Dat, naar de wens van de overheid, mensen langer thuis blijven wonen, brengt ook risico’s met zich mee. Welzijnsorganisatie Participe weet er over mee te praten. Velen voelen zich onveilig en vragen zich af wat er gebeurt aks men valt. Via een alarmknopje om uw hals kan met dan hulp roepen, zeggen diverse organisaties.
Als er medische redenen voor persoonsalarmering zijn en men is verzekerd bij Zorg & Zekerheid, dan vergoedt die verzekeraar een deel van de kosten. Er is dan een verwijzing van de huisarts nodig. Wie bij een andere zorgverzekeraar is aangesloten kan daar navragen of persoonsalarmering ook vergoed wordt. Meer informatie wilt over de kosten enzovoort bij Participe Amstelland, telefonisch via 020-5430452 of per email alarmering@participe.nu. Men kan ook meer informatie op de website vinden www.participe-amstelland.nu.
Eenvoudig
Het alarmsysteem werkt eenvoudig. Thuis wordt een kastje geïnstalleerd, het alarmsysteem, gekoppeld aan de vaste telefoonlijn. Een zendertje draagt men om de hals of pols. Zowel het apparaat als het zendertje bevat een knop. Door daar op te drukken wordt automatisch verbinding gemaakt met de alarmcentrale. Via de luidspreker kan men vertellen wat er aan de hand is en de centrale schakelt dan een contactpersoon in om langs te komen. Dit kan een familielid of een buurvrouw zijn (sociale hulpverlening), maar ook iemand van een bij Participe aangesloten thuiszorgorganisatie (professionele hulpverlening). In ieder geval moet de hulp vlug ter plaatse kunnen zijn, dus op maximaal 20 minuten reizen van de betrokkene vandaan. Bij sociale hulpverlening geeft men minimaal drie contactpersonen op zodat er altijd iemand bereikbaar is. De alarmcentrale is altijd bereikbaar, zeven dagen per week en 24 uur per dag.
Waarom moet dit geld kosten. Op de lange duur levert dit systeem toch alleen maar geld op. Hoe sneller er medische hulp of zorg aanwezig kan zijn , hoe minder men dan vaak medische kosten kosten heeft naderhand.