De VVD ergert zich er aan dat de brug in de Bosrandweg in de spitsuren  ’s morgens en ’s avonds vaak open staat, waardoor het doorgaande verkeer moet wachten. Dat gebeurt meermalen per week, zegt raadslid Arjan Gerritsen. Die heeft er schriftelijke vragen over aan B&W gesteld. Daarin vraagt het dat college een brief naar de provincie Noord-Holland, eigenaar van de brug, te sturen. Boodschap: de Bosrandbrug mag niet meer open tijdens de ochtend- en avondspits.

Arjan Gerritsen

“Voor de hardwerkende forens die naar het werk gaat of daar van terugkeert, is dit misschien wel het meest frustrerende moment van de dag. Vooral als je achteraan moet sluiten in een file die bij een brugopening in rap tempo uitgroeit tot enorme proporties”, zegt Gerritsen.

Gezegend

De Amstelveense in- en uitvalswegen worden in de ochtend- en avondspits intensief gebruikt door het autoverkeer, redeneert de VVD. ‘Amstelveen is gezegend met drie aansluitingen op de A9, waarvan één feitelijk niet in de gemeente zelf ligt. Deze aansluiting Aalsmeer is vanuit Amstelveen te bereiken via de Bosrandweg (N231). Na de recente opknapbeurt en de uitbreiding van de bestaande rotonde vlak voor de Bosrandbrug, wordt de route weer veelvuldig gebruikt.’

Zes minuten

Het baart de VVD naar haar zeggen grote zorgen dat deze Bosrandbrug meerdere keren in de ochtend- en avondspits geopend wordt om beroepsvaart te laten passeren. De brugopenstelling leidt volgens haar tot forse files vanuit alle richtingen, terwijl het al bijzonder druk is op de wegen in de omgeving. De file slaat soms terug tot op de kruising Legmeerdijk – Beneluxbaan, zegt Gerritsen. “De vertraging is enorm en na sluiting van de brug kost het geruime tijd om het verkeer weer soepel te verwerken. Er zijn momenten dat de brug in de spits tot zes minuten open staat. Dat is nog exclusief de tijd die de brug nodig heeft om te openen en sluiten. Dat is echt veel te lang en funest voor de doorstroming en de bereikbaarheid.”

4 REACTIES

  1. Ik kan me voorstellen een dilemma. De beroepsvaart is ook gebaat bij snelle doorstroming, alsmede de forens. Zou een busbaan niet de toestand daar wat verbeteren? Minder auto’s ( en minder vervuiling) in de file, en een wat snellere doorstroming.

  2. Goedkoop is duurkoop. Die brug is te laag gebouwd. De brug in de Ringweg A10 bij het IJsbaanpad hoeft nooit open. Welk bestuur is verantwoordelijk voor die situatie? Is dat niet de VVD zelf?

    • Al eens het dijklichaam daarvoor en achter bekeken. Ik denk dat in dit specifieke geval niet eens plaats voor is. En welk bestuur heb je het nu over? Provinciaal, rijks of gemeentelijk?

  3. Een weg hoeft niet op een dijklichaam te liggen.

    Het is domweg niet verstandig om voor zo’n drukke weg zo’n lage brug over zo’n druk vaarwater te leggen. Ik vroeg welk bestuur daarvoor verantwoordelijk is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.