Voor de drie niet gelijkvloerse kruisingen met de nieuwe Amstelveenlijn (de vervanging van de nu bestaande sneltram 51) zijn in totaal 3600 heipalen nodig. Elk van de kruispunten bij Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan krijgen er 1200. Dat was een van de meldingen die een woordvoerster van aannemer Vital vertelde aan een groep die zaterdagmiddag de excursie naar een bouwplaats bij de Beneluxbaan maakten. Ook onder de tramlijn zelf komen palen.

Vital is een samenwerkingsverband van een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. De excursies per bus nar de bouwplaats bij Kronenburg waren een onderdeel van de informatiedag over de grote projecten – zoals A9, AV-lijn en Stadshart – waar Amstelveen de komende jaren zoet mee zit. Het door de gemeente ‘belevingscentrum’ genoemde InZicht was het centrum van de voorlichting.

Jong

Daar bestond de uitgerukte crew uit vijftien mensen, die binnenstromende geïnteresseerden erover de informeren. De voorlichters van de diverse aan de projecten werkende partijen – geleverd door de gemeente, Rijkswaterstaat en de Vervoersregio – richtten zich kennelijk op een nieuwe doelgroep: Jonge gezinnen. In totaal kwamen volgens de gemeente ongeveer vierhonderd bezoekers naar het evenement ‘Amstelveen Under Construction’, onder wie dan ook vrij veel kinderen, gelokt door een uitgebreid Legoparadijs. Van steentjes konden de jeugdige bezoekers een voertuig of andere kunstwerken maken, terwijl hun ouders zich verdiepten in kaarten, virtuele presentaties en video’s over hoe alles in de toekomst gaat worden. Met de creaties van Lego werden de kinderen ook op de foto gezet.

Smart

De beleving kreeg optimaal gestalte in de nieuwste aanwinst van het centrum: Een Smart-

Foto: amstelveenweb.com

auto, waarmee men virtueel naar keuze naar Schiphol of de Arena kan rijden over de toekomstige A9, met de geplande overkappingen. De ‘chauffeur’ kon een bril gebruiken og kijken naar een groot scherm.

Bij degenen die informatie gaven, hadden zich ook projectleider van de A9 Abrahams van Rijkswaterstaat en de programmamanager stedelijke ontwikkeling Jelle Westra van de gemeente gevoegd. Ook wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer en Vervoer kwam even langs en constateerde de informatiemiddag er echt een was voor jong en oud. “Mooi dat de jeugd zo betrokken wordt bij de bereikbaarheid en de toekomst van onze stad,” zei hij.

IJS

 

Op het Stadsplein, voor boekhandel Venstra – waarboven bibliotheek en InZicht Amstelveen gevestigd zijn – stond een ijskunstenaar van IceCarvening de tram uit grote blokken ijs te hakken.

Het informatiecentrum op Stadsplein 103 is open op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag, alsmede op de eerste en derde zaterdag van de maand, steeds van 12.00 tot 17.00 uur. Kijk ook op www.amstelveeninzicht.nl.

Foto: amstelveenweb.com

Bouwen is eigenlijk het overkoepelende thema van centrum InZicht. Het accent leek daar zaterdag te vallen op de A9, maar volgens een van de voorlichters gaat daar driekwart van de vragen doorgaans over de Amstelveenlijn, waarmee bij de gemeente zich Carl Riechoman bezig houdt, zoals Arjan van Rijn met het Stadshart. Westra, die zelf ook projectleider is van de A9, constateert dat alle infrastructurele revoluties in Amstelveen in feite ook nauw met elkaar zijn verweven. “Wij zitten ook op één kamer en informeren elkaar voortdurend over ontwikkelingen in elk van die deelprojecten. Op die manier blijven wij van alles op de hoogte, Eén van ons drieën is ook altijd aanwezig bij InZicht, als dat open is”, zegt hij.

Lucht

Overigens dreigt de luchtkwaliteit nauwelijks beter te worden in de toekomst. Maar ook niet slechter. Westra: “Die ligt nu op ongeveer 40% van de norm. Dat is naar verwachting in 2040 nog zo, ondanks toenemend autoverkeer. Dat komt dan door minder diesels en meer elektrische auto’s.”

Intussen gaan ook elders bouwactiviteiten door. Zo is bij Bankrashof een complete bouwput ontstaan, doordat daar het hoogste gebouw van Amstelveen komt. Er verrijst in de plaats van de kantoren een woontoren van 70 meter hoogte, waartegen uit de buurt nauwelijks klachten zijn gekomen. Wel kwamen velen uit de wijk naar een informatiebijeenkomst daarover. Volgens Westra lijken Amstelveners minder te protesteren dan in het verleden, toen het ene na het andere plan van de gemeente tot aan de Raad van State werd uitgevochten.

Intussen plegen ook bouwers meer rekening met de omgeving te houden. Zo vertelde de medewerkster van Vital dat om de overlast zo kort mogelijk te laten duren vooral aan lawaaierige onderdelen van de bouw dag en nacht, ook in de weekends, wordt gewerkt. De palen gaan goeddeels via een boorsysteem de grond in, maar moeten op een toch hardere laag in de grond toch even worden ‘getikt’ om ze er door te krijgen.

 

3 REACTIES

  1. De luchtkwaliteit wordt in Amstelveen niet beter ondanks dat er minder diesels en veel meer electrische auto’s komen. Mede door de verbrede open verkeersgoot A9 zal het autoverkeer namelijk toenemen.

    Onze bestuurders zorgen alleen in hun verhalen goed voor ons welzijn.. Hoezo groen, schoon, energiezuinig en duurzaam? Amstelveen is de enige stad in de wereld waar de sneltram geen halte Centrum heeft met overstap op de lokale buslijnen.

  2. “Volgens Westra lijken Amstelveners minder te protesteren dan in het verleden.”

    Logisch, want protesteren, klagen, wensen, inspreken en zienswijzen geven heeft geen enkele zin. De
    verbreding van de A9 is het ergste wat Amstelveen in zijn lange geschiedenis overkomt, maar het wordt lijdzaam geaccepteerd. Geen wonder dat burgemeester Eenhoorn Amstelveen de prettigste gemeente vindt om te besturen.

  3. De luchtkwaliteit ligt volgens Westra nu op ongeveer 40% van de norm.

    Misschien geldt dat voor geheel Amstelveen inclusief de buitenwijken en de polder, maar zeker niet voor het Stadshart, de Meander, de Van Hallweg en de steeds drukker wordende doorgaande binnenwegen Keizer Karelweg, vd Hooplaan en Beneluxbaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.