“Dit moet de duurzaamste wijk van Amstelveen worden”, zei stedenbouwkundige Rob van der Velde maandagavond. Hij was een van de sprekers tijdens een informatieavond over de laatste nieuwe wijk, de Scheg Noorder Legmeerpolder, die de stad zich nog kan permitteren. Die bevat 1300 woningen in het dure en middeldure segment en komt ten zuiden van de Westwijk, tussen Bovenkerkerweg en Legmeerdijk.
De informatieavond, die online werd gehouden een meer dan tweehonderd geïnteresseerden trok, betrof het westelijke deel van de wijk. Daar komen ongeveer 800 rijtjes-, twee-onder-een-kap en vrijstaande huizen. Behoudens vijftig appartementen in hoogbouw, zal er uitsluitend laagbouw worden gerealiseerd.
Buurtjes
Behalve Scheg West, tussen Noorddammerweg en Legmeerdijk, komt er nog een midden- en een oostelijk deel. Het wordt een groene wijk, die bestaat uit diverse, verkeersarme buurtjes werd herhaaldelijk gezegd. De ontsluiting ervan valt ten zuiden van de Jac. Van Hattumweg en komt uit op Weldam en Hammarskjöldsingel. Vragen waren er vooral over de parkeerdruk.
Voor elk van de drie gedeelten zijn verschillende projectontwikkelaars en grondeigenaren actief. De Scheg West wordt ontwikkeld door Roosdom Tijhuis, samen met BPD Ontwikkeling en Achmea. Overigens heeft de gemeente in het plangebied geen eigen grond.
Geen sociale woningbouw
Van sociale woningbouw lijkt ook de laatste wijk uitgesloten. Rijtjeshuizen zijn er in drie soorten, qua omvang en daaraan verwante huur, oplopend van laag tot hoog in het middeldure segment. Er wordt door de gemeente aan een ontwerp bestemmingsplan gewerkt en de bouw kan waarschijnlijk eind volgend jaar beginnen. Er komt een soort ‘dorpsschool’ in het oostelijke deel van de Scheg. Voor winkels zullen de bewoners goeddeels zijn aangewezen op het winkelcentrum Westwijk.
Geen halte
Van de woningen worden er 148 in de vorm twee-onder-een-kap gebouwd. Langs de Van Hattumweg vindt lintbebouwing plaats, overeenkomend met het karakter van de nu bestaande. Van de appartementen komen de meeste in de middeldure koopsector terecht en een deel in de vrije sector.
Volgens de gemeente en Van de Velde zijn duurzaamheid en groen essentieel in De Scheg. Het is de bedoeling dat begin volgend jaar de plannen, nadat er zes weken ‘zienswijzen’ van de bevolking mogelijk zijn, aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Op dit moment wordt het stedenbouwkundige plan verder uitgewerkt.
Er komt in de Scheg West geen extra halte voor de Amstelveenlijn, die wordt doorgetrokken naar Uithoorn. Het GVB blijft bij de bestaande halte in Westwijk. De gemeente had dat graag anders gezien, meldde een ambtenaar. Door de wat ruimere interpretatie van de geluidsnormen rond Schiphol, kwam de grens van het gebied waarin geen woningbouw mocht plaatsvinden iets zuidelijker te liggen. Daardoor waren iets meer woningen mogelijk.
Nu kan er plotseling als de bliksem gebouwd worden omdat men voelt aankomen/ weet dat Den Haag op een gegeven moment ook bepaalde quota aan soc woningen zal opleggen. Dat willen onze VVD/D66 broeders&zusters koste wat kost voor zijn.
Bah.
🤮🤮🤮🤮
Duurzaam,duurzaam en nog eens duurzaam. Hoe wil je nou de gehele bevolking hierin mee krijgen als ze dit enkel voor de duurdere huizen doen en nagenoeg niet voor sociale woningen die men niet eens bouwt, terwijl je de bewoners van de soc woningbouw wel via de belasting de subsidies voor die duurzaamheid ook mee laat betalen? Zo rennen ze naar clowns als een Baudet. Een beetje boel dom.