Net als ‘lekker fel optrekken’, ‘stoplichtsprintjes’, ‘snel bochtenwerk’ en al die andere journalistieke aanbevelingen van ‘sportief’ rijgedrag in de bebouwde kom en op binnenwegen, trouwens. U praat het rijgedrag goed wat de gemeente en ouders graag juist willen ontmoedigen. Over onzinnig gesproken..
Wel eens gehoord van een snelweg? U hebt een geenszins onderbouwd oordeel over mij. Onzinnig, maar de allesweter denkt er anders over.
Op de snelweg kan/mag je niet accelereren van 0 naar 100 km/u. En in de bebouwde kom ook niet, al gebeurt het wel, onder aanmoediging van autojournalisten.
‘Rij voorzichtig’ is in ieder geval geen aansporing om lekker sportief te rijden in de buurt van scholen. En liever ook op andere plaatsen in woonwijken en binnenwegen.
Correctie:
En liever ook niet op andere plaatsen in woonwijken en binnenwegen.