Het verbeterplan van de Wmo-vervoerder, dat de gemeente in april eiste, is volgens haar onvoldoende. Zij geeft een boete van € 2000 per maand dat de dienstverlening niet volgens afspraak verloopt. Er kwam een golf van klachten over de vervoerder in Rotterdam, die begin dit jaar via openbare aanbesteding werd aangenomen. Auto’s zouden o.a. te laat of helemaal niet komen.
De gemeente eiste een verbeterplan, maar dat is volgens haar onvoldoende op een aantal punten, al ziet zij wel verbeteringen.
Handicap
Wmo-vervoer is voor inwoners die hun eigen vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als iemand door een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer.
“We zien wel verbetering in de dienstverlening en de bereikbaarheid van de klantenservice is toegenomen”, vindt wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg en Welzijn). De vervoerder kwam met een boeking app die inzicht geeft hoe de rit verloopt. Dat is handig voor het plannen van een rit, vindt de gemeente. Het aantal klachten neemt volgens haar af. “Maar we krijgen die nog steeds binnen”, zegt Van Ballegooijen. Hij constateert dat de Wmo-vervoerder vaak niet op tijd is bij afspraken. “Dat is bijvoorbeeld als die inwoners met dementie moet vervoeren niet wenselijk. De dienstverlening is nog niet op het niveau van de gemaakte contractafspraken.” Vandaar de boete per maand, zolang de afspraken uit het contract niet worden nagekomen. geeft
Juridische stappen
De gemeente zegt wekelijkse gesprekken met de vervoerder te hebben en daarbij te wijzen op de contractafspraken. Zij eist dat de dienstverlening op korte termijn op het niveau van de contractafspraken zal zijn. Als niet voldaan wordt aan de contractuele afspraken, zal de gemeente naast de boete, zich beraden op verdere juridische stappen.
Goedkoop is duurkoop, maar we hebben er geen schuld aan, we willen er gewoon niet teveel geld aan uitgeven!
https://amstelveen.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/5ffa1e03-2244-48f2-8323-37fd83b7b6a6?documentId=1a00f783-687a-461d-a512-b3ab1f01a410
en toen was het over en uit met MRC. Dit is wat je krijgt dus met aanbestedingen die niet op kwaliteit selecteren…
En ik durf er wat om te verwedden dat de nieuwe contacten naar dezelfde cowboys gaan als voorheen en de gemeente doet net of zijn neus bloedt.