Met zes voorstellingen op het dak van de er naast gelegen parkeergarage wil Schouwburg Amstelveen (Stadsplein) van 1 tot en met 6 september het nieuwe seizoen openen en tegelijk een nieuw marketingsysteem introduceren. Allemaal onder het motto ‘Het dak eraf!’, waarvoor de gemeente een garantiesubsidie van  € 38.450 uittrekt.

Dat dak blijkt volgens cultuurwethouder Herbert Raat een ‘geweldige plek’ om en voorstellingen te geven. “Het is weer eens wat anders en je kunt daar van alles gaan doen.” Er worden stoelen naar boven gehesen en van de artiesten wordt ook verwacht dat die daar aantreden. De schouwburg wil inwoners verleiden, ondanks de coronatijd, weer eens naar een voorstelling te gaan, zegt de gemeente. “Voorstellingen worden allemaal binnen gegeven en in de buitenlucht loopt men minder risico”, zegt Raat.

Matinees

Volgens hem heeft de schouwburg in het verleden al eens eerder gepoogd voorstellingen op het dak van de parkeergarage te organiseren, maar werd dat toen door de gemeente afgewezen. Nu staat zij er welwillend tegenover, al moeten diverse instanties nog wel vergunning geven. Er zijn voorstellingen zowel voor kinderen (’s middags) als volwassenen (’s avonds) gepland.

Nieuw publiek

De schouwburg hoopt met het evenement en het nieuwe marketingsysteem, plus en noodzakelijke aanpassingen aan het entreegebied (dat gaat kennelijk omlaag), een nieuw publiek te bereiken.

Door de onzekerheden rond de coronamaatregelen heeft de Schouwburg Amstelveen geen promotie kunnen maken voor het komende seizoen. Nu de programmering rond is, wil zij met ‘Het dak eraf!’ het culturele aanbod alsnog kenbaar maken bij het publiek. “Een gevarieerd cultureel aanbod is juist in deze tijden dat Amstelveners minder op reis gaan en hun vrijetijdsbesteding dichterbij huis zoeken van groot belang voor de stad”, vindt Raat.  “De schouwburg wil op creatieve wijze de schade door de coronacrisis teniet wil doen. Dat juichen wij toe. De tijd is veranderd en voorstellingen worden niet alleen meer binnen de muren van het theater aangeboden.”

Investeren

Het nieuwe marketingsysteem, waarin de schouwburg investeert, heet het Smart Marketing Platform. Hiermee zegt de instelling meer inzicht in haar bezoekers te krijgen, zodat zij het publiek beter leert begrijpen, bereiken en van dienst kan zijn. Door de anderhalve meter-samenleving zijn ook aanpassingen nodig aan het entreegebied.

Onzekerheid

Door de coronacrisis zijn de inkomsten uit kaartverkoop, horeca en verhuur bij de schouwburg weggevallen. Daarnaast is er lang onzekerheid geweest over de programmering voor het nieuwe theaterseizoen. Hierdoor kon geen brochure met voorstellingen worden uitgebracht en komt de kaartverkoop nu pas op gang. Ook voor komend seizoen staat de instelling voor (financiële) uitdagingen. Door de anderhalve meter maatregel is de capaciteit met 70 procent gedaald.

Foto: Vlnr José Haverman (schouwburg), Herbert Raat, Niels Batenburg (schouwburg) en Fleur Albers (gemeente) op dak van parkeergarage.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.