Terwijl er ellenlange wachtlijsten zijn voor sociale huurwoningen, er ook in de zogenoemde middenklasse woningnood heerst en maandag opnieuw bleek dat men ook eigenlijk aan de voor energietransitie noodzakelijke windmolens geen plek kan vinden, praat de gemeente doodleuk over een uitbreiding van het inwonertal met zo’n 40% van het huidige aantal, van 90.000 naar 125.000.

En blijkbaar is heel de gemeenteraad het met dat standpunt van B&W eens, want ik hoor tot nu toe geen tegenstem over dat belachelijke sprookje. Wij waren een groeigemeente, werden toen de grond op raakte een beheergemeente en zijn sinds kort weer een groeigemeente. Elastisch dus. Ooit was men in de raad – vooral de VVD, in tegenstelling tot GroenLinks – tegen verdichting, voornamelijk met het oog op het groen, maar tegenwoordig is men weer voor. Natuurlijk kan voortschrijdend inzicht een rol spelen, maar dat komt nu wel heel snel. De vraag rijst natuurlijk waar de huizen voor die veertig procent nieuwe Amstelveners dan moeten komen. Zeker als men nog iets van groen in de ‘stad in het groen’ wil overhouden. waar overigens 6000 bomen ter wille van een bredere A9 worden gekapt. Nou ja, men kan natuurlijk eengezinswoningen afbreken om op de vrijgekomen plaatsen woontorens te laten verrijzen. Of de Bovenkerkerpolder vol bouwen, waarvan ooit wijlen burgemeester Rijnders droomde, die een stad van zo’n 150.000 mensen (en misschien wel 200.000, zei hij eens) voor zich zag. Toen wilde de VVD een stukje van de polder bebouwen.

Polder

Die partij is daar nu, zoals de meeste fracties, fel tegen. Het CDA was dat vroeger ook, maar in de jongste vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) opperde fractievoorzitter Pier Rienks van die partij dat het maar om 20% van de polder zou gaan, want de rest mag toch niet bebouwd worden wegens Schiphol. Zo komt een luchthaven de groene lieden tegemoet, wat nooit eerder is gebeurd. Het CDA was trouwens ooit voor zeventig procent nieuwe eengezinswoningen en nu voor de hoogbouw die zij ooit kennelijk verfoeide. Kwestie van gewijzigd inzicht ook. Zoals de PvdA nog niet zo lang geleden voor sociale huurwoningen was, maar om weer in de coalitie te komen met VVD en D66 het principe van de velen die daar scheef wonen en doorstromen omarmt. Dat was een snellere verandering van 180 graden dan bij het CDA trouwens.

Werkplekken

Met alleen woningen is men er trouwens in de visie van B&W nog niet. Er moeten ook ‘werkplekken’ komen, waarvoor een strategie is ontwikkeld. Meer kantoren dus, hoewel de laatste jaren de roep om de leegstand daarvan tegen te gaan door die om te bouwen naar appartementen (zoals in de schande van het voormalige KPMG-gebouw nu gebeurt) steeds luider werd. Maar ja, de crisis is verleden tijd, dus er is weer behoefte aan kantoren. Niet nadenken over de volgende crisis die er aankomt, want ook politiek lijkt primair een kwestie van de korte termijn.

Als aan alle wensen van de gemeente wordt voldaan – duurzaamheid (dus windmolens), meer inwoners, werkplekken en groen – moet het grondgebied van elastiek zijn. Maar dat is de redenering van een gewone burger. Misschien kunnen politici toveren. Zij zijn in elk geval goochelen gewend….

1 REACTIE

  1. Leuk stukje, waarin goed het gedraaikont van de gevestigde politieke partijen tot uiting komt, helemaal dat stukje over werkplekken. Amstelveen is juist zo geliefd als een slaapstad. Toen ik nog werkte , zag ik juist ‘s morgens hordes mensen met het ov richting Zuidas en station Bijlmer gaan. Hetzelfde zal wel hebben gegolden voor de luchthaven. Trouwens er staan nog steeds kantoren ( gedeeltelijk) leeg. Onbebouwde plekken zijn er ook nog wel, zoals het binnenkort vrijkomende hoofdkantoor van de KLM, de helft van Middenwaard, Olmenhof , langs de Lindenlaan achter de poelier enz, maar dan moet men er geen stadsvilla’s gaan bouwen. Dat schiet ook niet op.

Laat een antwoord achter aan Kees Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.