In Villa Randwijck werd zaterdag (24 september) een maquette gepresenteerd door Dolf van den Bos van de stichting Warnersbrug. Het was een schaalmodel van de brug die ooit de Catharina van Clevelaan met het gelijknamige ‘park’ verbond en die volgens de stichting terug moet komen. Voor de maquette kreeg de stichting een subsidie van het Amstelveenfonds.
Wethouder Herbert Raat (Erfgoed) onthulde die. Hij zei Van den Bos al enkele jaren te kennen, diens boek over de brug te waarderen en dat volgens de Erfgoed Commissie de terugkeer van de brug monumentaal gezien goed zou zijn. Maar de gemeente staat daarmee wel voor een financiële investering.
Drie ton
“Drie ton hadden we berekend”, zei Raat. “En aan de andere kant: deze brug functioneert wel goed.” De wethouder deed de suggestie samen te werken met Panta Rhei. “Onze jongeren, onze vakmensen willen we behouden voor Amstelveen, zeker in zo’n monumentale buurt als dit.” Behalve samenwerking met de scholengemeenschap, suggereerde Raat samen te werken met lokale bedrijven en de gemeente. “Dan is het niet alleen een monumentaal gebeuren maar ook sociaal economisch en daar zou ik voor willen pleiten om dit plan werkelijkheid te laten worden.”
Eenden
Behalve de onthulling van de maquette vond een bad-eendjesrace plaats in het water rond Villa Randwijck. Dolf van den Bis schreef het boek ‘Welkom in Het Tuindorp Randwijck’ en ontdekte tijdens de research daarvoor foto’s van de brug, die hij ‘Warnersbrug’ noemde. In 2019 richtte hij de Stichting Warnersbrug op, die wordt bestuurd door hemzelf als voorzitter, Merel van de Merbel en Philip Warners, een kleinzoon van de architect F.A. Warners, die de oude brug ontwierp. Aan weerszijden van de brug lagen het water de Rentmeesterlaan en de Hendrik van Borsselenkade.
Foto: Vlnr initiatiefnemer Dolf vd Bos, VVD-raadslid Victor Frequin, kleinzoon architect Philip Warners, wethouder Herbert Raat.
De prethouder van Hobby en Lobby heeft altijd wel wat te doen. Met zijn volledig betaalde vroegpensioen heeft hij het prima voor elkaar.
Dit zijn inderdaad luizenkarweitjes, die wel erg goed betaald worden.
Drie ton voor het vervangen van een brug die volgens de wethouder goed functioneert. Daarvoor moet je wel een pretwethouder kunnen inschakelen die niet kijkt op een paar centen als het om zijn hobby’s gaat.
Als Stadshartbewoner vind ik natuurlijk dat dat geld beter besteed kan worden aan een ondergrondse fietsenstalling waardoor een einde komt aan de fietsenchaos in het door deze wethouder volkomen verwaarloosde Stadshart.
Wij hebben een omgekeerde Robin Hood in dit verweesde stadje.
Kan men toch een deel van de huidige parkeergarages voor nemen met daaraan verbonden een kleine fietsreparatieplaats, zoals indertijd bij Binck.
Niet alles hoeft pure winst op te leveren. Zie het nu eens als service van het Stadshart, maar dat is iets waar ze nog nooit van hebben gehoord. Wel van het volledig uitknijpen van de aanwezige winkeliers.
Zelfs in Noord-Korea zitten bestuurders niet zolang op één plek als in Amstelveen.
En maar babbeltjes over marktwerking en liberalisme. Zakkenvullers zijn het!
Heer Raat, allemaal leuk en wel, maar als ik nu de subsidie voor die brug wegstreep tegen de door u geweigerde subsidie van €50.000,— voor een denksportcentrum ( waar een 800 Amstelveners zijn die dit in clubverband beoefenen ) dan vind ik dit vreemd. Ook als u zich nog vol trots laat fotograferen bij die schaaktafels op het Dorpsplein.