Behalve een bericht op de voorpagina heeft het Amstelveens Nieuwsblad deze week een paginagrote noodkreet van medewerkers. De bestaat uit het vragen om geld van inwoners, waarin eigenlijk de structuur van een huis-aan-huis blad ter discussie wordt gesteld. ‘Journalistiek is niet gratis’, ze  roept de advertentie te lezers toe.

Door de coronacrisis krijgt het blad zware dreunen te verwerken omdat de inkomsten uit advertenties zijn gehalveerd. Zonder extra geld, waarin vrijwel alleen de pagina’s advertenties van de gemeente doorgaan, staat de krant op omvallen. Maar een subsidie van haar, zoals RTV Amstelveen die krijgt, zit er voor het blad niet in, wordt in de bedelpagina benadrukt. “Om heel eerlijk te zijn: zonder je bijdrage kan de coronacrisis onze ondergang betekenen”, schrijven de medewerkers, die het blad als ‘hét lokale platform bij uitstek’ zien

Abonnement

Er worden de lezers twee mogelijkheden voorgehouden om de huis-aan-huis krant te redden. Men kan éénmalig een gift storten  via bdumedia.nl/amstelveensnieuwsblad of een abonnement nemen op het (digitale) betaalde zogenoemde Premium deel van de krant (jaarabonnement 47,50). Juist in deze coronatijd is er behoefte aan een lokaal nieuwsplatform, zeggen de medewerkers. En de krant pretendeert betrouwbaar te zijn een onder meer in de politieke arena kritische vragen te stellen, afgezien van het verenigingsnieuws. “Wij hopen op je te mogen rekenen”, roept de krant de lezers toe.

4 REACTIES

  1. Ik betaal niet voor een krant die voornamelijk bestuurlijke zelfreclame en wettelijk verplichte gemeentelijke publicaties plaatst en daarvan dus financieel afhankelijk is. Dit is in de praktijk onverenigbaar met journalistieke onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Het gemeentebestuur vindt dat geen probleem. Hoe m

  2. Ik betaal niet voor een krant die financieel afhankelijk is van bestuurlijke zelfreclame en wettelijk verplichte publicaties. Dit is in de praktijk immers onverenigbaar met journalistieke onafhankelijkheid en betrouwbaarheid. Het gemeentebestuur vindt dat geen probleem. Hoe minder kritische lezers, hoe beter.

  3. Leve de dichtbij.nl toen ze nog meeschrijvers hadden. Was een leuk idee, werd misschien wel wat minder gelezen, maar had wel een trouwe schare volgers, die het echt volgden, vooral de commentaren. Als notoire meeschrijver, indertijd kreeg ik in het dagelijks leven genoeg reacties. Goed er klopte wel eens iets niet aan de waarheidsgetrouwheid, en hoor en wederhoor, maar daar heb je een echte journalist voor nodig.
    De papieren versie stelt geen bal meer voor. Het is alleen maar een advertentieblaadje geworden, dat alleen politiek nieuws enkel maar één op één van de gemeente overneemt en dan ook gelijk door het publiek naar de oud papierbak wordt verwezen.
    Daarom is dat “ platform voor lokaal nieuws” pure onzin”. Ik zou zeggen; Laat eerst eens wat zien , voordat je geld aan de lezers begint te vragen. Maar nee, zij draaien het om. Pure onzin! De kosten gaan altijd voor de baat uit. Juist door die corona zullen veel meer mensen naar een krant willen grijpen, omdat ze noodgedwongen thuis zitten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.