Wegens de overlast die de voertuigen meebrengen wil de gemeente niet de contracten verlengen met de twee aanbieders van deelscooters. Met Felyx loopt de intentieverklaring voor de duur van vijf jaar in oktober af, met Check pas in januari 2026.
Diverse fracties in de gemeenteraad klaagden over de overlast van de scooters. Actief voor Amstelveen (AVA) stelde er schriftelijke vragen over, bij de gemeenten veel klachten binnen en de VVD-raadslid Arjan Gerritsen constateerde eerder een complete chaos als gevolg van de scooters. Verkeerswethouder Herbert Raat (VVD) ziet nu meer in elektrische fietsen.
Duurzaam
In elk geval moet het volgens de gemeente ‘duurzaam’ wezen. Vooral ouderen met een rollator of Amstelveners in een rolstoel ondervinden de overlast van de scooters, zegt de gemeente. Ook blokkeren de deelscooters op sommige locaties, zoals in het Oude Dorp, de toegang tot ondergrondse vuilcontainers. Wijlen VVD-wethouder Rob Ellermeijer, Raats voorganger, verwelkomde destijds Felyx en zag ook in de tweede aanbieder Check geen bezwaar. “Deelscootervervoer was een paar jaar geleden een prima concept, maar is wat ons betreft ingehaald door de tijd”, vindt Raat nu. De scooters nemen veel van de openbare ruimte in en kunnen ook lastiger geparkeerd worden dan bijvoorbeeld elektrische deelfietsen, die te plaatsen zijn in een fietsenrek, zegt hij. “Daarom onderzoeken we de mogelijkheden van deelfietsen. Binnenkort ben ik uitgenodigd door een deelvervoeraanbieder om te zien welke alternatieven zij kunnen bieden. De insteek is om in ieder geval de huidige overeenkomsten te beëindigen.”
Actief voor Amstelveen krijgt haar zin. Die vond wegens de overlast dat met deelscooters moest worden gestopt. Hinderlijk parkeren op trottoirs en andere wandelroutes werd volgens fractievoorzitter Michel Becker voor steeds meer Amstelveners een ergernis en gevaar.