Na de aanleg en maandenlange voorbereiding in de vorm van testritten gaat de nieuwe Amstelveenlijn als tramlijn 25 (voorheen 51) voor reizigers echt rijden op zondag 13 december, ’s morgens om acht over zeven. Dat werd maandagmiddag meegedeeld aan de media. Bestuurders, onder wie vervoerswethouder Rob Ellermeijer, ambtenaren van de gemeente en ‘andere projectpartners’ hadden het ’s morgens al hadden gehoord tijdens een testrit van de Poortwachter naar Sportlaan en daarna naar het nieuwe opstelterrein aan de J.C. van Hattumweg.
Journalisten werden bij die testrit geweerd, omdat zij als gewone burgers worden beschouwd, zegt de gemeente. En die moeten kennelijk uit de buurt van de bestuurlijke elite blijven. Maar zij mochten dus wel naar het opstelterrein komen, waar nu maximaal 28 nieuwe trams van het type 15G kunnen worden gestald. Het is de eerste fase van de aanleg, want de lijn wordt doorgetrokken naar Uithoorn, waarmee aannemer Dura Vermeer druk doende is.
Wasstraat
Projectleider Jean Philippe de Lannoy meldde dat aan de eerste fase van het opstelterrein negen maanden is gewerkt. In de toekomst komt daarbij onder meer een wasstraat bij. Tot het zover is worden de coupés van binnen gereinigd, kan men aan de buitenkant met een hoge drukspuit werken en denkt men verder aan de remise in de Havenstraat te Amsterdam.
In tegenstelling tot de andere trams van het GVB zijn die van lijn 25 niet blauw maar grijs. Van de moderne wagens komen er twee per twee weken, weet een medewerker van het trambedrijf te vertellen. Zij zijn van Spaanse makelij en worden in vijf tot zeven dagen over de weg naar Amsterdam gereden, soms over B-wegen in met name Frankrijk.
Spanje
Bij het opstelterrein is een personeelsverblijf gebouwd, waar onder meer IT-mensen werken. “En er veel geïnvesteerd in beveiliging”, zegt Lannoy. Er staan dan ook beveiligers, maar en zijn ook andere systemen om de wagens te beschermen. Er zijn in totaal 72 trams in Spanje besteld. Eigenlijk is het nieuwe opstelterrein het zenuwcentrum van de Amstellijn, die tot station Amsterdam-Zuid gaat rijden. Honderd mannen en vrouwen zullen voor de exploitatie ervan worden ingeschakeld, maar er zijn er 300 opgeleid, opdat bestuurders die op andere trams zitten als de nood aan de man komt, kunnen worden ingeschakeld.
Het uitvoerige testprogramma betreft niet alleen de opleiding van bestuurders, maar ook de techniek. Bijvoorbeeld dat als een tram zich aanmeldt de verkeerslichten voor hem wel op groen moeten springen. “We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat het enkele maanden geleden nog niet helemaal goed ging”, vertelt Lannoy.
Spits
Het slot van de testritten betreft de dienstregeling die volledig wordt gedraaid, om te zien of alles klopt. “Vooral in de spits rijden trams af en aan”. Bij het opstelterrein werd eerst 60.000 kuub zand gestort om inzakken van de grond te voorkomen. Het punt dat die niet langer zakte was rond de Kerst bereikt, meldt een medewerker. “Wij hebben een betrouwbaar resultaat bereikt”, vindt Lannoy.
175 per tram
Er waren wel vertragingen met de aanleg van de Amstelveenlijn, maar zeker niet meer dan wat gebruikelijk is. Aannemer Vital heeft in anderhalf jaar een topprestatie geleverd, met drie ongelijkvloerse kruisingen, vinden zowel omwonenden als medewerkers van GVB, waarvan de logo’s in Nederland op de grijze wagens worden aangebracht. Een tram kan 175 reizigers tegelijk vervoeren, waarvan er vijftig kunnen zitten op de grijze en rode stoelen. De wagens wijken verder af door heel hoge ramen en worden ook niet voor reclamedoeleinden aan de buitenkant beschilderd. Ze blijven specifiek voor de Amstelveenlijn.
Wethouder Rob Ellermeijer zegt enthousiast te zijn over de nieuwe lijn en het opstelterrein. “Er is in bijna twee jaar ongelofelijk veel werk verzet. Het resultaat is een volledig vernieuwde tramlijn met drie ongelijkvloerse kruisingen en een opstelterrein. Het einde is nu in zicht.”
Finish
Secretaris-directeur Thea de Vries van de Vervoerregio zegt dat de laatste fase van de infrastructuur is overgedragen en de systemen zijn geïnstalleerd. “De laatste fase voor de finish, maar we zijn er nog niet. Nu gaan we zien hoe deze verschillende onderdelen samenwerken. Werkt alles zoals het zou moeten?
We weten van andere grote infrastructurele projecten hoe weerbarstig de praktijk kan zijn bij het halen van planningen.”
Overigens is zij er trots op dat het project Amstelveenlijn nog steeds op schema ligt. “Dit is mogelijk gemaakt door de enorme inzet van velen en het geduld en begrip van de inwoners in Buitenveldert en Amstelveen.”