Twee wethouders en de directeur van aannemer Dura Vermeer startten dinsdag officieel de aanleg van de Uithoornlijn, de verlengde Amstelveenlijn (tussen Westwijk en Uithoorn). Dus lijn 25 wordt langer. Gerard Slegers is wethouder in Zaanstad, maar ook portefeuillehouder op het gebied van openbaar vervoer (OV) van de Vervoerregio Amsterdam. Hij en wethouder Jan Hazen van Uithoorn, alsmede directeur Remko Uenk van Dura Vermeer verwijderden een oud geluidscherm ten teken dat de bouw officieel is gestart, nadat vorig jaar al de voorbereidende werkzaamheden waren begonnen.
Daartoe behoorden onder andere een tijdelijke op- en afrit voor de busbaan naar de Amsterdamseweg, grondlichamen voor het viaduct over de N201 en plaatsing van voorbelasting op verschillende plekken langs de spoordijk. De ombouw van de busbaan naar een gecombineerde bus- en trambaan ging eerder deze maand van start.
Half uur
“Als de Uithoornlijn straks klaar is, reis je binnen een half uur vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid.”. zei Slegers. De regionale tramverbinding is volgens hem uniek en sluit aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam. Die komt neer op “hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger.” Voor de Uithoornse wethouder Jan Hazen gaat voor die gemeente een wens in vervulling. “Er is straks een snelle, veilige en ongestoorde verbinding met Amsterdam voor onze bewoners. Die hebben daarmee toegang tot het nationale vervoersnet”, zegt hij. Tot nog toe was men voor het interlokale vervoer op bussen aangewezen, maar die staan steeds vaker in de file, zei hij. “De tram heeft daar geen last van. Uithoorn mag blij zijn met de tram.”
Hinderbeperking
Om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer in Uithoorn te beperken heeft Dura Vermeer volgens Uenk een zorgvuldige aanpak. “Dat doen we door hinder aan de bron aan te pakken. Bijvoorbeeld door palen niet te heien maar te boren, want boren geeft minder trillingen en minder geluidsoverlast”, zegt hij. “En ook veiligheid vinden we heel belangrijk. Daarom rijden we zo min mogelijk door de bebouwde kom en zoveel mogelijk over de spoordijk en de busbaan.”
Ook communicatie met de omgeving speelt een belangrijke rol in het project. Zowel het projectteam als het bouwbedrijf zet verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden te informeren en belooft die de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven. De aanleg van de Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram, tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Naar verwachting is de hele Amsteltram in de zomer van 2024 in gebruik. De aanleg van de Uithoornlijn wordt gerealiseerd door de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Uithoorn en Amstelveen, de provincie Noord-Holland, de directie Bijzondere Projecten van de gemeente Amsterdam en aannemer Dura Vermeer. Alle informatie over het project is te vinden op www.uithoornlijn.nl.
“De regionale tramverbinding is volgens hem uniek en sluit aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam.”
Helaas wel, ja. Zo’n railverbinding had ook aangelegd moeten worden tussen Almere en Schiphol, via Weesp en Gaasperdam en (met een tunnel samen met de rijksweg A9) Amstelveen.
Verbreding van de A9 en de permanente tweedeling en vernietiging van het centrum van Amstelveen was dan niet nodig geweest.
Helaas bleven onze neoliberale bestuurders hangen in oude vervoersmodellen met heel veel auto’s.