(FOTO: amstelveenweb.com)
Nadat maandenlang de krankzinnige situatie bestond dat het ziekenhuis niet goed met openbaar vervoer bereikbaar was, wil de nieuwe college van B&W zich daarvoor nu gaan inzetten. De vijf raadsleden uit Amstelveen die in de regioraad zaten hebben dat niet voor elkaar gekregen en overigens pas zeiden hun pest de hebben gedaan toen een storm van protest ontstond tegen de nieuwe dienstregeling van Connexxion. Overigens zegt het college zich te beijveren voor herstel van fijnmazig openbaar vervoer in Amstelveen in het algemeen.
Overigens doet de gemeente het niet alleen. Ook in andere plaatsen is de pleuris
uitgebroken en daarom heeft op aandrang van hen samen de Vervoerregio Amsterdam een onderzoek laten uitvoeren om vast te stellen wat iedereen al wist: De keuzes van Connexxion bij de nieuwe buslijnvoering waren in het nadeel van veel reizigers. Volgens onderzoeksbureau Goudappel Coffeng moet een ringlijn de bereikbaarheid van ziekenhuis Amstelland verbeteren.
Klein materieel
De ringlijn zou minstens 2 x per uur met klein materieel moeten rijden en Goudappel Coffeng geeft als voorbeeld een route via Rembrandtweg-Olympiadelaan-ziekenhuis Amstelland. Buslijnen 165, 166 en 167 verliezen hierdoor hun waarde. Goudappel Coffeng adviseert deze op te heffen.
Het weer in ere herstellen van halte Grote Beer is nog steeds onderwerp van gesprek. Het onderzoek doet hier geen duidelijke uitspraak over. De Vervoerregio en Connexxion lijken niet bereid deze halte terug te brengen. De gemeente doet er alles aan om hen tot andere gedachten te brengen. Hoewel de halte afstanden voldoen aan de wettelijke eisen vindt de gemeente de Beneluxbaan zo’n grote barrière dat een extra halte meer dan geoorloofd zou zijn.
December
Volgens de nieuwe wethouder voor Openbaar Vervoer, Rob Ellermeijer (VVD) bevestigt het onderzoek wat allang werd gezegd in Amstelveen, namelijk dat er nog wel wat te verbeteren valt in Amstelveen. “Het is nu aan de Vervoerregio om te reageren op de uitkomst en het gesprek aan te gaan met Connexxion. Vanuit mijn rol behartig ik de belangen van Amstelveen en dring ik er bij de Vervoerregio op aan verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren. In de dienstregeling van december moet dit wat mij betreft geregeld zijn”.
Op aandrang van Amstelveen bij Vervoerregio Amsterdam en Connexxion rijdt de 199 weer door Bovenkerk, heeft buslijn 174 extra vroege ritten gekregen, doet buslijn 357 halte Weldam weer aan en is bij Zwarte Kat een halte toegevoegd voor het AML Flex-systeem (kleinschalig vervoer op aanvraag).
Niet rendabel
Maar volgens Goudappel Coffeng is het niet, zoals de gemeente wilde, rendabel 199 weer dezelfde route laten rijden als voor invoering van de nieuwe buslijnvoering en die via ziekenhuis Amstelland naar Busstation Amstelveen te laten rijden. Daar zouden maar 60 reizigers per dag voordeel van hebben, zegt Goudappel Coffeng. Dit weegt volgens het bureau niet op tegen de extra investeringskosten van 0,5 miljoen euro (dus 27 euro per instappende reiziger). Amstelveen zegt deze argumentatie te begrijpen maar vindt het niet in ere herstellen van lijn 199 alleen acceptabel als lijn 174 over de Groenelaan blijft rijden (op deze manier is er een alternatief voor reizigers) en als de bediening van ziekenhuis Amstelland wordt verbeterd met een ringlijn.
Op www.amstelveen staat de gezamenlijke reactie van alle betrokken gemeenten op het onderzoek.
Onze Rob weet nu ook hoe een bushalte er tenminste uit ziet. Hij vertelt er alleen even niet bij dat de wettelijke aanlooptijden voor gezonde mensen ook nagenoeg verdubbeld zijn. Zo kan ik ook een “ fijnmazig” netwerk realiseren.
Buslijn 199 zou niet rendabel zijn, volgens Goudappel Coffeng, omdat slechts 60 personen er gebruik van maken. Dat is hetzelfde als ontkennen dat er in de wijken Groenelaan, Waardhuizen, Middenhoven en Westwijk geen Schiphol-werknemers en vakantiegangers wonen die gebruik willen maken van lijn 199. Het gaat hier, kortom, om een flut argument van Connexxion en Goudappel Coffeng om hun gelijk te halen. Maar 1 ding lukt Connexxion heel goed, namelijk de reiziger uit het openbaar vervoer in de auto te jagen. Dat is natuurlijk best een complimentje waard.
Dat Connexxion dit probeert kan ik nog begrijpen, maar niet dat een vervoersraad die verantwoordelijk is voor het ov deze maatschappij ermee weg laat komen. Hetzelfde,geldt uiteraard voor de diverse gemeenteraden.
Voor de rest heeft Jan Demming volkomen gelijk. In een stad waar zo veel werknemers van de luchthaven wonen is het 100% beschamend dat een zo belangrijke werkgever niet bereikbaar is met het ov.
Veel meer mensen zouden gebruik maken van het openbaar vervoer als autorijden effectief werd ontmoedigd ipv bevorderd met steeds meer rijbanen.
Er moeten haltes komen bij de Heemraadschapslaan, aan weerszijden van de KKweg.
O ja, en natuurlijk meer vrije busbanen, ook voor taxis.