Het R-net in de Randstad bestaat tien jaar. Grijs-rode bussen, trams en treinen vieren dat jubileum samen met een omvangrijke groep dagelijkse reizigers. En er komen er nog meer lijnen bij, zegt de organisatie. Het doel in 2028 door de hele Randstad hetzelfde, hoogwaardige openbaar vervoer te laten rijden, meldt zij.
R-net is ontstaan vanuit de Zuidtangent, een netwerk van snelle busbanen tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam. Het idee van die vorm van openbaar vervoer sloeg al snel aan, waardoor meer regio’s de mogelijkheden zagen. De grijs-rode huisstijl bleef behouden.
 Noord-Holland
De naam veranderde in R-net. Jeroen Olthof, gedeputeerde Bereikbaarheid & Mobiliteit van de provincie Noord-Holland, blikt terug: “Wij zijn als provincie ooit gestart met R-net omdat we een steeds drukker wordende Randstad alleen bereikbaar kunnen houden met betrouwbaar openbaar vervoer. R-net vormt inmiddels een onmisbare schakel in de reisopties voor onze inwoners.” De originele lijn 300 tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Station Haarlem maakt overigens nog altijd deel uit van R-net. Inmiddels zit er een samenwerkingsverband achter van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam. De vervoerders Allgobus, Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, Qbuzz en RET voeren R-net uit. Samen verzorgen zij inmiddels 68 buslijnen, 9 metrolijnen, 5 tramlijnen en 2 treinen.
R-net in de toekomst
Het aantal inwoners in de Randstad groeit hard. De mobiliteit moet meegroeien zonder dat dit veel ruimte kost of leidt tot extra uitstoot of overlast. Met ruim 80 lijnen, meer dan 2.500 ritten per dag en een uitvalpercentage van minder dan 1%, zorgt R-net al 10 jaar voor een leefbare en bereikbare Randstad. Frederik Zevenbergen, gedeputeerde verkeer & vervoer van de provincie Zuid-Holland kijkt vooruit: “We willen inwoners meer keuzevrijheid geven in hoe ze reizen. De komende jaren versterken we R-net met meer lijnen, meer overstappunten en veilige, comfortabele haltes met voldoende fietsenstallingen.”
 OV als basisbehoefte
Bij grootschalige nieuwe woningbouwprojecten in de Randstad is een R-net verbinding vaak een voorwaarde voordat er een schop de grond in gaat. Voor de wijk Valkenhorst in Katwijk wordt een aparte busbaan met twee nieuwe haltes toegevoegd aan de bestaande R-net lijn tussen Leiden en Katwijk. Het dorp Lisserbroek in de gemeente Haarlemmermeer wordt de komende 20 jaar ongeveer drie keer zo groot met de ontwikkeling van 3.500 woningen in de wijken Lisserbroek Noord en Binnenturfspoor. De verbinding met Lisse, aan de overkant van de Ringvaart is belangrijk, omdat inwoners daar bijvoorbeeld werken, sporten of naar school gaan. De bestaande HOV-lijn tussen Noordwijk en Schiphol krijgt de komende jaren een nieuwe route langs Lisserbroek met eigen busbanen en een brug over de Ringvaart tussen Lisserbroek en Lisse.
 Rit-rituelen
Reizen met R-net heeft vele voordelen. Veel reizigers hebben hun eigen gewoontes tijdens hun OV-reis. Speciaal voor het 10-jarig jubileum deelt R-net deze “Rit-rituelen” met reizigers om hen te inspireren wat je allemaal kunt doen tijdens je comfortabele reis in het HOV. Ontdek rit-ritueel op www.rnet.nl/ritrituelen.
R-net is de nekslag voor een fijnmazig ontsluitend openbaar vervoer. Ouderen en anderen die minder goed ter been zijn, moeten het maar uitzoeken als hun bushalte in de buurt opgeheven wordt, of als hun bus ’s avonds en in het weekend helemaal niet meer rijdt. R-net voldoet al lang niet meer aan de eisen die destijds aan deze productformule gesteld werden. R-net is niet betrouwbaar, lang niet altijd sneller, rijdt met te lage frequenties en heeft haltes waar je je fiets niet fatsoenlijk kunt parkeren. R-net is kortom een sprookje waarin alleen nog politici en beleidsmakers geloven die zelf niet van een bus afhankelijk zijn.
Het ov is de laatste jaren in onze woonplaats alleen maar slechter geworden, waardoor mensen toch weer vaker de auto pakken. Waar ik vroeger naar mijn werk in de Bijlmer 1 x moest overstappen. Moet ik dat nu 2 of 3x afhankelijk van welke route ik neem. De aanloop naar de bushalte is ook gestegen van 3 minuten naar 15 minuten.
Kortom een echte vooruitgang.
Maar leve het milieu en het tegeltjeswippen mevr. Gordon. De files zijn nog langer en het asfalt groeit.