Donderdag 12 december is er weer een vergadering voor buurtbewoners in Bankras / Kostverloren, meldt het wijkplatform. Daar komen onder meer de maximum snelheid op de A9, verplaatsing van de Renault garage van Nieuwendijk (die niet weg wil), het gasloos worden van heel Amstelveen en het openbaar vervoer in de wijk ter sprake.

Amstelveen heeft, zoals bekend, samen met Ouderkerk aan de Amstel de minister verzocht op de A9 een maximumsnelheid van 80 km in te voeren. In 2008 is op een 4-tal autoweg trajecten een maximumsnelheid van 80 km ingevoerd. Het resultaat was een daling met 10% fijnstof en 20-30% stikstof- en kool verbindingen. De doorstroming bleek aanzienlijk af te nemen met meer files, zegt het bestuur van het wijkplatform. “Deze tragere doorstroming deed veel van de winst verloren gaan. Om onder andere geluidsoverlast reden is toen op drie trajecten de 80 km limiet gehandhaafd en bij één traject is weer teruggegaan naar 100 km.”

Gasloos

In 2021 moet Amstelveen een wijk aanwijzen die in 2030 gasloos is. “Het is volstrekt onduidelijk welke vorm van energie de functie van het aardgas gaat overnemen”, zegt het wijkplatform. “Amstelveen kent nu een net voor gas, elektro, water, riolering en data overbrenging.”

Namens het wijkplatform is gesteld dat er een Amstelveense buslijn zou moeten komen die alle belangrijke punten in Amstelveen zou moeten aandoen. De route zou als volgt moeten: Busstation-Stadshart-Meander-Oranjebaan-WC Bankras-Wijkcentrum Alleman-WC Kostverloren-Saskia van Uilenburgweg (hotels)-WC Rembrandweg- Amsterdamse weg-KLM gebouw-Raadhuis-Oude Dorp-Busstation-Stadshart-Meander-Ziekenhuis-WC Groenhof-WC Waardhuizen-WC Middenhoven-WC Westwijk- Bovenkerk-Handweg-Raadhuis-Molenweg-Busstation Stadshart. Gedacht wordt aan een bus elke 30 minuten in beide richtingen.

 

 

1 REACTIE

  1. Dat idee voor zo’n buslijn ondersteun ik van harte, want de verbinding tussen diverse wijken in Amstelveen is abominabel of ze zijn er gewoon niet. Het biedt vele voordelen voor allerlei groepen in onze samenleving van weinig mobiele ouderen tot aanvoerroute voor de toekomstige sneltram, allerlei winkelcentra, bus 300 , ziekenhuis, enz. Ook kunnen we hier weer menigeen de auto uit krijgen , denk ik, wat ook diverse voordelen heeft.
    Deze boemelbus zal an sich misschien niet rendabel zijn, maar zorgt wel voor grotere rendabiliteit van andere lijnen en biedt vele maatschappelijke voordelen, zoals de hierboven genoemde.

Laat een antwoord achter aan Frank Bikker Annuleer reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.