Ze had de steunmaatregelen van het kabinet plus het lokale steunpakket van tien miljoen in de aanbieding. Maar of dat genoeg is, konden ondernemers wethouder Floor Gordon van Economische Zaken niet zeggen. De twijfel daarover was voelbaar tijdens haar bezoek aan diverse door de coronacrisis getroffen bedrijven. Allemaal vroegen de doorbetaling van het loon van medewerkers aan en proberen zij bij verhuurders uitstek van huurbetaling te krijgen. Gordon zegt open te staan voor suggesties.

Op gepaste afstand van tenminste 1,5 meter bezocht zij (weer eens) hotel Cityden The Garden, ANNA, de restaurants Kronenburg, Aan de Poel en Abina, winkelcentrum Kostverlorenhof, de uitbater van de sportkantine sportpark ABN AMRO en cateraar Kragtwijk-Langerhuize. Overal hoorde zijn zorgkreten, zoals was te verwachten. En dan nog  eens het gekerm uit de sierteeltsector.

Horeca

“Hoewel men de kabinetsmaatregel cafés en restaurants te sluiten wel begrijpt, wordt de impact daarvan diep gevoeld”, constateert ze. “De inkomsten in de horeca zijn direct opgedroogd, terwijl de vaste lasten veelal doorlopen. Zonder uitzondering vragen de ondernemers de landelijke loonregeling voor personeel (tot 90% vergoeding) aan en proberen zij afspraken te maken met hun verhuurder.”

Vaste lasten

Volgens Gordon zijn de zorgen over vaste medewerkers, waarvoor zij zich verantwoordelijk voelen, door de kabinetssteun niet weg. “Ook leveren de overige doorlopende vaste lasten in loon, energie, huur, terugbetaling van leningen de ondernemers flinke kopzorgen. Deze vaste maandlasten lopen uiteen van een paar duizend euro tot meer dan een ton per maand. Dat hakt er in.”

Emoties

Ondernemers vragen zich volgens haar af of de landelijke maatregelen verlengd worden, hoe de verloren maanden nog goed zijn te maken, of financiële verplichten nog wel te voldoen zijn op de korte en langere termijn en of men de crisis überhaupt overleeft. “De soms emotionele gesprekken met ervaren en bewezen succesvolle ondernemers hebben mij echt geraakt”.

Lokale maatregelen

In aanvulling op de landelijke maatregelen reserveert de gemeente dus tien miljoen euro voor een Amstelveens Ondersteuningspakket, om te proberen te voorkomen dat inwoners, instellingen, zelfstandig ondernemers en bedrijven onherstelbare financiële schade oplopen. Er is voor kleine Amstelveense zelfstandig ondernemers al gemeentelijke financiële ondersteuning in de vorm van een tijdelijke inkomensvoorziening en een eenmalige bedrijfslening die online beschikbaar is via de pagina Regeling zelfstandige.

Daarnaast werkt de gemeente aan maatregelen om de bedrijfsliquiditeit van bedrijven en organisaties op korte termijn te vergroten. Die komen neer op bijvoorbeeld uitstel of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De gemeente zegt ook de mogelijkheden voor ondernemerschap (tijdelijk) te verruimen door regelgeving aan te passen, zoals die voor het afhalen bij restaurants en het verruimen van de venstertijden voor laden en lossen.

Denktank

De gemeente heeft een ambtelijke denktank opgericht om te kijken wat het betekent, nu horeca, culturele en recreatieve voorzieningen langere tijd gesloten blijven en het afzetgebied van internationaal opererende bedrijven wegvalt. De denktank heeft tot doel maatregelen en interventies te bedenken die de impact van de crisis minimaliseren en het herstel bevorderen, zegt de gemeente. Vertegenwoordigers van diverse brancheverenigingen en lokale banken worden volgens haar daarbij betrokken om de ideeën te toetsen en om die van buiten naar binnen te halen. “Ondernemers of anderen met een suggestie over het steunen van onze Amstelveense bedrijven en werkgelegenheid kunnen zich bij mij persoonlijk melden via f.gordon@amstelveen.nl,” zegt Gordon. “Intussen wil ik inwoners vooral oproepen zo veel mogelijk lokaal te kopen, af te halen of te laten bezorgen om onze ondernemers de crisis door te helpen.”

 De gemeente Amstelveen werkt dagelijks de gemeentelijke pagina Ondernemen bij met nieuws over (de gevolgen van) corona en heeft per sector een accountmanager als aanspreekpunt benoemd.

2 REACTIES

  1. Dit schrijft het College van Burgemeester & Wethouders over amstelveens Nieuwsblad en het geld. Tot eind juni betalen ze dus 3000 euro per week. Kan nog 3 weken in juli daarna doorgaan en daarna is het geld voor Amstelveens Nieuwsblad aan zijn maximum (50.000 euro). Ze schrijven niet of ze daarna daarboven ondanks hun eigen grenzen misschien toch doorgaan.

    Weten we gelijk ook dat Amstelveen jaarlijks 105.000 euro aan hun betaalt. Bron is de gemeentepagina van de vergadering waar meer info te vinden is.

    Wij hebben het Amstelveens Nieuwsblad een crisisbijdrage toegezegd van Euro 3000,- per week tot eind juni 2020; dat komt neer op een bijdrage van Euro 42.000,-. Dit bedrag heeft de uitgever nodig om de krant te kunnen drukken. Door een enorme terugloop aan
    advertentiekosten, zou de uitgever genoodzaakt zijn om te stoppen met het uitgeven
    van het AN. Dezelfde uitgever heeft al noodgedwongen moeten stoppen met het
    uitgeven van het Witte Weekblad in Aalsmeer en Uithoorn. Dat willen we voor
    Amstelveen voorkomen omdat het in deze coronatijd belangrijk is dat inwoners het
    nieuws op de mat krijgen. Niet iedereen is voldoende digitaal toegerust om alleen op
    digitale middelen aangewezen te kunnen zijn.
    Daarnaast zijn de steunmaatregelen ook beschikbaar voor andere lokale media die in
    Amstelveen een relevant bereik hebben en door wegvallende inkomsten door de
    coronacrisis niet langer kunnen overleven.
    Ad b. Wij besteden gemiddeld genomen Euro 70.000,- per jaar aan
    gemeentepagina’s en circa Euro 35.000,- per jaar aan informatiepagina‘s.
    Ad c. Wij hebben op dit moment geen papieren alternatief voor het geval het AN
    omvalt, alleen digitale alternatieven.

  2. Heerlijke deze manier van transparantie. Persoonlijke beleidsopvattingen? Het is maar 10 miljoen euro uit belastingmiddelen

    Bij de eerdere versie van het voorstel die in het college is behandeld werden
    een aantal bijlagen genoemd. Kunnen we (de laatste versies van) die bijlagen
    krijgen?
    Dat betrof ambtelijke notities, die te beschouwen zijn als ‘persoonlijke
    beleidsopvattingen’ en niet bedoeld zijn voor openbaarmaking. Om die reden zijn die
    notities in de definitieve versie van het collegevoorstel niet opgenomen.

Laat een antwoord achter aan Gerard Visser Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.